۴
۲
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۱۱۶۴۶۳
رییس کمیسیون انرژی در مخالفت با رویکرد زنگنه در گفت و گو با "نفت ما" تاکید کرد: 

پالایشگاه سازی؛ باعث ایجاد ارزش افزوده و فرصت سازی در دوران تحریم هاست

محمد جواد یافتیان/خبرنگار پارلمانی
حسنوند گفت: مسیر واگذاری ها، مسیر عادی نبود و از نظر کمیسیون انرژی قوه مقننه بخشی هایی از قانون نادیده گرفته شد؛ بر این اساس هم اکنون نیز شرایط در پالایشگاه های واگذار شده مذکور مانند پالایشگاه کرمانشاه مساعد نیست. 
فریدون حسنوند
فریدون حسنوند
رئیس کمیسیون انرژی قوه مقننه اعتقاد دارد بخشی از مسیر واگذاری پالایشگاه ها به بخش خصوصی، مسیر عادی نبود و از نظر کمیسیون متبوعش، بخش هایی از قانون نادیده گرفته شد. 

«فریدون حسنوند» در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما" با اشاره به روند واگذاری پالایشگاه
های کشور به بخش خصوصی، گفت: واگذاری برخی از پالایشگاه ها از مسیر صحیح و منطقی که عمدتا از مسیر وزارت نفت کارشناسی و اعمال شد، نسبتاً منطقی تر عمل شده است. 

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این بین بخش دیگری از واگذاری ها از سوی سازمان خصوصی سازی انجام شد که کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی کاملا مخالف آنها بود و طبق آیین نامه داخلی قوه مقننه، نسبت به آنها گزارش ماده ۲۳۴ را تهیه و در صحن علنی قرائت کرد. 

وی ادامه داد: کمیسیون انرژی مجلس در حوزه هایی مانند درنظر گرفتن مساله اهلیت ها، نحوه واگذاری و
قمیت گذاری ها معترض بود که در این میان برخی از دست اندرکاران حوزه نفت و حتی دستگاه های نظارتی نیز این نظر را قبول داشتند. 

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: باید اذعان کرد مسیر واگذاری ها، مسیر عادی نبود و از نظر کمیسیون انرژی قوه مقننه بخشی هایی از قانون نادیده گرفته شد؛ بر این اساس هم اکنون نیز شرایط در پالایشگاه های واگذار شده مذکور مانند پالایشگاه کرمانشاه مساعد نیست. 

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گزارش های حاصل از اعمال ماده ۲۳۴ مجلس به قوه قضائیه ارسال شده و هم اکنون در حال طی شدن مراحل قانونی است، خاطرنشان کرد: بر
این اساس با توجه به اینکه چندین گزارش مجلس شورای اسلامی به دستگاه قضایی ارسال شده، امیدواریم دستگاه قضایی نظر نهایی خود و نتیجه رسیدگی ها را زودتر اعلام کند. 

حسنوند یادآور شد: البته برخی از نمایندگان کمیته تحقیق و تفحص از واگذاری پالایشگاه ها را، راه اندازی کرده اند که شاید نظر دیگری نسبت به این امر داشته باشند. 

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید پالایشگاه سازی را متوقف کنیم از این رو طرح پتروپالایشگاه ها نیز در همین راستا در قوه مقننه تصویب شد، اظهار کرد: این موضوع
کشور را در مقابل تحریم ها مصون می دارد و موجب افزایش تولید فرآورده های نفتی خواهد شد که به نوعی فرصت سازی در زمان تحریم محسوب می شود. 

وی اعتقاد دارد پالایشگاه سازی موجب ایجاد ارزش افزوده و افزایش صادرات می شود که امری مهم در شرایط کنونی است. در این بین باید بهینه سازی پالایشگاه ها را دردستور کار قرار دهیم. 

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه اصل ۴۴ اجازه واگذاری را به دولت ها داده و دولت را مکلّف کرده بیش از ۲۰ درصد حق سرمایه گذاری ندارد، خاطرنشان کرد: امروزه یکی از مشکلات تامین ۲۰ درصد در ساخت پالایشگاه های جدید است زیرا بخش خصوصی درصدد تامین ضمانت برای سرمایه گذاری است و اعمال تامین ۲۰ درصد در ساخت پالایشگاه ها و فروش محصولات آنها کمک می کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


محمدی
مفت خری امکانات دولتی به بهانه نبود عدم توانایی مالی بخش خصوصی و از طرفی برخی روابط پشت پرده در واگذاری ها نشان از ضعف در نظارت یا هماهنگی با نهادهای نظارتی است! نفت و همه متعلقات به آن برای ملتی است که روز خوش ندیدند و هر روز در استرس زندگی می کنند.روزی خواهد آمد که همه در پیشگاه عدل الهی قرار خواهیم گرفت....
در مورد عدم توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و صدمات آن به اقتصاد کشور هم گزارش هایی منتشر کنید
feedback
Romania