۵
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
کد مطلب : ۱۴۰۲۳۳
عضو کمیسیون صنایع مجلس در بازدید از نفت ما تاکید کرد:

گره احداث پتروشیمی های فسا و جهرم باز می شود

حجت الله فیروزی نماینده مردم فسا و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با حضور در تحریریه آژانس رویدادهای نفت و انرژی " نفت ما" پاسخگوی خبرنگار این رسانه بود.
گره احداث پتروشیمی های فسا و جهرم باز می شود
وی  ابراز خوش بینی کرد که در ماه های آتی  موضوع مذاکرات پیش رفت خواهد کرد و ابراز امیدواری کرد که چند واحد پتروشیمی در مرکز کشور تاسیس شود.
 
روند پیشرفت واحدهای پتروشیمی جهرم و فسا
حجت الله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار نفت ما در خصوص توسعه صنعت پتروشیمی در مناطق مرکزی کشور به ویژه استان فارس، گفت: امیدوار هستیم در آینده نزدیک با کشیدن خط تامین خوراک به فسا، داراب، جهرم و فیروزآباد در این نقاط شاهد تاسیس واحد پلی اتیلن باشیم. در زمان تصویب این طرح نیز اراضی بسیار خوبی به این طرح اختصاص داده شده، مخصوصاً در شهرستان فسا که در حدود 140 هکتار از اراضی مرغوب شهر به طرح  تاسیس واحد پلی اتیلن پتروشیمی تخصیص یافت.
 شرکت متولی تاسیس این واحدها نیز از جمله مجموعه های بسیار خوب داخلی است. هر کدام از این پروژه ها نیز حدود 10 تا 11 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. آن سایتی هم که ما در شهرستان فسا داریم بیش از 6000 متر مربع سوله صنعتی بسیار خوب در حال حاضر در آن اجرا شده است. فضای اداری، جاده دسترسی، کانال های دسترسی آب و برخی دیگر از زیرساخت ها کاملاً آماده است. اما خوب در بخشی از زمان، سرمایه گذار کار را متوقف کرده است. البته سرمایه گذار در یک بازه زمانی پذیره نویسی کرده است و مردم زیادی در منطقه سهام خریداری کرده اند، برای مثال تنها در شهرستان فسا، حدود 35 هزار نفر سهام این پتروشیمی را خریداری کرده‌اند. الان حدود 5 تا 6 سال است که عملاً در شهرهای داراب، جهرم و فیروزآباد کاری صورت نگرفته است. پیشنهاد سرمایه گذار این بود که این 4 واحد به صورت متمرکز به عسلویه منتقل شود که اقتصادی تر است.
 عضو مجمع نمایندگان استان فارس در دور یازدهم مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: باید به این نکته هم توجه کرد که در زمانی که طرح تاسیس واحدهای پتروشیمی در این شهرستان ها تصویب شد، منحصراً نگاه اقتصادی مطرح نبود، بلکه بحث اشتغال هم مطرح بوده است، چون این مناطق بیکاری و نیروهای تحصیل کرده بیکار زیاد بوده است. ما در فسا بالغ بر 10 هزار نفر با تحصیلات لیسانس به بالا تا مقطع دکتری بیکار داریم. این واحد پتروشیمی می توانست بخشی از این جمعیت بالقوه را جذب کند. آخرین رخداد در این زمینه، در اواخر دولت قبل، این بود که توافق شده بود که این 4 واحد در یک نقطه از استان فارس تاسیس شود. ما در دو شهر جهرم و فسا، توافق کرده ایم که 2 واحد مستقل در مرکز دو شهرستان تاسیس شود که به آب سد سلمان فارسی هم دسترسی دارد. سرمایه گذار می گوید که واحد اصلی که الفین است را در عسلویه شروع کرده ایم و می توانیم خوراک واحدهای دیگر را هم پس از تکمیل تامین کنیم. الان همزمان با آن واحد الفین می شود که کار در  2 واحد جهرم و فسا هم آغاز شود. پیشنهاد سرمایه گذار این بود که وزارت نفت اگر به جای پول به ما نفت هم بدهد، ما می توانیم نفت را بفروشیم و با پول آن این واحدهای پتروشیمی را تکمیل کنیم.
  در این چند روز این مسئله را با مهندس اوجی در مجلس در میان گذاشتم، قرار است ان شالله در سفر پیش روی هیئت دولت به استان فارس، این گره به صورت کامل باز شود.
 


قطع گاز صنایع راهکار نیست
وی در ادامه  در خصوص قطعی گاز هر ساله در پتروشیمی ها گفت: ما بحث کمبود گاز را با مهندس اوجی در میان گذاشتیم. دولت می خواهد تا این کمبود گاز را از طریق قطع گاز واحدهای تولیدی جبران کند، در حالی که این به معنای لنگ شدن چرخ اقتصاد است و به این واحدها آسیب می زند. بنابراین ما پیشنهاد دادیم که دولت برود به سمت مدیریت مصرف. مصرف خانگی، ادارات و سایر مصارف عمومی اگر مدیریت شود، لازم نخواهد بود که گاز مراکز تولیدی مثل پتروشیمی قطع شود. البته این برنامه کوتاه مدت است. در برنامه بلند مدت ما در بحث گاز حتماً باید مسئله احیاء چاه‌های گاز را در دستور کار قرار دهیم. بررسی نشتی گاز و پرت گاز را در خطوط انتقال گاز باید بررسی کنیم. یکی از نگرانی ها که بنده به مسئولین هم منتقل کرده ام، همین بوده است، ما هدر رفتمان در خطوط انتقال آب، گاز و برق بسیار زیاد است. برای مثال در حوزه آب تحقیقات نشان داده است که اگر به ازای هر 15  کیلومتر لوله های انتقال آب بررسی شود و پرتی و هدر رفت آن گرفته شود، انگار یک چاه را پلمپ کرده ایم، یعنی کاهش هدر رفت آب تا این حد اثر دارد.
  عضو گروه دوستی ایران و آلمان، اتریش، برزیل، بولیوی و پاناما، بیان کرد: پارس جنوبی و تاسیسات استحصال و انتقال گاز آن نیز به فناوری‌‎ها و تغییرات ضروری نیازمند است، در برخی از این زمینه‌ها نیز اگر شرکت‌های داخلی نتوانند کار را جلو ببرند، چاره ای نداریم جز آنکه بتوانیم برخی شرکت‌های خارجی را جذب کنیم تا کار توسعه فناوری گاز در پارس جنوبی را انجام دهند. البته با نگاهی که مجلس و دولت دارند، به نظرم ما ان‌شاالله می رویم به سمتی که مشکلات مان را از طریق مذاکره حل کنیم، جامعه جهانی هم به این نتیجه رسیده است که تنها ابزار تعامل با ملت سرافراز ما مذاکره و گفتگو است، به صورت کلی دید بنده این است که در ماه های پیش رو با توجه به نتایج مذاکرات، حتماً شرایط ما در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، بهتر خواهد شد و احتمالاً زمینه حضور شرکت‌های خارجی نیز فراهم خواهد شد. البته خود این شرکت‌ها هم تمایل به همکاری دارند و درآمد خوبی هم در ایران دارند. در داخل هم اگر شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند کاری انجام دهند، قطعاً باید مورد حمایت قرار گیرند.
 فیروزی با اشاره به کارهای انجام گرفته در پارس جنوبی گفت:  بنده یادم هست که در زمان شروع کار، وقتی که مرحوم ترکان در آنجا مسئولیت داشت، خیلی اعتقادی به حضور شرکت‌های ایرانی نبود، اما در حال حاضر می بینیم که شرکت های داخلی توانسته اند که پروژه های مختلفی را در صنعت انرژی کشور راهبری کنند و به پایان برسانند. در بحث تزریق گاز و افت فشار که توتال انجام می داد هم، اگر تا کنون فکری می کردیم شاید توانش در کشور به وجود می آمد.  
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی
دولت و مجلس غافل از احوال مردم
 عبدالرسول جوادی بالاجاده / فعال رسانه ای