۹
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۱۴۰۲۰۳
مدیرعامل پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر در گفت‌وگو با "نفت ما" خبر داد:

ثبت رکورد تولید و سود در پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر

میثم قدیری رازلیقی
پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر را می‌توان یکی از پیشروان بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی دانست که به گفته مدیرعامل آن، آغازش با ریسک همراه بود و فعالان این عرصه می‌دانند که تداومش با بلند نظری و طرح‌های بلند پروازانه در حال پیگیری است.
سید اسماعیل موسوی
سید اسماعیل موسوی
برای آنکه بدانیم پتروشیمی تخت جمشید در کجای مسیر رسیدن به تعالی و اهداف تعیین‌شده قرار دارد،  به خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   گفت‌وگویی با "سید اسماعیل موسوی"، مدیرعامل این شرکت انجام داده‌ که در ادامه از نظر مخاطبان می گذرد.

رکوردشکنی تولید در پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر
موسوی در خصوص تولید واحدهای مختلف این مجتمع اظهار داشت: طرح اولیه شرکت پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر، شامل یک واحد پلی بوتادین رابر (PBR) و الاستومر استایرن بوتادین رابر (SBR)بود که به صورت دست دوم از استرالیا خریداری شده بود و کار خیلی تخصصی و پرریسک بوده که مدیران وقت این ریسک را پذیرفتند. تجهیزات نصب شد و در مدار تولید قرار گرفت و در ادامه از درآمد خط PBR1 و SBR ، خط2  PBR که یک خط تمام ایرانی است، راه‌اندازی شد. تمام محاسبات مهندسی اصولی و تفصیلی و ساخت و نصب تجهیزات این خط، ایرانی است و ظرفیت آن در حال حاضر 35 هزار تن بوده واقداماتی برای شناسایی محدودیتهای احتمالی جهت دستیابی به 50 هزار تن در سال دردست اقدام است.
 در حال حاضر سه خط تولید داریم و جمع تولیدات آنها حدود 7 هزار تن در ماه است. به لطف خدا و همت همکاران رکورد تولید پتروشیمی تخت جمشید یک بار در آذرماه سال 1399 شکسته شد و در فروردین 1400 هم شکست رکورد تولید دوباره تحقق یافت. این رکوردشکنی‌ها علیرغم شیوع بیماری کرونا محقق شده است. در آغاز امسال تعدادی از همکاران ما (23 نفر از کادر کارشناسی) به دلیل ابتلا به کرونا در مجتمع حضور نداشتند و همچنین با توجه به تعطیلات نوروز، با محدودیت‌های ترافیکی مواجه بودیم، با این حال رکورد تولید برای بار دوم و ظرف چند ماه شکست که قابل توجه است.لذا، ما برای نخستین بار به رکورد تولید 7041 تن درماه دست یافتیم.

جلوگیری از خروج ارز با تامین قطعات از داخل
مدیرعامل پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر در خصوص تامین قطعات و اورهال واحدها افزود: بله، در سال 1400 دقیقاً در اوج گرما، تعمیرات اساسی خط PBR1 و PBR2را انجام با موفقیت انجام و الان واحدهای تولیدی تازه نفس هستند. همچنین اقدامات خیلی خوبی برای تأمین لوازم یدکی مورد نیاز  واحدهای تولیدی انجام شده و تلاش ما این بوده که حتی‌المقدور و تا جایی که می‌توانیم سراغ شرکت‌های ایرانی برویم و سفارش خارجی را در اولویت‌ آخر قرار دهیم تا از خروج ارز از کشور جلوگیری شود. برای این منظور شرکت‌های توانمند ایرانی را شناسایی کردیم که در بحث تعمیرات، نقشه‌برداری‌های لازم را انجام دادند که قطعات توسط آنها در حال ساخت است و پس از اتمام ساخت تحویل انبار خواهد شد.

لزوم تامین به موقع خوراک، با اقتدار شرکت ملی صنایع پتروشیمی
موسوی در خصوص تامین خوراک مجتمع اظهار داشت: خوراک اصلی ما در واحدهای PBR؛ برشهای1و3 بوتادین ونیز 1و2 بوتادین، و در واحد SBR، استایرن است که از پتروشیمی‌های پارس، جم، اراک، تبریز و امیرکبیر و بعضاً بندر امام تهیه می‌کنیم. به اضافه یک سری مواد شیمیایی دیگر از قبیل سویل که از شرکت ایرانول تامین میگردد و تعدادی دیگر مانند برخی صمغ‌های طبیعی با تناژ پایین که در جغرافیایی کشورمان تولید نمی‌شود و از خارج تهیه می‌شوند.
واقعیت این است که ما تا زمانی که واحد  BD تخت جمشید احداث نشود، برای تأمین خوراک‌ منومرهای 1 و 3 بوتادین و 1و2 بوتادین مشکل داریم. تقاضای ما این است که تا آن زمان، این خوراک‌ها که خوراک‌های اصلی پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر است طبق قرارداد و به صورت منظم از پتروشیمی پارس ، جم وامیر کبیر  وبا نظارت حاکمیتی NPCتأمین شود.



واردات رزین مجتمع از خارج

مدیرعامل پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر در خصوص مواد وارداتی مورد نیاز مجتمع ادامه داد: ما فقط مواد شیمیایی که در ایران وجود ندارد را از خارج وارد می‌کنیم. مثلاً رزین را به عنوان مواد شیمیایی طبیعی استفاده می‌کنیم که از چین وارد می‌کنیم. ما رزین را وارد و مصرف می‌کنیم و از آن محصول کائوچوی مصنوعی را تولید می‌کنیم. لاستیک‌‌سازان آن را از ما می‌گیرند و بعد از مخلوط کردن با کائوچوی طبیعی، تایر خودرو تولید می‌کنند.
 
هند، چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی بازار اصلی صادراتی پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر
موسوی با تأکید بر اینکه کیفیت محصول ما بسیار بالاو مرغوی است، تعهد ما در ابتدا اشباع بازار داخل و بعد از آن مازاد محصول را به کشورهای متقاضی صادر می‌کنیم، کشورهای هند، چین، سنگاپور، ترکیه، ویتنام و کشورهای آسیای جنوب شرقی را به عنوان بازار هدف و مشتریان اصلی شرکت نام برد.
 
سرمایه‌گذاری 9 هزار میلیارد ریالی در پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر
موسوی حجم سرمایه‌گذاری انجام شده تاکنون در این مجتمع را حدود 9 هزار میلیارد ریال اعلام کرد که البته منظور ارزش مجتمع نیست. به علاوه برای واحد بی دی که درآینده ای نزدیک کار آن شروع می‌شود، هیئت مدیره با بودجه اولیه 20 میلیون دلاری موافقت نموده و این رقم تا 7 میلیون دلار مازاد نیز قابل افزایش است.

اشتغالزایی مستقیم 500 نفری در پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر
مدیرعامل پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر با اشاره به اشتغال مستقیم حدود 500 نفر در این شرکت اعلام کرد که سهامداران پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر؛ شرکت اسپک، حدود 61 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد و شرکت هونام مهر و شرکت هوایار هم دیگر سهامداران عمده هستند که جمع اینها مالک بیش از 80 درصد سهام شرکت هستند. چند سهامدار جزء با درصدهای 2و 3 درصدی داریم و بقیه هم که در حدود 10 درصد سهام است، در فرابورس در حال معامله می باشد.  
 
سال شکوفایی سود در پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر
موسوی در خصوص عملکرد مالی شرکت گفت: سال مالی قبل که از 1 مهر 1399 تا 31 شهریور 1400 بود، سال شکوفایی سود برای شرکت محسوب می‌شود. در این بازه زمانی فروش خوبی داشتیم و سود شرکت چندین برابر سال‌های قبل شد. همچنین یکی از موفقیت‌های شرکت پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر، ارتقای آن از بازار پایه فرابورس  به بازار اصلی فرابورس بود که هفته گذشته محقق شد و ارتقای حقوقی و مالی موفقیت‌آمیزی محسوب می‌شود.

تصفیه پساب در خود مجتمع و تامین یوتیلیتی از پتروشیمی فجر
مدیرعامل پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر در خصوص تصفیه پساب محتمع گفت: پساب تولیدی واحدهای فرایندی درخود مجتمع تصفیه شده  و چیزی به سمت فجر ارسال نمیشود . واحد تصفیه پساب خیلی پیشرفته‌ای در مجتمع نصب شده که با ظرفیت بالای صد در صد با کیفیت بسیار خوب، پساب صنعتی را تصفیه می‌کند و با استاندار بالا و با اجازه سازمان محیط زیست به خوریات منطقه ارسال شده که هیچ مشکلی زیست‌محیطی در پی ندارد.
وی در مورد تامین یوتیلیتی مجتمع گفت: بعضی از آن را از فجر می‌گیریم مثل برق؛ ولی بخار را خودمان تولید می‌کنیم. آب را از منطقه می‌گیریم. هوای ابزار دقیق را تا ماه قبل خودمان تولید می‌کردیم و از اول شهریور از فجر می‌گیریم. در این شرکت از نظر سرویس‌های جانبی تقریباً حالت نیمه‌ مستقلی داریم.

مشارکت پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر در مسولیت اجتماعی
موسوی در خصوص مسوولیت‌های اجتماعی گفت یک شورای راهبردی در مناطق عملیاتی عسلویه و ماهشهر فعالیت می‌کند که در هر ماه مدیران سازمان منطقه ویژه و عملیات غیرصنعتی و مدیران عامل پتروشیمی‌ها در جلسه آن شرکت می‌کنند. در این جلسات درخواست‌های نهادها، سازمان‌ها و مؤسسات خیریه منطقه مطرح و جمع بودجه لازم برای پاسخ‌گویی به این درخواست‌ها مشخص می‌شود. بعد مدیریت سازمان منطقه ویژه و عملیات غیرصنعتی متناسب با حجم سرمایه‌گذاری و درآمد هر شرکت، سهم مشارکت هر شرکت را اعلام می‌کند که از سوی شرکت‌ها پرداخت می‌شود.
علاوه بر این، مصوبه هیئت مدیره شرکت را داریم که اگر با موارد اضطراری مواجه شدیم، نسبت به انجام مسوولیت های اجتماعی مستقل نیز عمل کنیم. در این حوزه تقریباً جلو هستیم و سهم خودمان را در مسائل خیریه منطقه به صورت مستقیم پرداخت می‌کنیم.

تامین مواد اولیه و مانع زدایی ها، باعث رفع مشکلات تولید می شود
مدیرعامل پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر در پایان برای همه همکاران خود در هر جای کشور در صنایع مختلف به ویژه صنعت پتروشیمی آرزوی توفیق کرد و ابراز امیدواری نمود که دولت آقای رئیسی، راه را برای تأمین مواد اولیه و مانع‌زدایی‌ها باز کند تا مشکلات شرکت‌ها رفع شود و ما بتوانیم بدون مشکل تعهد خود را انجام دهیم. می‌دانم و خبر دارم که دل‌های مدیران عامل برای تولید بیشتر می‌تپد و با رفع مشکلات با توجه به ظرفیت‌ها و سرمایه‌هایی که در کشور وجود دارد، تحقق آن ممکن است. اگر مشکلات مقابل صنایع برای تولید بیشتر رفع شود، رفاه و امنیت اجتماعی در جامعه بیشتر شده که نتایجش برای همه آشکار خواهد شد. کشور ما منابع بسیار و فرصت اشتغال زیادی دارد که با استفاده درست از آنها همراه با برنامه‌ریزی و مدیریت درست، می‌توان رفاه بسیار بیشتری از آنچه که الان هست را به همه مردم عزیز ایران اعطا کرد.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی