۴
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۱۴۷۲۲۲
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به نفت ما:

نبود دانش روز در خودروسازی، باعث هدررفت روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین در کشور شده است

ویدا عابدی
مراسم مبادله پنج تفاهم‌نامه با شرکت‌های دانش‌بنیان در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به همراه نمایشگاه جنبی از شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد.
نبود دانش روز در خودروسازی، باعث هدررفت روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین در کشور شده است
به گزارش نفت ما ،در این مراسم در ابتدا علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: شرکت ملی پخش در راستای فرمایش مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال به دنبال استفاده از خدمات شرکتهای دانش بنیان داخلی برای ارائه خدمات بهتر است. 
سپس مدیران عامل و یا نمایندگان شرکتهای دانش بنیان حاضر در مراسم به معرفی شرکت خود و خدمات قابل ارائه به شرکت ملی پخش پرداختند.
جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: این شرکت 400 مورد نیاز سنجی خود را به شرکتهای دانش بیان معرفی کرده تا با حذف بوروکراسی زائد از خدمات آنها استفاده کند. لذا در تفاهمنامه های امروز پس از مرحله تست و پایلوت، به صورت عملیاتی، تجاری سازی می شود و وظیفه شرکت نیز حمایت از شرکتهای دانش بنیان است تا آنها را تقویت کنیم.
سالاری افزود: انتظار ما پس از تجاری سازی رسیدن به تراز صادراتی و ارزآوری برای کشور است. وی ادامه داد در آینده شاهد تفاهم نامه های بیشتری با شرکتهای داشن بنیان در راستای تکمیل زنجیره ارزش خواهیم بود که به عنوان مثال در یک مورد با سرمایه گذاری 250 میلیون دلاری برای600 نفر از دانش آموختگان دانشگاهی اشتغال آفرینی خواهد داشت.
در ادامه مراسم تفاهم‌نامه‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با پنج شرکت دانش‌بنیان "ریز سازگان تکین، ایده کاوان صنعت پردیس، صنعت‌کاران الکترونیک مراغه، پرتومبدا پرگاس و یاور همگامان یزد" به ترتیب درباره هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی، روباتیک و ساخت روبات‌های آتش‌نشان، تجهیزات سامانه هوشمند سوخت، تولید برج‌های نور و پروژکتورهای فوق کم‌مصرف و دیگر تجهیزات سامانه هوشمند سوخت در حضور معاون وزیر نفت امضا شد.
در حاشیه مراسم، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به نفت ما در خصوص اینکه چه تدابیری برای مدیریت مصرف سوخت با توجه به افزایش مصرف بنزین با آغاز فصل مسافرت در کشور و هدررفت روزانه 25 میلیون لیتر بنزین به خاطر خودروهای پرمصرف و از طرف دیگر قاچاق روزانه 16 میلیون لیتر بنزین، دارید که در صورت حل این دو معضل یارانه هر ایرانی دوبرابر خواهد شد گفت: موضوع کیفیت خودرو در قانون هوای پاک و تکلیف سازمان استاندارد آمده و طبیعتا خودروها به تناسب مصرف باید استاندارد لازم را داشته باشند، تعداد خودروهای شخصی و موتورسیکلت در کشور حدو 25 تا 26 میلیون را شامل می‌شود، اگر استاندارد جهانی را داشته باشیم 50 درصد کاهش مصرف خواهیم داشت، یعنی 50 میلیون لیتر کاهش مصرف است و این حجم کاهش ارزش افزوده بالایی داشته و برای کشور و ارزآوری دارد، اکنون حوزه خودرو بیشتر سوخت‌سوزی دارد در حالی که انرژی ارزان نباید زمینه‌ای شود که اتلاف انرژی داشته باشیم خودروساز باید مکلف شود که استانداردها را رعایت کند.
وی افزود: در بخش صنایع هم باید به سمت بهینه‌سازی برویم، اکنون برای ساخت پالایشگاه باید حدود 10 میلیارد دلار سرمایه ‌گذاری صورت گیرد در حالی که با 400 تا 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌توانیم نسبت به بهینه‌سازی مصرف اقدام کنیم.
سالاری گفت: در حوزه نیروگاهها هم همین چالش را داریم راندمان نیروگاهها در حد 39 درصد و پایین‌تر است و یک‌سوم انرژی تلف می‌شود، اگر موارد یاد شده و قاچاق را مدیریت کنیم، در واقع مصرف را کاهش داده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه اختلاف قیمتی 70 تا 80 درصدی نسبت به کشورهای همسایه نشان می‌دهد که باید برنامه‌ریزی شود تا هم به مردم سوخت‌رسانی انجام دهیم و هم از تلفات جلوگیری کنیم،ادامه داد: نباید سوخت ارزان را در اختیار بخش‌هایی قرار دهیم که تولیداتی انجام دهند که بهینه نیست.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه در حوزه خانگی هم مصرف ما بالا است، تاکید کرد: باید انقلابی در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت اتفاق بیفتد، حجم مصرف حدود 100 میلیون لیتر نیروگاه‌ها، حدود 90 میلیون لیتر در روز بنزین باید کم شود. در حال حاضر در کشور ما 250 میلیون لیتر در روز انرژی مصرف می‌شود که با هر تراز جهانی و با هر کشوری مقایسه شود بسیار بالا و 5 تا 6 برابر استاندارد دنیا است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی