۳
۹
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۰
کد مطلب : ۱۵۸۲۳۰
محمود جام ساز در گفت و گو با نفت ما با اشاره به نرخ خوراک پتروشیمی ها تاکید کرد؛ 

تصمیم های هیجانی توسعه کشور را به رویایی محال تبدیل کرده است

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: تصمیم‌های هیجانی و غیرکارشناسی در صنعت پتروشیمی که برنامه ها را مغفول می کند، نه تنها توسعه را به رویایی محال تبدیل کرده است، بلکه گره های اقتصادی را روز به روز بیشتر و البته کورتر می کند که باید گفت، اگر تصمیم گیران در تصمیم گیری تجدیدنظر نداشته باشند، بی شک بحران را به طور جدی تر و ماناتری تجربه خواهیم کرد. 
تصمیم های هیجانی توسعه کشور را به رویایی محال تبدیل کرده است
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، در شرایطی که محدودیت های شدید بین المللی امکان حضور جدی نفت ایران در بازار جهانی نفت را سلب کرده است، جدی گرفتن صنعت پتروشیمی با توجه به پتانسیل هایی که در این زمینه در ایران وجود دارد، می تواند بسیاری از گره های اقتصادی را از این طریق باز کند. اما مهمی به نام «رونق پتروشیمی» که یکی از مهمترین دغدغه های یکی دو دهه اخیر فضای اقتصاد است، بنا به دلایل نامعلوم همچنان جدی گرفته نمی شوند تا فضای کدرِ اقتصادی همچنان ترمیم ناپذیر بماند! 
محمود جام ساز،تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با «نفت ما» درباره اهمیت صنعت پتروشیمی اظهار داشت: ایران کشوری است که به دلیل رویکرد سیاست خارجی همیشه در حالت تحریم قرار دارد و در کنار محدودیت های اقتصادی، فشارهای عدیده ای را از سوی نظام بین الملل متوجه خود می بیند. به همین دلیل باید راه کاری در نظر گرفته شود تا در شرایط فعلی حتی المقدور بتوانیم تا حد امکان گلیم اقتصاد را از آب بیرون بکشیم. در واقع وقتی به رفع تحریم ها امیدی نداریم، باید با بررسی دقیق و واقع بینانه شرایط و توجه به بایدها و نبایدهایی که درنظر گرفتن شان لازم است، شرایط را برای توسعه نسبی در اقتصاد فراهم سازیم.  
محمود جام ساز در ادامه گفـت: اقتصاد در شرایطی در ایران قفل شده و در حالت رکود ماندگار به نظر می رسد که کشور ما از پتانسیل های بالای زمینی و زیر زمینی و همچنین نیروی انسانی ارزان کار برخوردار است تا بتوانیم اینطور بگوییم که سوءمدیریت به میزان تحریم در راستای کاهش مشکلات مانع ساز است. در واقع تصمیم‌های هیجانی و غیرکارشناسی در صنعت پتروشیمی که برنامه ها را مغفول می کند، نه تنها توسعه را به رویایی محال تبدیل کرده است، بلکه گره های اقتصادی را روز به روز بیشتر و البته کورتر می کند که باید گفت، اگر تصمیم گیران در تصمیم گیری تجدیدنظر نداشته باشند، بی شک بحران را به طور جدی تر و ماناتری تجربه خواهیم کرد. 
او با اشاره به دارایی های صنعت پتروشیمی افزود: ایران در بحث مهم پتروشیمی یکی از داراترین کشورهای جهان به شمار می رود. پس اگر دست اندرکاران این بخش بتوانند ساز و کاری کارشناسی را در مدیریت به کار بگیرند و همچنین اگر دولت بخواهد و بتواند از صنعت پتروشیمی حمایت لازم و همه جانبه داشته باشد، از خام فروشی دست خواهیم کشید و با تولید و البته فروش فرآورده‌های های نفتی و گازی می توانیم ارز قابل توجهی را به داخل تزریق کنیم. البته در چند سال گذشته راه کارهایی در نظر گرفته شد و نتایج مثبتی هم به وجود آمد. اما متاًسفانه روال به گذشته مملو از سوءمدیریت برگشته است. یعنی دولت جاری بنا به دلایلی که قطعاً منطقی نیست، صنعت پتروشیمی را به حال خود گذاشته است. 
وی توضیح داد: در شرایطی که برای فروش نفت با محدودیت و اما و اگرهای زیادی  روبرو هستیم و ظاهراً این شرایط پایان ناپذیر است، کافی است رونق صنعت پتروشیمی را از اولویت های اصلی بدانیم، می توانیم هم اشتغال زایی کنیم، هم در عرضه فرآورده که نسبت به فروش نفت سهل تر است، موفق شویم و هم اینکه ارز حاصل از مراوده تجاری را با مشکلات کمتری نسبت به درآمد نفتی به خزانه تزریق کنیم. 
جام ساز در پایان گفت: پتروشیمی می تواند در شرایط تحریم، منبع اول و اصلی درآمد ارزی باشد و بازگشت نرخ خوراک به صورت فرمولی را مثبت ارزیابی کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


تخریب اقتصاد توسط اقتصاددانان !!
خصوصی سازی و تاراج پتروشیمی و صنعت نفت با توصیه های خام و کاملا مخرب همین اقتصاددانان از زمان هاشمی آغلز شد .
.....................
این همه مهاجرت یا فرار مغز داشتیم .
کاش اقتصاددانهای مخرب هم بروند !!
همان اقتصادندانهای مانند دکتر........... که با توصیه های ابلهانه خود باعث شدند تاراج و حراج صنایع و معادن بی نظیر دولتی اتفاق بیفتد ...
و بعد هم گفتند اشتباه کردیم . ایران آمادگی برای خصوصی سازی نداشت !!
عامل مهم کسری بودجه (تورم) و فشار به جامعه همین اقتصادندانها هستند .
..........
چرا نظرات منتشر نمیشود ؟
چرا نظرات منتشر نمیشود ؟
یا بعد از دو سه روز ؟ !!!
تولاییان
اقتصاددانان کم سواد و کپی کار با تجویزهای سطحی خود برای تشویق به خصوصی سازی ، اقتصاد را بر باد دادند !!
مرگ بر سانسورچی !!
مرگ بر سانسورچی !!
چرا نظرات منتشر نمیشود !!
چرا نظرات منتشر نمیشود !!

خیلی عاشق نظرات این اقتصاادندانان وطن فروش هستید ؟!!
چرا نظرات منتشر نمیشود !!
چرا نظرات منتشر نمیشود !!
چرا نظرات منتشر نمیشود !!
چرا نظرات منتشر نمیشود !!
چرا نظرات منتشر نمیشود !!
چرا نظرات منتشر نمیشود !!
اقتصاد دولتی : راز پیشرفت عربستان
اقتصاد دولتی : راز پیشرفت عربستان
دولتی ماندن شرکت نفت عربستان ( آرامکو ) ؛ راز پیشرفت عربستان است .
اقتصاد ایران و عربستان شبیه یکدیگر و مبتنی بر نفت و پتروشیمی است .
عربستان اجازه نداد با خصوصی سازی اقتصادش نابود شود .
اما مجالس و دولتهای ایران بازیچه دست اقتصاددانان کپی کار و فساد گسترده خصوصی سازی شد .
با واگذاری ارزان و رانتی صنایع نفت و پتروشیمی ایران ، درامدهای بزرگ دولت (مردم) از دست رفت .
از دست رفتن درامدهای اصلی دولت نیز میشود : کسری بودجه دولت و تورم دو رقمی سی ساله !!
اقتصاد نفتی و تک محصولی ایران را با نسخه خصوصی سازی ، تخریب و تاراج گردید . ( خصوصی سازی یک نسخه مناسب برای کشورهای صنعتی است . )

خلاصه : اقتصاد دولتی : راز پیشرفت عربستان است .
خصوصی سازی نفت و پتروشیمی ایران = کسری بودجه + تورم دو رقمی