۲
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۱
کد مطلب : ۱۶۲۰۴۵
سفیر سابق ایران در نروژ در گفت و گو با نفت ما تاکید کرد؛ 

سوءاستفاده عربستان و کویت از محدودیت ژئوپولتیکی ایران برای میدان گازی آرش  

فرجی راد گفت: عربستان و به ویژه کویت با توجه به تنگای ژئوپولتیکی که ایران دچارش شده است، دنبال این هستند تا از این فرصت استفاده یا بهتر است گفته شود، سوءاستفاده کنند تا از این طریق مالکیت خودشان را محرز کنند.
سوءاستفاده عربستان و کویت از محدودیت ژئوپولتیکی ایران برای میدان گازی آرش  
 عبدالرضا فرجی راد در گفت و گو با نفت ما با اشاره به اختلافی که بر سر میدان گازی آرش بین ایران با عربستان و کویت به وجود آمده است، اظهار داشت: این مشکل و اختلاف بیش از یکسال است که بین ایران و آن دو کشور دیگر خاورمیانه در جریان است. البته قبلا هم این مساله مطرح بود که خاموش شد. اما در این مقطع با توجه به اینکه سرمایه گذاری کشورهای متحد در میان است، اختلاف بر سر مالکیت میدان گازی آرش دوباره سر باز کرد و اختلاف دوباره اوج گرفت. 
سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان در ادامه گفت: عربستان و به ویژه کویت با توجه به تنگای ژئوپولتیکی که ایران دچارش شده است، دنبال این هستند تا از این فرصت استفاده یا بهتر است گفته شود، سوءاستفاده کنند تا از این طریق مالکیت خودشان را محرز کنند. به هرحال ایران با توجه به شرایطی که در حال حاضر دارد و می خواهد، رابطه اش با کشورهای همسایه بهبود پیدا کند، سعی اش را به کار گرفته تا این مساله به مساله ای تنش زا تبدیل نشود و به همین دلیل صبوری پیش گرفته است. به همین دلیل ایران و کویت باید بنشینند مذاکره کنند، چرا که غیر از مذاکره هیچ راه دیگری وجود ندارد. مگر اینکه ایران درصدد به وجود آوردن شرایط جدیدی باشد و خودش هم به بحث استخراج و درآمدزایی از میدان گازی آرش ورود کند که خب! این هم مقوله ای است که می توان تنش را به نحوی بالا برد تا از طریق تشدید تنش، عربستان و کویت به مذاکره راغب شوند. 
تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: الان که کویت ادعای مالکیت میدان آرش را دارد و از طرف عربستان هم به طور همه جانبه ای حمایت می شود، شرط حل مساله چیزی جز کنار کشیدن عربستان نیست که البته بعید است، دولت سعودی چنین تصمیمی بگیرد. لذا بد نیست، ایران بتواند در آن منطقه سرمایه گذاری کند. البته باید گفت، در این برهه هیچ سرمایه گذار خارجی ای حاضر به همکاری در این پروژه نخواهد بود. به ویژه چینی ها به هیچ وجه نمی خواهند عربستان را از خودشان ناراضی کنند. پس باید اذعان داشت که دست ایران برای سرمایه گذاری در میدان گازی آرش بسته است. لذا مساله در همین صورت چالشی ماندگار خواهد شد تا روزی که تکلیف تحریم های ایران یکسره شود تا ایران بتواند از یک کشور خارجی برای استخراج منابع انرژی در آن میدان خارجی بهره ببرد. 
فرجی راد در پایان گفت: اما در حالت فعلی راهی جز این نمانده است سه کشور با استقبال از فضای تعاملی وارد مذاکره شده و منافع را بین همدیگر تقسیم کنند. به ویژه ایران و عربستان که اختلاف با یکدیگر را پایان داده اند، باید این مساله را هر چه زودتر حل کنند تا کار گره نخورد. البته اختلاف میدان آرش برای امروز و دیروز نیست و از ۶۰ سال پیش شروع شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی