۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۱۲۴۲۸۹

مسئولان روستا‌های بدون گاز زنجان را دریابید

از ۹۱۰ روستای دارای سکنه استان زنجان در حال حاضر ۵۹۲ روستا بهره‌مند از نعمت گاز هستند و قریب به ۳۰۰ روستا همچنان با گذشت چندین سال از آغاز گاز رسانی به روستاها با مسئله نبود گاز و حداقل امکانات اولیه زندگی، در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات هستند.
مسئولان روستا‌های بدون گاز زنجان را دریابید
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    مشکلات بسیاری دامن گیر روستا و روستانشینان استان زنجان است، نبود آب آشامیدنی، عدم گاز رسانی، عدم اشتغال پایدار، نداشتن راه دسترسی مناسب، عدم داشتن مدرسه و تحصیل در محل سکونت از جمله آن‌ها است، مسئولان هر چند برای امیدوار کردن روستانشینان و دادن وعد‌های تو خالی هم که شده سرزده به روستاها می‌روند و آنان را حداقل برای یک روز هم که شده دلخوش می‌کنند اما بعد از مدتی حتی وعده‌ها هم به فراموشی سپرده می‌شود و روستا می‌ماند و شرایط سخت زندگی روستانشینان.
 

اگر بحث نبود آب آشامیدنی در روستاهای زنجان را کنار بگذاریم، نبود گاز در بیش از 300 روستای زنجان همواره مشکلات و مسائلی را برای روستانشینان ایجاد می‌کند شاید این تصور باشد که با وارد شدن به فصول گرم سال دیگر نیازی به داشتن گاز نیست اما تنها مسئله نبود گاز در ارتباط با فصل سرد احساس نمی‌شود و در فصول گرم نیز نیاز به گاز شدیدا محسوس است، جابه‌جایی کپسول های 20 کیلویی فلزی که برای پخت و پز و سایر امورات زندگی استفاده می‌شود و هر ماه قیمت‌های جدیدی را تجربه می‌کند، جمع‌آوری چوب برای این که به عنوان سوخت در تنور استفاده ‌شود، کاسه صبر هر روستایی که به این نحو زندگی می‌کند را لبریز می‌کند.
با این که تسریع در امر گاز رسانی و محرومیت‌زدایی در روستا‌‌ها باید در دستور کار دولت باشد تا از مهاجرت روستائیان و حاشیه‌نشینی ممانعت شود اما آن‌طور که باید پروژه‌های آبرسانی و گاز رسانی پیشرفت چندانی ندارد و نگاه ویژه مسئولین امر را به این موارد می‌طلبد.
با این وجود هنوز هم در استان روستا‌هایی همچون کهاب، سردهات، شیخ، فیله خاصه، ایلجاق، انجمن بالا، انجمن پایین، حصار، مشمپا، ملک باغی، لولک آباد در بخش زنجانرود شهر زنجان و بسیاری از روستا‌ها در بخش قره پشتلو همچون روستای کوهستانی ماری و روستا‌هایی در ماه‌نشان همچنان در انتظار گاز‌رسانی هستند و در فصول گرم و سرد سال همواره در حال زندگی با مشکلات و نبود حداقل امکانات اولیه زندگی‌اند، اما آیا شرکت گاز زنجان برای گاز رسانی چند صد روستای باقی مانده بدون گاز برنامه‌ای دارد؟ آیا اولویت‌بندی خاصی برای گاز رسانی به روستا‌ها پیش‌بینی شده است؟
موسی احمدلو، مدیر شرکت گاز استان زنجان  اظهار داشت: از 910 روستای دارای سکنه استان، در حال حاضر 592 روستا از گاز طبیعی برخوردار هستند.
وی افزود: از روستا‌های باقیمانده نیز هم‌اکنون تعداد 54 روستا در حال گاز رسانی می‌‌باشند و از 264 روستای باقیمانده 129 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارد که اقدامات لازم جهت اخذ مجوز و تأمین هزینه گازرسانی از ستاد شرکت ملی گاز در دست پیگیری می‌باشد و پس از دریافت مجوز‌ها براساس اعتبارات تخصیصی در برنامه‌های آتی گازرسانی این شرکت قرار خواهد گرفت.
این مسئول تصریح کرد: با عنایت به اینکه عملیاتی شدن برنامه گازرسانی به روستا‌ها نیازمند ارائه مجوز از طرف ستاد شرکت ملی گاز ایران است و با توجه به اینکه درخواست‌های لازم از طرف این شرکت به ستاد ارسال شده است، تا زمان ارائه پاسخ مربوطه، امکان ارائه برنامه‌های جدید پیمان سپاری وجود ندارد، اما عملیات اجرایی گاز رسانی به 54 روستای در دست اجرا در سال جاری تداوم خواهد داشت.
مدیر عامل شرکت گاز استان زنجان با بیان این که برخی از عوامل موجب عدم گاز رسانی به روستا‌ها شده است عنوان کرد: وجود معارضین محلی، هزینه بالای سرانه انشعاب روستا‌های باقیمانده در استان و محدودیت‌های موجود در این زمینه، تعداد کم خانوار روستا‌های باقیمانده و کوهستانی بودن آن‌ها، عوامل بیرونی نظیر تورم و تأثیرات مرتبط با آن بر روی هزینه پروژه‌ها اثر گذار بوده است.
حال باید منتظر بود و دید کی مسئولان دغدغه‌های اصلی قشر محروم را دغدغه خود کرده و کمر همت در راستای حل جزئی از مشکلات عظیم پیش روی روستائیان خواهند بست.

منبع: تسنیم 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی