۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۱۲۶۶۴۸

تلخی بیکاری بومی‌ها در کنار مخازن نفت و گاز

استان ایلام دارای منابع سرشار از نفت و گاز است، اما استفاده از نیرو‌های غیر بومی در این صنایع فرصت اشتغال را از جوانان ایلامی سلب کرده است.
بیکاری
بیکاری
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    طی سال‌های اخیر باتوجه به افزایش آمار بیکاری جوانان تحصیل کرده در استان استفاده از نیرو‌های بومی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی از جمله مطالبات اصلی مردم استان بوده که هر چند بر اساس گفته مسئولان تلاش‌هایی در این باره انجام شده، اما آن گونه که باید زیرساخت‌های لازم برای رفع این مشکل فراهم نشده است.
بر اساس گفته کارشناسان، آموزش و مهارت آموزی در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی به جوانان و افراد جویای کار از جمله مهم‌ترین زیرساخت‌هایی است که باید مورد توجه مسئولان ارشد استان قرار گیرد.
بی‌شک با در نظر گرفتن این موضوع که درصد قابل توجهی از نیرو‌های شاغل در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی استان، نه به صورت آزمون استخدامی بلکه به صورت نیرو‌های فنی پیمانکار مشغول فعالیت هستند که داشتن مهارت مهمترین فاکتور استخدام آنها است نه مدرک تحصیلی، ضروری است زیرساخت‌های آموزش در حوزه‌های مذکور در استان فراهم شود تا در صورت نیاز از نیرو‌های فنی آموزش دیده خود استان استفاده شود.

آمار بالای بیکاری در استانی با پتانسیل و ظرفیت‌های بالا
کریمی یکی از جوانان ایلامی گفت: هرساله شاهد افزایش آمار بیکاری جوانانی هستیم که بیشترشان مدارک دانشگاهی دارند.
او افزود: صنایع بزرگ همانند پتروشیمی، نفت، گاز و... در استان ایلام فراهم است، اما متأسفانه استفاده از نیرو‌های غیربومی در صنایع بزرگ استان فرصت اشتغال در این صنایع را از جوانان ایلامی سلب کرده است.
خرامانی یکی دیگر از جوانان ایلامی گفت: جای تاسف است در استانی با پتانسیل و ظرفیت‌های بالایی که در زمینه‌های نفت، گاز و پتروشیمی وجود دارد شاهد آمار بالای بیکاری باشیم.
او افزود: مسئولان ذیربط  باید از استخدام نیرو‌های غیربومی در استان جلوگیری کرده و همچنین با مهارت‌آموزی و آموزش به متقاضیان جویای کار زمینه اشتغال آنان در صنایع بزرگ استان را فراهم کنند.

بومی گزینی در مناطق محروم
ماردین نظری رئیس امور حقوقی شرکت گاز استان ایلام ، گفت: بر اساس رأی شماره ۱۹۱۹ مورخ ۱۱ دی ۹۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری با استناد به بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی و ماده ۴۱ قانون مدیریت خدمات کشوری بومی گزینی تبعیض آمیز و خلاف قانون است، ولی بومی گزینی برای مناطق محروم نه تنها تبعیض ‌آمیز نبوده بلکه در راستای اجرای عدالت و همسو با قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام اداری است.
او افزود: بومی گزینی به طور مطلق در آزمون‌های اداری و استخدامی غیر قانونی، ولی در مناطق محروم کاملاً مقبول و مورد حمایت قانون است و آنچه مهم و نتیجه مثبتی برای مردم و جوانان جویای کار در مناطق محروم از جمله استان ایلام به همراه دارد بومی سازی مشاغل مورد نیاز صنایع استان است و صرف بومی گزینی در آزمون‌های استخدامی کافی نیست.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای پاسخ‌گوی نیاز شرکت‌های پیمانکاری
رئیس امور حقوقی شرکت گاز استان ایلام با بیان اینکه ظرفیت استخدام‌های دولتی خیلی کم است و دولت در تلاش است که با کوچک‌سازی بدنه به اهداف خصوصی سازی برسد، اظهار کرد: جذب نیرو‌های کار در صنایع استان کاملاً منطبق با مدرک و رشته تحصیلی نیست و آموزش‌های کوتاه ‌مدت و میان مدت که در مراکز فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌ها داده می‌شود می‌تواند پاسخگوی شرکت‌های پیمانکاری باشد.
نظری افزود: به طور قطع صرف بومی گزینی در آزمون‌های استخدامی رافع مشکلات بیکاری نیست، همچنین قواعد و مقررات حاکم بر استخدام بومی در مناطق محروم دستاورد رجل سیاسی یا نماینده‌ای خاصی نیست بلکه این مقوله منطبق با قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام اداری مصوب ۱۳۸۹ است که در آراء مختلفی به تأیید هیأت عمومی دیوان عدالت اداری رسیده است.

ذخایر عظیم نفت و گاز در استان ایلام
رئیس امور حقوقی شرکت گاز استان ایلام با بیان اینکه امید است آنچه سیاسیون، نمایندگان و مسئولین ارشد استان پیگیری می‌کنند بومی‌سازی مشاغل باشد، اضافه کرد: این بدین معنی است که دانشگاه‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌ها به امکاناتی مجهز شوند که بتوانند نیرو‌های مورد نیاز صنایع استان را به خصوص در حوزه پتروشیمی نفت و گاز تامین کنند.
او ادامه داد: استان ایلام با داشتن ۴ تا ۶ درصد از ذخایر نفتی رتبه سوم و با ۱۱ درصد ذخایر گازی، رتبه دوم در کشور را داراست.
نظری افزود: بی‌شک استانی با این ذخایر قطعاً در آینده میزبان و شاهد فعالیت شرکت‌های متعددی در عرصه نفت و گاز و پتروشیمی است و به دلیل فنی و تخصصی بودن فعالیت‌های این حوزه‌ها بهتر است که نیرو‌های مورد نیاز آنها در سطح استان و از طریق آموزش‌های فنی تامین شود و با تجهیز مراکز مربوط مسیر را برای بومی‌سازی مشاغل مورد نیاز استان فراهم کنیم.

انعقاد تفاهم نامه با شرکت گاز و NGL دهلران
علی رشیدی مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان ایلام در این باره با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با شرکت گاز ایلام و NGL دهلران، اظهار کرد: در این راستا تعداد ۱۰۰ نفر از جوانان جویای کار بومی در شهرستان دهلران در چندین رشته مهارت‌های لازم را در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان دهلران فرا گرفتند.
او با اشاره به ارائه آموزش‌های لازم به تعدادی از جوانان جویای کار جهت به کار گیری در شرکت گاز، افزود: متاسفانه پتروشیمی و پالایشگاه گاز ایلام جهت مهارت آموزی به نیرو‌های بومی همکاری لازم را نداشته‌اند.
مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان ایلام در پایان اظهار کرد: با توجه به استخدام نیرو‌های غیربومی توسط کارفرمایان و پیمانکاران حوزه نفت و گاز که به بهانه عدم وجود کارگران فنی در منطقه، مراکز فنی و حرفه‌ای مستقر در سطح شهرستان‌ها، آمادگی کامل جهت مهارت آموزی به نیروی انسانی مورد نیاز‌های شرکت‌های فوق را دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی