۶
۲
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۱۳۱۱۵۷
روز صنعت پتروشیمی؛ فرازها و فرودها(۱)/نرسی قربان در گفت‌وگو با نفت‌ ما: 

رونق پتروشیمی ، رونق اقتصادی می‌آورد

گفت و گو: مهدی قدیری
یک فعال اقتصادی گفت: این صنعت پتروشیمی است که پیشانی مبارزه با تحریم ها قرار گرفته و توانسته بخش عمده ای از نیازهای ارزی کشور را تامین نماید و لازم می دانم که تاكید كنم، رونق پتروشیمی رونق اقتصادی را به ارمغان می‌آورد.
نرسی قربان
نرسی قربان
نفت می‌تواند براي كشورها هم طلا باشد، هم بلا. يعنی سياست‌های نفتي و نوع نگاه تصميم‌گيران اين حوزه اثرگذاری نفت و گاز را تعيين می‌كند. در واقع اصرار به خام‌فروشی از دست دادن فرصت و روی آوردن به صنعت پتروشيمی يا همان توليد فراورده‌های نفتی و گازی تهديد را به فرصت تبديل كردن است. 
نرسی قربان، كارشناس صنعت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   اظهار داشت: نفت در دنیای امروز كالایی گرانبها و حتی می‌توان گفت، استراتژیك به‌شمار می‌رود. یعنی هر كشوری بتواند از نفت بیشترین بهره‌برداری را داشته باشد می‌تواند سیر در مسیر توسعه اقتصادی را در بهترین شرایط تجربه كند. با این حال، در دنیای امروز كشورهایی هستند كه با اصراری غیرمنطقی به‌خام فروشی فقط به درآمدهای ناشی از فروش نفت در بازارهای جهانی اكتفا می‌كنند و به همین راحتی از مزیت‌های تبدیل نفت به فراورده‌های نفتی محروم می‌شوند. 
او در ادامه سخنانش گفت: ایران هم از جمله كشورهایی است كه در بخش مهم پتروشیمی غافل مانده است و نفت و همچنین گاز استخراجی را غالبا به بازارهای جهانی عرضه می‌كند. اصرار به تداوم این روش غلط در شرایطی است كه ایران امكانات سخت‌افزاری لازم را در اختیار دارد و اگر اراده‌ای جدی به گذر از خام‌فروشی در تصمیم‌گیران به وجود بیاید، صنعت پتروشیمی رونق را تجربه كرده و در نتیجه، درآمدهای نفتی و گازی به مراتب بیشتر از چیزی می‌شود كه  در حال حاضر از عرضه نفت و گاز به بیت‌المال تزریق خواهد شد. 
این فعال اقتصادی همچنين  تصریح كرد: با این توضیح كه نیروی كار یكی از اِلمان‌های مهم هرگونه فعالیت است، همچنین این را باید در نظر داشت كه نیروی كارِ ایران نسبت به خیلی از كشورها ارزان است و به همین دلیل، برای پرداختن به پتروشیمی یكی از شاخص‌های مهم در كشور وجود دارد. گفتنی است به خدمت گرفتن نیروی كار داخلی در صنعت پتروشیمی نه تنها اقتصاد كشور را از تبعات خام‌فروشی نجات می‌دهد، بلكه به‌طور توامان اشتغال‌زایی ایجاد كرده و به كمرنگ شدن معضل بزرگی به‌نام بیكاری كمك خواهد كرد. 
قربان در ادامه افزود: توجه نشان دادن به پتروشیمی همچنین بازار داخلی ایران را از واردات محصولاتی كه از نفت و گاز به دست می‌آیند، بی‌نیاز خواهد كرد كه این امر به خودی خود موجب می‌شود، ارز كمتری از كشور خارج شود كه این به خودی خود در مثبت‌تر شدن تراز مالی بیت‌المال سهم و نقش زیادی می‌تواند داشته باشد. 
وی توضیح داد: نكته بسیار مهم اساسی این است كه ایران همیشه سایه تحریم را بالای سر خود احساس می‌كند كه «تحریم نفت» یكی از برگه برنده‌های تحریم‌كنندگان كشور ما است. این روزها در شرایطی كه اقتصاد به دلیل كاهش فاحش فروش نفت ایران در بازارهای جهانی گره‌های زیادی را به خود می‌بیند، اجتناب از خام‌فروشی می‌تواند راه میان‌بری برای ضرر كمتر محسوب می‌شود. پس توصیه‌ چیزی غیر از این نمی‌تواند باشد كه با راه‌اندازی چرخ تولید فراورده‌های نفتی می‌توانیم جلوی هزینه‌سازی‌های كشورهایی را بگیریم كه ایران‌ستیزی را اصلی اصولی برای خود قلمداد می‌كنند. 
نرسی قربان در پایان با اشاره به ۸ دی ماه که به نام صنعت پتروشیمی نام گذاری شده است گفت:‌ به دلیل اهمیت صنعت پتروشیمی این روز نام گذاری شد که امروز می‌بینیم با کاهش شدید صادرات نفت، این صنعت پتروشیمی است که پیشانی مبارزه با تحریم ها قرار گرفته و توانسته بخش عمده ای از نیازهای ارزی کشور را تامین نماید و لازم می دانم که تاكید كنم، رونق پتروشیمی رونق اقتصادی را به ارمغان می‌آورد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


نفتی
خدا پدر نعمت زاده رو بیامورزه والا اگه به زنگنه بو میگفت پتروشیمی هم مثل پالایشگاه توجیه اقتصادی نداره و الان بدبختتر از چیزی که هستیم بودیم
زابلی
عملکرد افتضاح کرباسیان در فروش نفت رو پتروشیمی جبران کرد
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی