۲
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶
کد مطلب : ۱۶۳۰۹۸
مدیرعامل پتروشیمی ارومیه در گفت و گو با "نفت ما" تاکید کرد:

تخصیص ۱۵۰ هزار تن اتیلن از خط اتیلن غرب، حق پتروشیمی ارومیه است

مدیرعامل پتروشیمی ارومیه با تاکید بر وجود اتیلن مازاد در کشور و حتی تامین آن از پتروشیمی گچساران که متعلق به هلدینگ خلیج فارس است که می‌تواند به ما سهمیه تخصیص بدهد. لذا این ادعایی که شرکت ملی صنایعِ پتروشیمی سر ظرفیت محدود انتقال خط اتیلن غرب دارد به زعم بنده به عنوان کارشناس پتروشیمی درست نیست.
فایل ویدیو
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،اکبر اسماعیلی، مدیر عامل پتروشیمی ارومیه در گفت وگو با "نفت ما" در خصوص فعالیت شرکت متبوع خود اظهار داشت: پتروشیمی ارومیه از پتروشیمی‌های نسل دوم کشور و مولود انقلاب است و در سال ۱۳۹۶ کلنگ احداث آن زده شد و در سال ۱۳۷۴ به بهره‌برداری رسید. در ابتدا با توجه به اینکه دور از مراکز تامین خوراک قرار داشت، یک واحد کریستال ملامین ۴۰۰۰ تنی برایش طراحی شده بود و الان نزدیک ۲۹ سال است که تولید دارد. بعد واحد کودها تاسیس شد که نقش ارزنده‌ای در تامین امنیت غذایی کشور دارد، چون پتروشیمی ارومیه دو کود سولفات آمونیوم با ظرفیت ۴۰ هزار تن و سولفات پتاسیم هم با ظرفیت ۴۰ هزار تن در سال را تولید می کند.  
مدیرعامل پتروشیمی ارومیه افزود: پتروشیمی ارومیه یک واحد اسید سولفوریک دارد که یکی از بهترین واحدهای اسیدسولفوریک کشور با ۵۰ هزار تن ظرفیت و کیفیت بالای ۹۸ درصد است. همچنین اسید کلریدریک تولیدی پتروشیمی ارومیه، یک محصول جانبی و فرعی از واحد سولفات پتاسیم است که در حال حاضر صادر می شود، ولی با راه اندازی پروژه پک، از آن به عنوان خوراک استفاده خواهیم کرد. البته، واحد پلی‌آلومینیوم‌ کلراید هم به عنوان پروژه توسعه ای در حال تکمیل است. 
اسماعیلی با اشاره به اینکه پتروشیمی ارومیه آخرین ایستگاه خط اتیلن غرب است تصریح کرد: خط اتیلن غرب تا مهاباد، میاندوآب و بعد تبریز رفته ولی به سمت ارومیه نیامده و متاسفانه ما از خط اتیلن غرب علیرغم اینکه در مصوبات بوده، استفاده‌ای نداریم و هیچ پروژه‌ای بر روی این در پتروشیمی ارومیه تعریف نشد. درواقع، امتداد این خط اتلین غرب، برنامه و مصوبه مربوط به خود را در  زمان خانم شاهدایی معاون وقت وزیر نفت در امور پتروشیمی اخذ کرد که به موجب آن، برای تخصیص ۱۵۰ هزار تن اتیلن به پتروشیمی ارومیه و ۱۰۰ هزار تن به بوکان مصوبه گرفته شد، یعنی ده سال است این مصوبه داده شده ولی متاسفانه اقدامی صورت نگرفته و الان هم که پیگیر موضوع هستیم، معمولا شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌گوید که خط اتیلن غرب، ظرفیت انتقال لازم را ندارد ولی ما همچنان اعتقاد داریم که این سهمیه حق پتروشیمی ارومیه است که می تواند از آن استفاده بکند. 
مدیرعامل پتروشیمی ارومیه با تاکید بر وجود اتیلن مازاد در کشور و حتی تامین آن از پتروشیمی گچساران که متعلق به هلدینگ خلیج فارس است که می‌تواند به ما سهمیه تخصیص بدهد. لذا این ادعایی که شرکت ملی صنایعِ پتروشیمی سر ظرفیت محدود انتقال خط اتیلن غرب دارد به زعم بنده به عنوان کارشناس پتروشیمی درست نیست، چون ما مطالعاتی در تبریز داشتیم که نشان می دهد هیدرولیک این خط برای انتقال ۱۵۰ هزار تن اتیلن در ارومیه جواب می دهد.  
اسماعیلی ادامه داد: من از رسانه‌ نفت ما استفاده می‌کنم و خواهش دارم که شرکت ملی صنایع پتروشیمی روی موضوع اتیلن تخصیصی به پتروشیمی ارومیه، جدیت به خرج بدهد، چرا در صورت تخصیص اتیلن، می توانیم پروژه‌های پایین دستی خوبی در حوزه‌ های HDPE (اتیلن سنگین) LDPE (اتیلن سبک)  و PVC تعریف بکنیم، چون با توجه به نمک دریاچه‌ ارومیه می‌توانیم یک واحد کلرآلکاری بزنیم و اتیلن را هم از خط اتیلن غرب بگیریم تا زنجیره‌ پی‌وی‌سی مان را توسعه بدهیم که بازار مصرف داخلی و صادراتی خیلی خوبی دارد ولی شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنان به ما می‌گوید که خط ظرفیت لازم را ندارد و مانده ایم که چه باید بکنیم! 
مدیرعامل پتروشیمی ارومیه ادامه داد: ما مطالعات اولیه ای داشته ایم که اجرای هر طرح پایین دسته اتیلن برای پتروشیمی ارومیه امکانپذیر است و درصورت تخصیص اتیلن، ما به جد به دنبال طرحهای زنجیره ارزش آن حرکت خواهیم کرد. 
اسماعیلی در خصوص پیامدهای اجتماعی پتروشیمی ارومیه از منظر اشتغالزایی و مسوولیت اجتماعی گفت: خوشبختانه با حمایت‌هایی که در هلدینگ خلیج فارس آقای دکتر علی‌ عسکری و در پترول آقای دکتر قانعی از پتروشیمی ارومیه به‌عمل آوردند و اختیاراتی که به ما تنفیذ کردند، الان اوضاع پتروشیمی ارومیه نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است، مثلا پتروشیمی ارومیه زمانی آرزویش بود که یک فروش ۱۰۰ میلیارد تومانی داشته باشد، منتها الان فروشش در حد ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است. 
مدیرعامل پتروشیمی ارومیه افزود: حمایتی که مجموعه هلدینگ خلیج فارس و گروه پترول در زمینه تامین نیروی انسانی کردند باعث شده که ترکیب نیروی انسانی ما ترکیب نسبتا جوانی بشود که از طریق آزمون‌های سراسری جذب کردیم، همین سه ماه پیش یک آزمون برگزار شد و حدود ۸۵ نفر نیرو را جذب کردیم که در ماهشهر دوره‌های آموزشی را می گذرانند و در اواخر سال به تیم ما ملحق خواهند شد. 
 
اسماعیلی با اشاره به اینکه پتروشیمی ارومیه نقش اشتغالزایی را به خوبی ایفا کرده و در  اقتصاد استان آذربایجان غربی موثر بوده است، تاکید کرد: مهمتر از همه‌ اینها، طرح‌های توسعه‌ای است که باید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تخصیص اتیلن و مجموعه‌ وزارت نفت در تخصیص گاز برای پروژه اوره آمونیاک، به ما کمک کنند تا ما طرح‌های توسعه‌ ای را اجرا کرده و سبد محصولاتمان را بزرگتر و متنوع تر بکنیم. 
وی اعلام کرد: پتروشیمی ارومیه در سالهای متمادی به عناوینی چون تولیدکننده صنعتی برتر و صادرکننده برتر در سطح استان آذربایجان غربی انتخاب شده است و با اجرای طرح‌های توسعه قطعا این جایگاه را بهبود خواهیم داد.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی