۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
کد مطلب : ۱۲۷۱۷۶

پتروشیمی شازند تنها تولیدکننده مواد اولیه ماسک

مدیرعامل پتروشیمی شازند گفت: این واحد صنعتی تنها تولیدکننده مواد اولیه ماسک در کشور است.
ابراهیم ولدخانی
ابراهیم ولدخانی
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   ابراهیم ولدخانی اظهار کرد: با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، در حال حاضر در کشور روزانه 10 میلیون عدد ماسک تنفسی ساخته می شود که با احتساب جمعیت 83 میلیون نفری ایران، هر نفر به طور میانگین حدودا یک ماسک در طول هفته مصرف می کند.
وی افزود: وزن ماسک های دو لایه حدود 2.7 گرم است که نشان می دهد هر ساله 10  هزار تن مواد پلیمری برای تولید ماسک مورد نیاز کشور باید توسط شرکت های تولید کننده این نوع مواد تولید شود.
ولدخانی گفت: شرکت پتروشیمی شازند به عنوان تولیدکننده متنوع ترین مواد پلیمری و شیمیایی در کشور با توجه به نیاز کشور در زمان شیوع جهانی ویروس کرونا به گریدهای پزشکی، در طول ماه های پایانی سال 1398 و نیمه نخست سال 1399 جمعا 20 هزار تن پلیمر پلی پروپیلن اسپان باند را تولید و جهت مصرف در بهداشت و درمان کشور به بازار عرضه کرده است که 10 هزار تن از آن برای تولید ماسک و 10 هزار تن دیگر برای تولید لباس های مخصوص کادر درمانی بیمارستان ها(گان) و همچنین ملحفه یکبار مصرف تخت های بیمارستانی مورد استفاده قرار گرفته اند. 
وی افزود: مواد پلیمری در تولید ماسک با نام گرید" PP اسپان باند" شناخته می شود و تولید آن دارای پیچیدگی خاصی است که اغلب واحدهای پتروشیمی کشور توان تولید این گرید را ندارند. این پلیمر به صورت ابتدایی با شاخص MFR حد پایینی در یک سری واکنش های پلیمریزاسیونی در راکتورهای بخش پلیمری تولید می شود. سپس پودر خام پلیمر وارد اکسترودر شده که کار اصلی تولید پلیمر اسپان باند در اکسترودر انجام می شود و مجددا در اکسترودر ماده شیمیایی خاصی تزریق شده و واکنش شیمیایی  Visbreaking روی زنجیره پلیمر انجام می شود و از طریق کنترل رئولوژی موجب تولید پلیمر جدیدی با شاخص MFR تا 10 یا 20  برابر  MFR پلیمر اولیه ای که در بخش پلیمریزاسیون بود، خواهد شد.
ولدخانی اظهار کرد: در گذشته پلی پروپیلن اسپان باند مورد نیاز کشور تا سال 1391 از خارج از کشور و از سوی پتروشیمی سابیک عربستان تامین می شد که به منظور داخلی سازی این نوع پلیمر و جلوگیری از واردات، در سال 1389 پروژه پژوهشی در شرکت پتروشیمی شازند تعریف شد و مقرر شد مهندسین و متخصصان این شرکت از طریق مهندسی معکوس نمونه خارجی این پلیمر را مشابه سازی کنند.
وی افزود: بعد از حدود یک سال کار تحقیقاتی و مطالعاتی و شناسایی ریز ساختار پلیمری، همچنین شناسایی افزودنی های موجود در نمونه خارجی، کارشناسان پتروشیمی شازند موفق به تولید مشابه نمونه خارجی شدند و به منظور انجام تست های لازم، ماده اولیه ساخته شده برای یکی از کارخانجات تولید کننده پارچه های اسپان باند ارسال و در ابتدا از این کارخانه خواسته شد ترکیبی با فرمول 10 درصد پلیمر ساخته شده پتروشیمی شازند به علاوه 90 درصد پلیمر ساخته شده شرکت سابیک عربستان تهیه و مصرف کنند که خوشبختانه تست های لازم با موفقیت انجام گرفت و مشکلی در خط تولید بوجود نیامد.
به گفته ولدخانی، در تولید نمونه های بعدی هر بار 10 درصد به پلیمر ساخته شده پتروشیمی شازند اضافه شده و به همان نسبت 10 درصد از پلیمر تولیدی شرکت سابیک عربستان کاسته شد تا نهایتا اعلام کردیم که پتروشیمی شازند با 100 درصد پلیمر تولیدی خود قادر به تولید گرید مورد نیاز جهت ساخت پارچه های اسپان باند در کشور است و در سال 1391  با سفارش 4600 تن پلیمر اسپان باند به پتروشیمی شازند توسط این کارخانجات، پروژه پژوهشی این شرکت از فاز تحقیقاتی وارد فاز تجاری سازی شده و از سال 1391  واردات پلی پروپیلن اسپان باند کاملا قطع شد.
وی اظهار کرد: تیم تحقیقاتی پتروشیمی شازند به سرپرستی "احمد علیرضایی" رئیس کارخانه پلی پروپیلن شرکت پتروشیمی شازند، همچنین به این نکته دست یافت که در تولید پلیمر اسپان باند، GMS  بکار رفته و مانع از بوجود آمدن بارهای الکتریکی روی سطح ماسک می شود. چون پلیمرهای پلی الفینی ذاتا غیر قطبی هستند، لذا بارهای الکتریکی روی سطح پلیمر جمع شده و باعث جذب ذرات بسیار ریز گرد و غبار به سطح ماسک می شود و چون ویروس ها از جنس پروتئین هستند، قادر خواهند بود به همراه ذرات معلق در هوا جذب ماسک شوند که این ویژگی در زمان استفاده از ماسک بدون GMS می تواند برای استفاده کننده بسیار مضر باشد. 
ولدخانی گفت: پارچه های یکبار مصرف اسپان باند نیازی به تار و پود و ریسندگی ندارند و به روشی ساده و کم هزینه تولید شده سپس به صورت دو لایه یا بیشتر و در قطعات مستطیل شکل برش خورده و با اضافه کردن دو تکه کش تبدیل به ماسک یکبار مصرف می شوند.

منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی