۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۱۲۶۹۵۹

حل مشکل کمبود فشار گاز در استان‌های غربی

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: با احداث دو خط لوله گاز سراسری 6 و 9 مشکل کمبود فشار در استان‌هایی مثل کرمانشاه و کردستان حل خواهد شد و استان‌های غربی می‌توانند از دو مسیر گاز خود را دریافت کنند.
حل مشکل کمبود فشار گاز در استان‌های غربی
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    حسن منتظرتربتی مدیرعامل شرکت ملی گاز در مراسم افتتاح سه طرح صنعت نفت در هفته دولت، گفت: یکی از واحدهای مهم که تحت مدیریت شرکت ملی گاز است واحد دیسپاچینگ است که از طریق این واحد ما متوجه می‌شویم گاز طبیعی از چه خطوطی منتقل می‌شود و توسط چه مصرف کننده‌ای مصرف شده و در چه مناطقی از کشور توزیع می‌شود.
وی افزود: در این واحدها ما در هر لحظه 50 هزار داده عملیاتی در تمامی مناطق تحت مدیریت خود دریافت می‌کنیم و وضعیت شبکه خطوط انتقال گاز هر سه ثانیه یک بار با تحلیل این داده‌ها به روز رسانی می‌شود. این اطلاعات توسط شبکه‌های فیبر نوری و ماهواره‌ای دریافت می‌شود و توسط نرم افزارهای پیشرفته مورد تحلیل و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز اظهار داشت: برای تامین گاز پایدار ما باید بتوانیم وضعیت انتقال گاز در خطوط لوله را کنترل و پایش کنیم. ما حتی توانسته‌ایم نرم افزارهای کاربردی برای پیش‌بینی مصرف گاز تدوین کنیم که این نرم ‌افزارها در زمانی که برف سنگینی در گیلان آمده بود توانست با افزایش فشار گاز در خطوط لوله در سخت‌ترین شرایط نیز گاز را برای این منطقه تامین کند. در حالی که آب و برق مردم قطع شده بود.
منتظرتربتی ادامه داد: ما تعداد نقاط قابل پایش در شبکه لوله را از 400 نقطه به 900 نقطه رساندیم ویک مرکز پشتیبان دیسپاچینگ در اصفهان داریم که اگر در واحد اصلی مشکلی پیش آمد از طریق مرکز پشتیبان بتوانیم تمامی اقدامی کنترلی و مدیریت‌ها را انجام دهیم.
وی افزود: در حال حاضر ما 10 خط لوله سراسری گاز را احداث کرده‌ایم اما خطوط لوله 6 و 9 سراسری گاز با تاخیر راه‌اندازی شد. این موضوع به این دلیل بود که برای احداث این دو خط لوله باید در کریدور غربی کشور از رشته کوه زاگرس و رودخانه‌های خروشان عبور می‌کردیم که در سال‌های گذشته با توجه به افزایش تولید گاز در پارس جنوبی تصمیم به این اقدام گرفته شد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: ‌با احداث این دو خط لوله گاز مشکل کمبود فشار در استان‌هایی مثل کرمانشاه و کردستان حل خواهد شد و استان‌های غربی می‌توانند از دو مسیر گاز خود را دریافت کنند. همچنین این اقدام باعث می‌شود که صادرات گاز ایران به عراق تقویت شود.

منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی