۵
۲
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
کد مطلب : ۱۲۹۵۲۱
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با نفت ما:

بایدن برای بازگشت شرط‌هایی را پیش پای دولت ایران خواهد گذاشت

پازوکی گفت: باید این را در نظر بگیریم كه دولت احتمالی بایدن برای بازگشت به برجام به طور یقین شرط‌هایی را پیش پای دولت ایران خواهد گذاشت.
مهدی پازوکی
مهدی پازوکی
 انتخابات آمریكا درحالی برگزار می‌شود كه مشخصا برای ایران از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در واقع ایرانی‌ها به این امید هستند كه جوبایدن با شكست دادن دونالد ترامپ، وارد كاخ‌سفید شده و به وعده خود در خصوص برگرداندن كشورش به برجام عمل كند. چرا كه در چنین حالتی ایران از شرِ تحریم‌های یك‌طرفه رهایی پیدا می‌كند و در نتیجه،‌ اقتصاد ایران فضا را برای عبور از سختی‌های فعلی فراهم می‌بیند.
 
مهدی پازوکی، كارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با نفت ما  در این‌باره اظهار داشت: تحریم با اینكه ۲۰ درصد در وضعیت نابهنجار اقتصاد ایران نقش دارد، اما همین كافی است تا نتوانیم نظم لازم را در فضای اقتصادی به وجود بیاوریم. به همین دلیل ایرانی‌ها به پیروزی جوبایدن در انتخابات ۲۰۲۰ آمریكا امید دارند تا بلكه او با بازگرداندن كشورش به برجام، شرایط تنازعی ایران و آمریكا تا حد معیتی به تعاملی تغییر وجهه بدهد تا در صورت احیای دوباره توافق هسته‌ای‌، ایران بتواند از بزنگاه دشوار فعلی به سلامت عبور كند.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: البته باید این را در نظر بگیریم كه دولت احتمالی بایدن برای بازگشت به برجام به طور یقین شرط‌هایی را پیش پای دولت ایران خواهد گذاشت. اینجاست كه تصمیم‌گیران دستگاه دیپلماسی ما باید با سنجش دقیق شرایط و توجه به اَهم و مهم‌ها، سیاستی منطق‌گرایانه را در نظر بگیرد تا از این طریق منافع ملی كه باید نسبت به هر چیز دیگری در اولویت باشد، تامین شود.
 
پازوكی ادامه داد: همچنین این را باید در نظر داشت كه ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خیلی خاصی كه دارد، از پتانسیل‌های ارزشمندی برخوردار است كه از جمله آنها می‌توان به انرژی و نیروی كار ارزان اشاره كرد. كشور ما از نفت، گاز به طور طبیعی و بدون پرداخت مبلغی در اختیار ما است و از آنجایی كه نیروی كارِ ارزان‌تری هم نسبت به كشورهای دیگر منطقه داریم، به راحتی می‌توانیم با فعال كردن بخش تولید فراورده‌های نفتی و گازی هم از خام‌فروشی جلوگیری كنیم و هم بتوانیم به چرخ‌های تولید رونق ببخشیم و در نتیجه مشكل بزرگی چون بیكاری را هم برطرف كنیم. با این توضیح كه اشتغال‌زایی می‌تواند روحیه و اطمینانِ جامعه را به طور پررنگی متحول كند.
وی توضیح داد: شاید این سئوال مطرح شود كه با وجود اینكه از هر لحاظ ایران كشوری غنی است،‌ چرایی تداوم شرایط بحرانی و دست به دست شدن مشكل از دولت‌ها به دولت‌ بعدی می‌شود كه در این خصوص باید گفت؛ رانت، فساد و البته سپردن امور به كسانی كه به واسطه مسئولیت‌دار شده‌اند از اصلی‌ترین دلیل‌های ناكامی‌مان در تحقق اهداف اقتصادی است. یعنی اگر واقعا سیستم مدیریتی‌مان امور را اصولی اداره می‌كرد و شرایط برای بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود در كشور فراهم می‌شد، الان لازم نبود چشم به انتخابات آمریكا داشته باشیم تا بلكه یك نفر بعد از پیروزی در انتخابات بیاید و شرایط را برای آرامش اقتصادی ما فراهم كند.
مهدی پازوكی در پایان گفت: ایران بحران‌های شدیدی را بعد از خروج آمریكا از برجام در سال ۲۰۱۷ به خود دیده است. اما باید بدانیم، در صورت بازگشت احتمالی ایالات متحده به توافق هسته‌ای هم برای شكوفایی اقتصادی در كنار تعامل با نظام اقتصاد دنیا، به این هم نیاز داریم كه در داخل با هرج و مرج و رانت و البته فساد مقابله كنیم و اگر نتوانیم این ناهنجاری‌ها را برطرف كنیم، برچیده شدن تحریم‌ها هم نمی‌تواند گرهی از گره‌های اقتصادی‌مان باز كند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اینقدر درک نداره که امریکایی ها جامعه ما و انتظارات مردم ما را رصد میکنن و نظر ایشون میتونه تاثیر منفی برای کشور داشته باشه .
اینقدر درک نداره که امریکایی ها جامعه ما و انتظارات مردم ما را رصد میکنن و نظر ایشون میتونه تاثیر منفی برای کشور داشته باشه .
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی