۳
۲
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۱۶۳۸۱۰
مدیرعامل پتروشیمی شیراز در گفت و گو با نفت ما خبر داد:

اتخاذ راهبرد خرده فروشی پتروشیمی شیراز در بازارهای جهانی اوره

ساخت واحدهای LNG در مجتمع‌های پتروشیمی راهکار تامین خوراک پایدار درشرایط بحرانی است
حیدرنیا افزود: رویکرد ما در پتروشیمی شیراز اینست که بتوانیم در بازارهای هدف فروش، محصول را خرده فروشی کنیم که در دستور کار داریم و این راهکار را در بازارهای مختلف دنیا، در پیش گرفته ایم.
فایل ویدیو
 احمدرضا حیدرنیا، مدیرعامل پتروشیمی شیراز در گفت و گو با نفت ما در خصوص دامپینگ رقبایی مثل روسیه برای خارج کردن بازار اوره از دست ایران و استراتژی اوره سازان ایرانی در این زمینه گفت: کیفیت اوره‌ ایران از اوره‌ کشورهایی مثل روسیه یا سایر کشورها بهتراست و در این میان پتروشیمی شیراز به دلیل اینکه اوره را در سه گرید پریل، گرانول و صنعتی تولید می کند، اوره شیراز یک برند معتبر و جهانی و منحصر به‌فردی است و با امتیازی که در بندرعباس در پایانه دارد، می تواند رقابت خوبی را به نسبت شرکتهای دیگر داشته باشد لذا با توجه به شرایط، در فروش اوره مشکلی نداشتیم و با رقابت در بازار جهانی، توانستیم فروش خوبی داشته باشیم.
حیدرنیا افزود: یکسری مشکلات وجود دارد که باید تا آنجا که می‌ توانیم حلش کنیم، مثلا در بحث قیمت خوراک باید راهکارهایی را مدنظر داشته باشیم که بتوانیم با رقبا در دنیا استفاده کنیم و رویکرد ما در پتروشیمی شیراز اینست که بتوانیم در بازارهای هدف فروش، محصول را خرده فروشی کنیم که در دستور کار داریم و این راهکار را در بازارهای مختلف دنیا، در پیش گرفته ایم.
مدیرعامل پتروشیمی شیراز در مورد نقش تغییر فصل در نیمکره شمالی و جنوبی در کاهش قیمت اوره گفت: دقیقا همین جور است و یک دلیل به بخش خشکسالی بر می گردد و دلیل دیگر به خاطر تکثر و افزایش تعداد رقباست، ولی عمده دلیلش همین بحث خشکسالی بوده است. همچنین هر از چندی شاهد بهره برداری از واحدهای آمونیاک و اوره در کشورهای همسایه و خاورمیانه هستیم که طبیعتا رقابت را بیشتر می‌کند. بحث روسیه هم خیلی مهم است که با خودکشی خود، قیمتها را پایین آورده است.
حیدرنیا در خصوص تولید اوره پوشش ‌دار گوگردی و جایگاه استراتژی اوره سبز در پتروشیمی شیراز تصریح کرد: ما قبلا دنبال اوره با پوشش گوگردی بودیم ولی الان داریم مطالعه بیشتری روی آن می ‌کنیم، در ایران در شرکتهایی مثل پتروشیمی خراسان سعی شد تا اوره با پوشش گوگردی تولید کنند ولی موفق نبودند، لذا ما به این سمت رفتیم تا با انجام مطالعات خاک شناسی تولید انواع اوره با پوشش مختلف همچون اوره بلک، یونیک اسید را تولید کنیم. با توجه به اینکه خاک کشور عمدتا قلیایی است، اوره پوشش دار گوگردی کمتری می طلبد، لذا باید یک آمایش و مطالعه انجام بشود و ببینیم اصلا از لحاظ سوددهی تولید به صرفه است یا خیر.
مدیرعامل پتروشیمی شیراز تاکید کرد: باید یک مرجعی در کشور بیاید و شرکتهای اوره ساز را مدیریت بکند که واحدها و تولید محصولات مشابه یک محصول خاص در کشور زیاد از حد نشود و بلایی که سر خیلی از محصولات آمد مثل متانول که در پایین دستی اش کار خاصی صورت نگرفت و باعث مازاد متانول شد، سر اوره سازان نیاید. امیدواریم که حاکمیت روی این موضوعات برنامه ‌ریزی بیشتری داشته باشد تا بتوانیم به صورت هدفمند در پایین‌ دستی بر اساس سود بیشتری که عاید شرکتها چه از لحاظ بحث حمل‌ونقل و چه از بحث نزدیکی به دریا یا به بازار هدف به دست می آید، تولید کنیم که نیاز به برنامه ‌ریزی دارد که بالاخره متولیان امر بتوانند این کار را انجام بدهند.
حیدرنیا تاکید کرد: من فکر می‌ کنم برای راهکار قیمت خوراک، تدبیر دیگری اندیشیده بشود و قیمت خوراک را در واقع جهانی و بیشتر منطقه ای ببینیم، در حالی که مثلا قیمت خوراک در ایران متر مکعبی 8 هزار تومان است، در کشورهای حاشیه خلیج فارس تا 2.5 سنت می باشد و باید تدبیری برای مدیریت قیمت خوراک کرد. به نظرم رفتن به سمت ساخت واحدهای LNG در کنار شرکتها، مجتمع‌ها یکی از راهکارهاست که البته ما در پتروشیمی شیراز این پروژه را در دست مطالعه داریم که با توجه به کمبود و قطعی خوراک در فصل سرد سال، در صورت توجیه پذیر بودن واحد ال ان جی از نظر مالی و فنی، بتوانیم به مدت مثلا دو سه ماهه ذخیره خوراک داشته باشیم. البته هلدینگ نفت و گاز پارسیان به سمت سرمایه گذاری و توسعه میایدن گازی رفته تا خوراک متان اوره سازان و متانول سازان خودش را با مواد اولیه گازی که استحصال و به شرکتهایش ارسال می کند، تامین بکند.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


حسن
به آقای حیدرنیا توصیه می کنم ابتدا کمی در حوزه کشاورزی و تکامل و رشد و نمو گیاه مشاوره بگیرند. پوشش گوگردی و اصولا نیاز گیاه به فسفر و سولفور داستان علمی دارد. ... اما درباره خرده فروشی تز مضحکی است. رقبا مثل عربستان , روسیه, چین ... نفهمند بهتر است.
امید
مدیر عامل موفق در کنار هیات موفق = پتروشیمی موفق