۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۱۲۲۴۰۱

توسعه بزرگترین میدان گازی جهان با وجود تحریم

میدان پارس جنوبی۱۴.۲ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی دارد که معادل ۸ درصد کل ذخایر جهان و حدود ۴۰ درصد از ۳۳.۸ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی ایران است.
توسعه بزرگترین میدان گازی جهان با وجود تحریم
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  از زمانی که جمهوری اسلامی ایران با جدیت توسعه میدان گازی پارس جنوبی را آغاز کرد، یکی از سه استراتژی اصلی آن در منابع هیدروکربن رسیدن به یک میلیارد متر مکعب در روز تولید گاز طبیعی در کنار تولید 5.7 میلیون بشکه در روز نفت و ایجاد یک بخش پتروشیمی بود. ایران در حال حاضر به آرامی به سمت اهداف خود در تولید نفت و بخش پتروشیمی پیش می رود و هفته گذشته اعلام کرد بالاخره در سال جاری به هدف تولید گاز خود نیز خواهد رسید. در همین حین، پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم که برای خودکفایی ایران در تولید بنزین ضروری است، ظرفیت پالایشی خود را افزایش می‌دهد.

 وسعت حوزه گازی میدان پارس جنوبی 9700 کیلومتر مربع است و سهم ایران از این میدان مشترک با قطر به 3700 کیلومتر مربع می رسد. این بخش 14.2 تریلیون متر مکعب ذخایر گازی دارد که معادل 8 درصد کل ذخایر جهان و حدود 40 درصد از 33.8 تریلیون متر مکعب ذخایر گازی ایران است. این میدان گازی حداقل دو دهه است 60 درصد تولید گاز ایران را تشکیل می دهد و برای هدف ایران در تبدیل شدن به یکی از بازیگران جهانی بازار گاز طبیعی مایع بسیار حیاتی است. با توجه به اهمیت جهانی این ذخایر، میدان گازی پارس جنوبی همواره مورد نزاع اعضای ناتو و روسیه بوده است چون هر دو طرف تمایل دارند بهترین شرکت های خود را در یک یا چند فاز از این میدان گازی مستقر کنند.

 با خروج شرکت بزرگ نفت و گاز توتال فرانسه از فاز 11 این میدان گازی به خاطر تحریم های جدید آمریکا،روسیه  نقش تعیین کننده در منطقه دارد و چین هم فعالیت خود را افزایش داده است ولی فعالیت آنها تنها محدود به مشارکت به عنوان پیمانکار عملیات ها است.
 

 با کمک پول، تجهیزات، فناوری و تخصص روسیه و چین، ظرفیت تولید گاز طبیعی پارس جنوبی تا بیستم مارس بیش از 750 میلیون متر مکعب  بود و به این ترتیب کل تولید گاز طبیعی ایران به یک میلیارد متر مکعب در روز رسید. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرد اولین مرحله توسعه دریایی فاز 11 این مجموعه به رهبری شرکت پتروپارس ایران طی چند هفته آینده آغاز می‌شود و قرار است تولید این فاز به پالایشگاه های عسلویه و کنگان در استان بوشهر فرستاده شود.

 طبق برنامه های پتروپارس، فاز 11 قرار است طی دو مرحله متوالی توسعه یابد و هر مرحله شامل 154 با هدف تولید 56 متر مکعب در روز گاز طبیعی به علاوه 75 هزار بشکه در روز میعانات گازی و سایر محصولات فرعی است.

 در همین حین، پالایشگاه بندرعباس که پرچمدار بخش با اهمیت بنزین در ایران است، توسط میعانات گازی تولید شده در پارس جنوبی تغذیه شده و حالا پس از کند شدن تولید به خاطر شیوع ویروس کرونا، دوباره به حداکثر ظرفیت خود بازگشته است.

منبع: تسنیم 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی