۲
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۱۲۰۵۱۴
تب کرونا در تاب بازار روانکار ایران

کرونا و کاهش تقاضای بازار جهانی روانکار

مهندس علیرضا آمار محمدی – کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی
پالایشگاه های نفتی مطرح تولید روغن پایه، در خاورمیانه به لحاظ شیوع بحران ویروس کرونا، با تنش اقتصادی جدیدی به نام کاهش تقاضا در بخش های عمومی روبرو شده اند.
کرونا و کاهش تقاضای بازار جهانی روانکار
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"؛ پالایشگاه های نفتی مطرح تولید روغن پایه، در خاورمیانه به لحاظ شیوع بحران ویروس کرونا، با تنش اقتصادی جدیدی به نام کاهش تقاضا در بخش های عمومی روبرو شده اند.
تحلیلگران اقتصادی، با بررسی شواهد جدید بر این باورند که اقتصاد چین در سه ماهه اول سال 2020 میلادی، تغییرات شدیدی را تجربه خواهد کرد، چرا که با شیوع ویروس کرونا؛ خیلی از مشاغل دچار بحران شده اند، لذا اتخاذ تدابیر جدید در جلوگیری از روند رو به کاهش سهم بازار، کمترین وظیفه مدیران ارشد می باشد.
به گفته «میتو چونگ» سردبیر ارشد ICIS، مشاهده اضطراب موجود از ویروس کرونا، حاکی از آن است که بازار خودر سازها  و سایر صنایع وابسته این ابر صنعت، در نگرانی عجیبی به سر می برند.
چین به
عنوان بزرگترین وزنه مهم در نبرد برای دستیابی به سهم بازار پالایشگاههای نفتی روغن پایه، در خاورمیانه در برابر رقبایی همچون کره جنوبی و سنگاپور ایستاده است.
همچنین رقابت پالایشگاه های نفت بحرین، عربستان و امارات در به دست آوردن سهم بازار تعیین کننده چین، بسیار پرچالش بوده است. صادرات روغن پایه امارات متحده عربی به چین در 11 ماه سال 2019 با 30 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال 2018 تا 80 هزار تن افزایش، تجربه کرده است .
با نیم نگاهی در آمار و ارقام ارائه شده می توان دریافت که سهم بسیار تعیین کننده و استراتژیک چین در واردات نفت و روغن پایه گروه  1  و همچنین در بازار گروه 2 و 3  بسیار حائز اهمیت می باشد تا حدی  که تأثیر عمده ای نیز بر صنعت پلی آلفا الفین ها (روغن های پایه سنتزی ) هم خواهد داشت .
لذا چالش ویروس کرونا در کشور چین توأم با کاهش پروازهای هوایی و جابجایی های ریلی و جاده ای، سایه ای بر تقاضای مصرفی روغن پایه گروه2 و 3   ایجاد می کند.
از طرفی تنش های ژئوپلتیک و بحران های منطقه ای در خاورمیانه و افزایش سور شارژهای کشتیرانی ها نیز همچنان تأثیرگذار می باشد و به همین
دلیل، افزایش هزینه های حمل و سایر عوامل موثر، باعث کاهش واردات از چین شده است که البته هنوز قابل اغماض بوده ولی روند نگران کننده ای را می پیماید.
ICIS اعلام می دارد که در راستای این بحران میکروبیولوژی ویروسی ، تولید کنندگان بزرگ با کاهش تولید خود، تلاش دارند نسبت به تخلیه مخازن دپوی خود تا زمانی که تحلیل گران بازار، از اخبار دلگرم کننده تری برای آینده خبر بدهند، تمرکز کنند.
با توجه به تأثیر بحران کرونا بر تقاضای روانکارها در خاورمیانه، پیش بینی می شود که امسال تا 1.3 درصد کاهش حجم معاملات را همراه داشته باشد.
و در آخر، عجیب آنکه هیاهوی کاهشی قیمت های بین المللی به علت کاهش تقاضا ، در بازار داخلی روغن پایه در ایران، اصلا شنیده نمی شود و در فریادهای افزایش قیمت ارز و لوبکات و ... ، کاملا مظلوم و منفعل می نماید. و این سوال همچنان باقیست که آیا بازار مصرف ایران هنوز هم مستعد افزایش چند ده درصدی م یباشد و توان هضم آن را خواهد داشت؟ 
هرچند فراق، پشت امید شکست
هرچند جفا دو دست آمال ببست

نومید نمی شود دل عاشق مست
هر دم برسد به هر چه همت، دربست
(حضرت مولانا )
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی