۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۱۶۰۷۵۲
معاون تولید هلدینگ پتروپالایش اصفهان در گفت و گو با "نفت ما" خبر داد:  

افزایش ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل پتروپالایش اصفهان با خوراک میعانات گازی

صابری گفت: امیدواریم با ظرفیت حداقل ٢٠ هزار بشکه در روز خوراک میعانات گازی کار بکنیم و ظرفیت پالایشگاه را از ۴٠٠ هزار بشکه در روز به ۴٢٠ هزار بشکه در روز افزایش بدهیم. 
فایل ویدیو
 مهندس اصغر صابری، معاون تولید هلدینگ پتروپالایش اصفهان در گفت و گو با "نفت ما" در خصوص تولید ال پی جی این مجتمع اظهار داشت:  واحد LPG پتروپالایشگاه اصفهان درحال حاضر حدود ١٨ هزار بشکه در روز معادل حدود ١٠٠٠ تن در روز LPG تولید کرده و به سمت مخازن شرکت پخش فرآورده های نفتی ارسال می کند. پتروپالایشگاه اصفهان به این نتیجه رسیده که در ادامه‌ زنجیره‌ ارزش باید واحدهای جدیدی احداث بشود که واحدهای زنجیره‌ ارزش، LPG که تولید پلی پروپیلن است در سال ١۴٠۵ در سرویس قرار خواهد گرفت. 
صابری در مورد تولید گوگرد نیز اعلام کرد: یکی از اهداف اصلی‌ که پتروپالایش اصفهان دنبال می کند بحث کاهش گوگرد در محصولات نفتی است. میزان گوگردی که از محصولات نفتی استحصال می ‌کردیم حدود ١٠٠ تُن در روز بود، که بقیه اش همراه با محصولات نفتی وارد بازار می شد. خوشبختانه با ساخت و بهره برداری از طرح DHT یا همان طرح شیرین‌ سازی دیزل، میزان گوگرد از ١٠٠ تُن به ٣٠٠ تُن افزایش پیدا کرد و عملا از دیزلی که با گوگرد بالا تولید می شد، گوگردش پایین آمد و به هوای پاک خیلی کمک می‌ کند و در ادامه‌ زنجیره‌ ارزش با راه‌اندازی واحدهای RFCC، میزان گوگرد تا ٧٠٠ تُن در روز افزایش پیدا خواهد کرد که بیانگر تبدیل پتروپالایشگاه اصفهان به صنعت سبز است.  
معاون تولید هلدینگ پتروپالایش اصفهان در مورد تامین بخشی از خوراک پتروپالایشگاه از میعانات پارس جنوبی گفت: واحد کاهش گرانروی در چند ماه اخیر از مد عملیاتی خارج شده بود و با پیشنهاداتی که در بخش معاونت تولید مطرح شد، گفتیم اگر امکان داشته باشد بتوانیم میعانات گازی در این واحد، ران بکنیم. فعلاً در قالب کارآزمایی (Test Run) یک ظرفیت ٢٠٠ هزار بشکه ‌ای، میعانات خریداری کرده ایم که این واحد به زودی در مدار تولید قرار می گیرد و به‌ طور متوسط با ظرفیت حدود 13 هزار بشکه در روز، شروع به فعالیت خواهد کرد. 
 صابری افزود: با در سرویس قرارگرفتن این واحد حدود یک میلیون لیتر در روز به تولید بنزین و حدود ۵٠٠ هزار لیتر در روز هم به گازوئیل کشور اضافه می شود. اگر سنجش و کارآزمایی موفقیت ‌آمیز باشد و درصورت توافق با همکارانمان در شرکت ملی نفت، بتوانیم میعانات را به‌ صورت کامل دریافت کنیم و امیدواریم با ظرفیت حداقل ٢٠ هزار بشکه در روز خوراک میعانات گازی کار بکنیم و ظرفیت پالایشگاه را از ۴٠٠ هزار بشکه در روز به ۴٢٠ هزار بشکه در روز افزایش بدهیم. 
معاون تولید هلدینگ پتروپالایش اصفهان راجع به افزایش ظرفیت تولید وکیوم باتوم و لوبکات به دنبال افزایش ظرفیت پالایشی پتروپالایشگاه اصفهان تصریح کرد: در بحت افزایش ظرفیت، ظرفیت واحدهای وکیوم را زیادتر کردیم و ظرفیت واحدهای وکیوم وقتی زیاد می شود میزان استحصال یک‌سری از محصولات میان ‌تقطیر مثل آیزوفید، واحدهای لوبکات و وکیوم باتوم افزایش پیدا می‌ کند. به محض اینکه میزان تولید آیزوفید زیاد شد متعاقبش ظرفیت واحدهای آیزوماکس‌ را بالا بردیم و از حدود ۲۲ هزار بشکه به ٢۴ هزار بشکه رساندیم که حدود ١٠ درصد ظرفیت واحدهای آیزوماکس‌ زیاد شد. واحدهای آیزوماکس‌ تولید محصولات خیلی باارزشی همچون نفتای شیرین، نفت سفید شیرین و گازوئیل یورو5 دارد. یه مقداری هم توانستیم لوبکات اضافه تری تولید کنیم که این لوبکات به شرکت نفت سپاهان ارسال می شود و مقداری هم در بورس عرضه می کنیم. الان پالایشگاه اصفهان یکی از بزرگترین عرضه کنندگان وکیوم ‌باتوم در بورس کالاست و علاوه بر اینکه شرکت نفت جی را تامین و پشتیبانی نموده در بورس کالا هم عرضه می کنیم که بقیه‌ شرکت‌ها هم می‌توانند برای تولید قیر خریداری کنند. 
صابری در مورد افزایش خوراک پتروشیمی اصفهان گفت: کمک به پتروشیمی اصفهان افزایش پلتفرمیت است که از واحدهای بنزین‌ سازی پتروپالایشگاه اصفهان تأمین می شود. قبلاً این واحد با ظرفیت حدود ۶ تا ٧ هزار بشکه در روز کار می ‌کرد و با صحبت هایی که با پتروشیمی اصفهان و تغییر ظرفیت ‌هایی که در آن انجام شد، امکان افزایش ظرفیت و امکان افزایش خوراک این مجتمع پتروشیمی هم فراهم شد به ‌گونه ‌ای که ما درحال حاضر حدود 11.500 بشکه در روز پلتفرمیت به پتروشیمی اصفهان ارسال می‌کنیم که در تولید ترکیبات آروماتیک همچون بنزن، تولوئن و انواع زایلین به کار می رود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی