۶
۲
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
کد مطلب : ۱۳۲۸۱۹
مدیر عامل پتروشیمی فارابی در گفت و گو با "نفت ما" خبر داد:

طراحی پروژه تولید متانول از فلرینگ 

مدیرعامل پتروشیمی فارابی گفت: در جهت ارتقا پتروشیمی فارابی به دنبال شروع پروژه تبدیل گازهای فلرینگ موجود در منطقه ماهشهر به متانول هستیم. 
محمود فخرایی
محمود فخرایی
مهندس محمود فخرایی، در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست در محل غرفه این شرکت، در گفت و گو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما" در خصوص پروژه تولید متانول از فلرینگ، میزان فروش و صادرات محصولات تولیدی "انیدرید فتالیک" و "دی اکتیل فتالات"، توضیحاتی ارائه داد. 
وی در مورد پروژه تولید متانول از فلرینگ در مجتمع پتروشیمی فارابی اظهار داشت: طراحی پروژه تولید متانول از گازهای فلرینگ در ابتدا در بخش طرح و توسعه پتروشیمی فناوران به عنوان سهامدار اصلی پتروشیمی فارابی انجام شد، اما با توجه به زمین، مخازن و موقعیت مناسبتر پتروشیمی فارابی در شرایط نسبتا بهتری برای اجرای این طرح تشخیص داده شد لذا این پروژه با مساعدت مدیریت ارشد سازمان به پتروشیمی فارابی منتقل شد. 
مدیرعامل پتروشیمی فارابی ادامه داد: حدود یک سال است که روی این پروژه کار می کنیم و قرار است که گازهای فلرینگ واحد های متانول و منوکسید کربن پتروشیمی فن آوران و co2 در حال فلر پتروشیمی رازی را برای تولید متانول استفاده کنیم.  
فخرایی اشاره  کرد: برمبنای محاسباتی اولیه و خوراک کافی موجود در منطقه جهت شناسایی شرکتهای دارای دانش فنی لازم در این زمینه فراخوان عمومی منتشر و شرکتهایی که توانایی انجام پروژه به صورت EPC داشتند در مناقصه مشارکت کردند و بالاخره یک شرکت بعنوان طراح نهایی انتخاب و فعالیت در جهت نهایی سازی طرح در حال انجام است. 
مدیرعامل پتروشیمی فارابی در خصوص تجربه این نوع پروژه در سطح جهانی اظهار داشت: مشابه این طرح تاکنون دو بار در دنیا انجام  شده است و اساساً طرح سنگین و پیچیده ای نیست و از نظر شکل راکتور و نوع کاتالیست سنتز و همچنین عدم نیاز به واحد ریفرمینگ با واحد متانول موجود در کشور متفاوت است. 
وی افزود: هزینه تمام شده این پروژه بین 60 تا 70 میلیون یورو پیش بینی شده است که سهامداران عمده شرکت جهت تامین مالی آن اعلام آمادگی کرده اند. 
به گفته فخرایی، یوتولیتی این پروژه از پتروشیمی فجر (شامل برق و بخار) تامین می شود.
 وی ابراز امیدواری نمود با تایید نهایی پروژه در  هلدینگ تاپیکو در سال 1400 شاهد آغاز این پروژه باشیم. 
مدیرعامل پتروشیمی فارابی، مدت زمان ساخت این پروژه را بین 2 تا 3 سال اعلام کرد و افزود: با اجرای این پروژه علاوه بر کمک به کاهش گازهای فلرینگ و کمک به حفظ محیط زیست، سالانه 135 هزار تن متانول تولید خواهد شد.  
 به باور فخرایی با توجه به افزایش قیمت جهانی متانول ساخت هر چه سریعتر این پروژه ازنظر اقتصادی بسیار  توجیه پذیر است. 
مدیرعامل پتروشیمی فارابی، در مورد فروش و صادرات محصولات تولیدی شرکت نیز گفت: پتروشیمی فارابی مشکلات خاص خودش را داشت و الحمدا... از شهریور 1399 مشکل صادرات حل شده و علیرغم تعهدی که بر ارزآوری نداشته، توانسته است از ابتدای سال 1398 تاکنون 7 میلیون دلار صادرات داشته باشد که تمامی ارز حاصل  در سامانه نیما عرضه شده است.  
فخرایی با اشاره به میزان تولید سال جاری که با وجود کمبود خوراک، به بیش از ۲۲۰۰۰تن رسیده است که نسبت به سال 1398 جهش 250 درصدی را نشان می دهد. 
مدیر عامل پتروشیمی فارابی با اعلام پیش بینی اولیه سودآوری 30 میلیارد تومانی شرکت برای سال 1399 گفت:  هرچند از نظر تولید محصول "دی اکتیل فتالات" (DOP) بدلیل عدم وجود خوراک، عملکرد مناسبی نداشتیم، ولی با تولید مضاعف در واحد انیدرید فتالیک و همچنین استفاده از قابلیت مخزن داری،  به 60 درصد از سود پیش بینی شده دست یافته ایم و امیدواریم با توجه به شرایط موجود سود پیش بینی شده را به صورت صدردرصد و کامل تا پایان سال محقق کنیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


سهامدار نگون بخت
خداروشکر این پتروشیمی قدیمی کشور در حال سرپا شدن است
کارشناس
بالاخره فارابی هم به سود رسید
فکر میکردم فارابی محکوم به فناست