۶
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۱۴۲۰۶۳
معاون مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت و گو با " نفت ما":

آزادسازی قیمت نفت کوره پوششی برای قاچاق قیر شده‌است

عدم اجرای وظایف دستگاه‌های مسوول، کلاف سردرگم قیر تهاتری را پیچیده‌تر کرده‌است
موضوع آزاد سازی غیرکارشناسی قیمت نفت کوره نیز به نحوی موجب ایجاد پوششی برای قاچاق این فراورده شده‌است.
آزادسازی قیمت نفت کوره پوششی برای قاچاق قیر شده‌است
 «یزدان رحیمی»، معاون مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت و گو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، معتقد است که قاچاق قیر به چهار شکل انجام می‌شود و در این میان آزادسازی قیمت نفت کوره پوششی برای قاچاق قیر شده‌است. به نظر وی، برخی شرکت‌های تولیدکننده، باعث بدنامی برند قیر ایران شده‌اند. رحیمی در ادامه می‌گوید که کلاف سردرگم قیر تهاتری، باعث تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدکننده قیر شده‌است.
اَشکال چهارگانه قاچاق قیر از کشور
معاون مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص اینکه قاچاق قیر به چه اَشکالی، صورت می‌گیرد، گفت: اَشکال مختلف قاچاق قیر به چهار صورت است. شکل اول، قاچاق قیرهای تولید شده از مازوت یارانه‌ای است. شکل دوم، قاچاق قیرهای تهاتری‌ای که به صورت حواله در اختیار پیمانکاران قرار می‌گیرد، می‌باشد. شکل سوم، قیرهایی است که با استفاده از فرآورده‌های یارانه‌ای مانند نفت به عنوان جایگزین حلال رقیق شده و از کشور خارج می‌شوند که این قاچاق مختص حلال مستعمل در آن می‌باشد. شکل چهارم، نوع دیگری از قاچاق
VR (وکیوم رزدیوم) وارداتی عبور موقت از عراق در کشور که با VB  (وکیوم باتوم)  با کیفیت جایگزین و از کشور خارج می‌شود.
آزادسازی قیمت نفت کوره پوششی برای قاچاق قیر شده‌است
رحیمی زنگه در مورد آسیب‌های وارد شده از محل قاچاق قیر اعلام کرد: باید اذعان داشت که هر کالایی چه در مصارف داخلی و چه صادراتی دارای ویژگی‌هایی است که این ویژگی‌ها، می‌تواند زمینه حضور مستمر و موثر آن را در بازار فراهم‌ نماید.
وی ادامه داد: متاسفانه عدم استفاده صحیح از مواد اولیه باکیفیت و مضافاً عرضه قطره‌چکانی وی بی  از سوی پالایشگاه‌ها، موجب تشکیل بازار سیاه این‌خوراک شده‌است. یکی از موضوعات مهم که شائبه قاچاق این کالا را افزایش می‌دهد عدم تناسب بین میزان خوراک عرضه شده در بورس و تعداد واحدهای تولیدی قیر و میزان صادرت قیر از کشور می باشد که نشان از تخلف عظیم عرضه خارج از شبکه مازوت است که متاسفانه این میزان نفت کوره از محل انحراف از نیروگاه ها به قاچاق تبدیل می شود از سویی موضوع آزاد سازی غیرکارشناسی قیمت نفت کوره نیز به نحوی موجب ایجاد پوششی برای قاچاق این فراورده شده‌است.

برخی شرکت‌های تولیدکننده، باعث بدنامی برند قیر ایران شده‌اند
رحیمی اظهار داشت: عدم عرضه مناسب وی بی، نبود خوراک و مواد اولیه در کشور موجب گردیده برخی شرکت‌ها با استفاده از اسلج و ضایعات نفتی و بسیاری مواد غیرقابل استفاده اقدام به تولید قیر نمایند که این امر در بلندمدت ضمن حذف ایران از بازارهای بین‌المللی، موجب بدنامی برندهای ایرانی در بازار منطقه خواهد شد.
وی افزود: متاسفانه وزارت صمت طی سنوات گذشته با صدور پروانه بهره‌برداری -بدون ملحوظ داشتن موضوع استانداردهای لازم، چگونگی تامین‌ خوراک و یا بازارهای هدف صادراتی و داخلی، برای تعداد بسیار زیادی واحدهای تولید قیر -گاهی در مناطق
فاقد دسترسی به شبکه سراسری گاز طبیعی- مقدمات تخلف برخی شرکت‌های مقروض را فراهم نموده‌است که این شرکت‌ها به دلیل عدم‌ وجود خوراک و مواد اولیه (VB)به منظور حیات خود مجبور به خرید فرآورده یارانه‌ای نفت کوره از مراکز غیرمجاز شده‌اند، لازم به ذکر است شرکت ملی پخش به دلیل عدم دسترسی این شرکت‌ها به شبکه گاز موظف به تخصیص و تامین سهمیه با قیمت یارانه‌ای به این‌واحدها می‌باشد.
از همه ‌مهم‌تر عرضه بسیار کم و نامتناسب وی بی از طریق بورس یکی از عوامل تمایل شرکت‌ها به استفاده از خوراک یارانه‌ای و یا استفاده از مواد اولیه بی‌کیفیت شده‌است. در این بازار به وضوح می‌توان رد‌پای سوداگران و دلالان را شناسایی کرد که خوراک را با تبانی به‌دست‌ آورده و آن‌را با چندین برابر قیمت به برخی شرکت‌های داخلی می‌فروشند و یا تحت عناوین دیگر و یا به صورت خام از کشور صادر می‌کنند که البته خبرها حاکی‌است که این موضوع به همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی حل و فصل شده‌است که جای تقدیر و تشکر دارد.
 
کلاف سردرگم قیر تهاتری، باعث تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدکننده قیر شده‌است
معاون مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه موضوع قیر تهاتری کماکان یکی از موضوعات مورد مناقشه و بحث برانگیز است، افزود که در خصوص آن سوالات و ابهامات فراوانی وجود دارد. مثلاً اینکه آیا قیر تهاتری و با کیفیت عملا در جاده‌های کشور استفاده می‌شود و یا به دلیل رقیق کردن آن به منظور ایجاد صرفه نامتعارف، موجبات ایجاد خطر و بازی با جان مردم را فراهم می‌آورد. و یا اینکه چه میزان از قیرهای تخصیصی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد؟ چه میزان از این قیر از کشور خارج می‌شود؟ چه میزان از این قیر در واحدهای تولید ایزوگام به مصرف رسیده و با قیمت گزاف به فروش می‌رسد؟
وی
با اشاره به اینکه آیا نمی‌توان‌ مکانیزم دیگری به منظور بازسازی جاده‌های روستایی و ... تعریف و به‌کارگیری نمود، افزود: از سویی این کلاف سردرگم قیر تهاتری، موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای تولید قیر نیز شده‌است، نبود خوراک‌، قیمت‌های سرسام اور، شرایط بسیار سخت خرید خوراک ‌در بورس و ... بخشی از موضوعاتی است که نتیجه آن تعطیلی بسیاری از این شرکت‌ها بوده‌است.

قاچاق روزانه 8.8 میلیون لیتر سوخت در چندسال اخیر
رحیمی زنگنه در خصوص جالب‌تر اینکه در کشور ما متاسفانه هیچ ابزار حمایتی جز فرآورده نفتی وجود ندارد، درخصوص موضوعاتی همچون حمل بار و مسافر و افزایش سهمیه، درخصوص سوخت مورد نیاز شرکت‌های فاقد دسترسی به شبکه گاز، تعیین سهمیه آن‌هم با قیمت یارانه‌ای درخصوص تخصیص سهمیه سوخت قایق‌های صیادی و در آب‌های آزاد خلیج فارس و دریای عمان و غیره، بعد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مجبور به ارائه راهکار برای مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی خواهد بود.
معاون مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص حجم قاچاق سوخت اظهار داشت: ما یک برآورد حجم قاچاق داریم که مولفه‌ای است از میزان صادرات، میزان توزیع و مغایرت بین میزان توزیع و مصرف. باید بپذیریم که قاچاق یک پدیده زیرزمینی است که برآورد دقیق آن کمتر نزدیک به واقعیت خواهد بود. اما آنچه طی سال‌های 1397 و 1398 برآورد شده‌است، 8.8 میلیون لیتر در روز از مرزهای زمینی و دریایی بوده‌است. البته، از سوی برخی افراد گاهی تا 20 میلیون لیتر در روز به عنوان عدد قاچاق عنوان می‌شود، اما باید بپذیریم که برخی گفته‌ها درباره قاچاق فاقد وجاهت فنی است. 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی