۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۱۱۵۷۸۶

بخش خصوصی از تک نرخی شدن ارز استقبال می کند

صالحی گفت: در صورتی که آینده شفاف و روشن نباشد تمامی فعالیت‌ها و اقدامات همراه با شک و تردید خواهد بود اما خوشبختانه معاملات در بازار به ثبات رسیده و  به نظر من اگر به نقطه تعادل یعنی هماهنگی نرخ آزاد و نیما برسیم دیگر بانک مرکزی و دولت می‌تواند سامانه نیما را حذف کند.
حمید رضا صالحی
حمید رضا صالحی
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر لزوم کاهش فاصله نرخ ارز نیما و بازار آزاد، تک نرخی شدن ارز را یکی از مهمترین درخواست های بخش خصوصی از دولت و بانک مرکزی عنوان کرد.

حمید رضا صالحی درباره وضعیت سامانه نیما پس از راه اندازی و آغاز به کار این سامانه، توضیح داد: درباره وضعیت سامانه نیما پس از راه اندازی ، کاربران در ابتدا مشکلاتی برای فعالیت در آن داشتند.

وی افزود: یکی از مشکلات بزرگ در این سامانه برای واردکنندگان کالا  این بود که اگر کالایی را از بازار دریافت و با قیمت تمام شده بازار آزاد صادر می‌کردند چگونه با قیمتی پایین تر در سامانه نیما عرضه کنند؟ که خوشبختانه به مرور این موضوع با بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های دولت سهم آورده صادرکنندگان به سامانه نیما متناسب با وضعیت صادرات آن ها در حوزه های مختلف برطرف شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: با گذشت زمان در بخش های مختلف از جمله پتروشیمی ها با توجه به اینکه عملکرد خوبی داشتند مشخص شد چه میزان ارز از صادرات پتروشیمی به نیما وارد خواهد شد که این خود به فال نیک گرفته می شود زیرا نشان از پیشرفت سامانه نیما دارد.

صالحی با تاکید بر اینکه از نظر قیمت گذاری نیز در سامانه نیما پیشرفت هایی حاصل شده، گفت: وضعیت امروز متناسب با عرضه و تقاضا است و شاید زمانی اجبار بود که نرخ‌های ۸ و۹  هزار تومان باشد اما امروز شاهد این هستیم که نرخ نیما و نرخ بازار آزاد نیز نزدیک شده و نوید بخش کاهش فاصله این دو نرخ است زیرا هرچه این نرخ ها به هم نزدیک تر شود، به هدف تک نرخی شدن ارز نزدیک تر خواهیم شد.

وی ادامه داد: ما به عنوان بخش خصوصی و عضو اتاق بازرگانی  اعتقاد داریم که ارز باید به سمت تک نرخی حرکت کند تا اختلالات، مشکلات و درگیری‌ها نیز کمتر شود و شاهد توسعه کسب و کار بنگاه‌ها باشیم. زیرا نباید فعالان اقتصادی در عین دست و پنجه نرم کردن با مشکلات عدیده در تولید و صنعت کشور، با مشکلات سامانه نیما هم مواجه باشند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: از بانک مرکزی تقاضا داریم تا سیاست‌هایی را اتخاذ کند که در جهت تک ‌نرخی شدن ارز باشد چرا که در فضای تک نرخی است که می توان شاهد ثبات و امنیت اقتصادی و در نهایت آینده ای درخشان و قابل پیش‌بینی در اقتصاد کشور باشیم.

صالحی گفت: در صورتی که آینده شفاف و روشن نباشد تمامی فعالیت‌ها و اقدامات همراه با شک و تردید خواهد بود اما خوشبختانه معاملات در بازار به ثبات رسیده و  به نظر من اگر به نقطه تعادل یعنی هماهنگی نرخ آزاد و نیما برسیم دیگر بانک مرکزی و دولت می‌تواند سامانه نیما را حذف و بازار آزاد را با مدیریت شناور به پیش ببرد و عملکرد شفافی در حوزه ارزی نیز داشته باشیم.

منبع: صدای بانک 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی