۶
۲
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
کد مطلب : ۱۳۲۵۹۵
مدیرعامل پتروشیمی نوری در گفت و گو با "نفت ما"خبرداد:

کلنگ زنی پروژه زیروفلرینگ پتروشیمی نوری در سال جهش تولید

گفت و گو: مهدی قدیری
پتروشیمی نوری در جدیدترین دستاورد خود در سال جهش تولید، قرار است پروژه زیروفلرینگ خود را استارت بزند که در نوع خود نخستین بار در منطقه عسلویه است و بیانگر آنست که توجه همزمان این پروژه به حفظ محیط زیست، جهش تولید و همچنین تکیه بر دانش فنی بومی می ‌تواند آن را به ‏عنوان الگویی بسیار خوب و قابل استفاده در سایر مجتمع های پتروشیمی و صنعتی تبدیل بکند.
کلنگ زنی پروژه زیروفلرینگ پتروشیمی نوری در سال جهش تولید
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"؛پتروشیمی نوری، سالانه حدود 4.5 میلیون تن محصولات اصلی پارازایلین، بنزن و ارتوزایلن و محصولات فرعی ترکیبات سنگین HYE، آروماتیک های سنگین HA، رافینیت، ترکیبات سبک LTE، گاز مایع LPG، پنتان و نفتای سبک تولید می کند که از این میزان ۶۰ درصد صادر و ۴۰ درصد در بورس کالا و مجتمع های پتروشیمی به فروش می رود. پتروشیمی نوری با نماد "نوری" در بورس حضور دارد و همواره سهام رو به رشد آن، بازدهی خوبی داشته و رشد قیمت سهام به دلیل پتانسیل و عملکرد خوب تولیدی و فروش این شرکت است.
پتروشیمی نوری در جدیدترین دستاورد خود در سال جهش تولید، قرار است پروژه زیروفلرینگ خود را استارت بزند که در نوع خود نخستین بار در منطقه عسلویه است و بیانگر آنست که  توجه همزمان این پروژه به حفظ محیط زیست، جهش تولید و همچنین تکیه بر دانش فنی بومی می ‌تواند آن را به ‏عنوان الگویی بسیار خوب و قابل استفاده در سایر مجتمع های پتروشیمی و صنعتی تبدیل بکند. برای آگاهی از کم و کیف این پروژه، با مهندس "تقی صانعی" مدیرعامل پتروشیمی نوری گفت و گو کرده ایم که در ادامه از نظر مخاطبان "نفت ما" می گذرد.
مدیر عامل پتروشیمی نوری در خصوص اجرای پروژه زیروفلرینگ در این مجتمع اظهار داشت: پروژه زیروفلرینگ که در پتروشیمی نوری استارت زده شده، مناقصه اش برگزار شده و برنده این مناقصه هم مشخص شده است. این پروژه دارای اثرات زیست محیطی مهمی است و برای اولین بار در عسلویه انجام می شود.
صانعی در مورد تولیدات این مجتمع از محل بازیابی گازهای ترش فلرینگ پتروشیمی نوری افزود: در این پروژه گازهای ترشی که به فلر می رود را جمع آوری و بازیابی می کنیم و میزان گازترش ورودی به این پلنت، 452 تن در روز است و از گاز شیرین شده 199 تن در روز به واحد بازیابی ‏LPG‏ منتقل می ‌شود. همچنین خوراک واحد سولفات آمونیوم، گاز اسیدی خروجی از واحد آمین، در ‏حدود 53 تن در روز  بوده و ظرفیت واحد آمین 149 هزار تن در سال، تولید واحد ‏LPG‏ 60 هزار تن در سال و ‏تولید کود سولفات آمونیوم نیز 65 هزار تن در سال و مضافا 17.5 میلیون متر مکعب گاز شیرین خواهد بود که این گاز شیرین به شبکه سوخت مجتمع بر می گردد و دریافت گاز شیرین از شرکت ملی گاز جهت سوخت مجتمع کم می شود. در حال حاضر 2۵۰ هزار تن در سال کود سولفات آمونیوم در نوری تولید می‌شود.
مدیرعامل پتروشیمی نوری با تاکید بر اینکه پروژه زیروفلرینگ، پروژه خیلی مهم و تمیزی است ادامه داد: در یک برنامه زمان بندی 26 ماهه قرار است این پروژه اجرایی و به بهره برداری برسد. در واقع این پروژه زیست محیطی از انتشار 35 هزار تن دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای جلوگیری می کند.
صانعی درباره استفاده از توان داخلی در اجرای این پروژه گفت: تمام هم و غم همکاران ما اینست که کلیه تجهیزاتی که در این پروژه به کار می رود حتی الامکان از ساخت داخل باشد و هدف گذاری شده است که بالای 80 درصد تجهیزات و خدمات را از سازندگان و پیمانکاران ایرانی تامین بکنیم.
مدیرعامل پتروشیمی نوری، سرمایه گذاری این پروژه را  26 میلیون دلار ارزی و 345 میلیارد تومان، ریالی اعلام کرد که در مجموع 1000 میلیارد تومان می شود و رقم بسیار بالایی است که توانسته تامین سرمایه کند و ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر پروژه به بهره برداری برسد.
صانعی در خصوص ارزش افزوده و برگشت سرمایه این پروژه تصریح کرد: این پروژه ارزش افزوده بالایی از نظر اقتصادی قابل توجیه دارد با توجه به تولید محصول ارزشمند و گران ال پی جی، کود سولفات آمونیوم و گاز شیرین در سال جهش تولید دارد به گونه ای که در ظرف 2.5 تا 3 سال، برگشت سرمایه اتفاق خواهد افتاد که در خود مجتمع توسط صد درصد پیمانکاران داخلی  انجام می شود.
وی با بیان اینکه پروژه زیروفلرینگ پتروشیمی نوری، اولین پروژه برای جمع آوری و استفاده از فلرهای گازی در عسلویه است که در نتیجه آن افزایش تولیدات مجتمع نوری و به صفر رسیدن آلاینده های گازی فلر مجتمع را شاهد خواهیم بود، تاکید کرد که این پروژه قابلیت اجرا در سایر مجتمع های واقع در منطقه عسلویه را دارد و چند شرکت در منطقه هم سوالاتی در این خصوص داشتند که همکاران ما توضیحات لازم را ارائه کرده اند.
مدیرعامل پتروشیمی نوری در پایان افزود: به نظر ما، بهترین روش انتخاب را کرده ایم چون در برخی از پالایشگاههای پارس جنوبی پروسه گوگردزدایی تبدیل به گوگرد می شود که از معضلات منطقه است، اما ما در پروژه زیروفلرینگ پتروشیمی نوری، گازها را بعد از گوگردزدایی ، گوگردش را جدا کرده و تبدیل به کود سولفات الومینیوم می کنیم که در کشاورزی کاربرد دارد و از نظر آلایندگی وضعیت بهتری نسبت به گوگرد دارد و برای اولین بار در کشور است که پتروشیمی نوری گوگرد را تبدیل به کود سولفات آمونیوم می ‌کند.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آرزوی همه ایرانی ها حذف فلرها در منطقه جنوب است
سمانه
تیتر مزخرفی گذاشتید
کلنگ زنی دیگه چیه
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی