۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۱۲۷۳۸۷

چگونگی مراقبت از بیماران کرونایی در خانه

متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: بیمار مبتلا به کووید ۱۹ خفیف را در یک اتاق با تهویه مناسب (به‌طور مثال پنجره‌های باز و درب باز) قرار داده، تحرک و جابجایی بیمار را در خانه محدود کرده، و تحرک بیمار را در فضاهای مشترک خانواده به حداقل برسانید.
چگونگی مراقبت از بیماران کرونایی در خانه
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   به گفته متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بیماران مبتلا به کرونا با علائم خفیف را می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در منزل تحت مراقبت قرار داد.
دکتر کامران میرزایی با شرح چگونگی مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا در خانه افزود: از بیماران مبتلا به بیماری‌های خفیف کووید ۱۹ شامل علائم درگیری دستگاه تنفس بدون عارضه جدی به‌ صورت علائم تب، احساس خستگی، سرفه، بی‌اشتهایی، ضعف، درد عضلانی، گلودرد، گرفتگی بینی و سردرد را می‌توان در منزل تحت مراقبت قرار داد.
وی تصریح کرد: همچنین بیماران با علائم اسهال، تهوع و استفراغ که فاقد عوامل خطرزا همچون بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های کلیوی و یا بیماری‌هایی که منجر به کاهش سطح ایمنی فرد می‌شوند را نیز می‌توان در خانه تحت مراقبت قرار داد.
متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: انجام مراقبت از بیماران مبتلا به بیماری خفیف کووید ۱۹ در منزل و ارائه خدمات مراقبتی برای آن‌ها به شرطی که اعضای خانواده بتوانند از آن‌ها مراقبت و پیگیری نمایند با رعایت پروتکل‌های لازم توصیه می‌شود.
میرزایی اظهار کرد: در این موارد لازم است بیماران و اعضای خانواده در مورد بهداشت شخصی، اقدامات اساسی پیشگیری از انتشار عفونت و چگونگی مراقبت از فرد مبتلا به کووید ۱۹، برای جلوگیری از گسترش و انتشار عفونت در تماس‌های خانگی آموزش ببینند.

تحرک و جابجایی بیمار باید در خانه محدود شود
وی یادآور شد: بیمار مبتلا به کووید ۱۹ خفیف را در یک اتاق با تهویه مناسب (به‌طور مثال پنجره‌های باز و درب باز) قرار داده، تحرک و جابجایی بیمار را در خانه محدود کرده، و تحرک بیمار را در فضاهای مشترک خانواده به حداقل برسانید.
این متخصص تاکید کرد: اطمینان حاصل کنید که فضای مشترک مانند آشپزخانه، حمام و سرویس‌های بهداشتی تهویه مناسبی داشته و پنجره‌ها را باز نگه‌ دارید.
کامران میرزایی خاطرنشان کرد: سایر اعضای خانه باید در اتاق دیگری سکونت یافته یا در غیر این صورت حداقل فاصله یک متری از فرد بیمار را رعایت کنند.
متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: تعداد اعضای خانواده که نقش مراقب بیمار را به عهده‌دارند محدود شده و در حالت ایده‌آل وظیفه مراقبت از بیمار توسط افرادی که از سلامت مطلوبی برخوردارند و فاقد بیماری زمینه‌ای مزمن و نقص ایمنی هستند صورت گیرد.

اجازه ملاقات بیمار با دیگران داده نشود
وی بیان کرد: تا زمانی که بیمار به‌صورت کامل بهبود نیافته و علائم و نشانه‌های بیماری کووید ۱۹ رفع نشده باشد اجازه ملاقات بیمار با دیگران داده نشود.
میرزایی تصریح کرد: لازم است مراقبین بیمار بهداشت دست خود را از طریق شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون پس از هر نوع تماس با بیمار یا محیط نزدیک آن‌ها انجام دهند. همچنین شست و شوی دست‌ها با آب و صابون نیز باید قبل و بعد از آماده‌سازی غذا، قبل از غذا خوردن، پس از استفاده از توالت و هر زمان که دست آلوده به نظر برسد انجام شود.
متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: اگر دست‌های مراقب بیمار به‌صورت واضح آلوده به نظر نمی‌رسند می‌توان از محلول الکل برای ضدعفونی دست‌ها استفاده کرد. برای دست‌های کثیف و آلوده شستشوی آن‌ها با آب و صابون توصیه می‌شود. هنگام شستشوی دست‌ها با آب و صابون استفاده از حوله‌های کاغذی یک‌بارمصرف برای خشک‌کردن دست توصیه می‌شود در غیر این صورت از حوله‌های پارچه‌ای تمیز استفاده و آن را به‌دفعات تعویض و شستشو کنید.

استفاده از ماسک برای بیمار الزامی است
وی توصیه کرد به‌منظور جلوگیری از آلوده‌سازی اطرافیان و محیط فرد بیمار، لازم است بیمار از ماسک استفاده کرده و به‌طور مکرر آن را تعویض کند.
میرزایی اظهار کرد: در افرادی که نمی‌توانند از ماسک استفاده کنند باید رعایت بهداشت تنفسی به‌صورت دقیق صورت گرفته و هنگام عطسه و سرفه حتما دهان و بینی بیمار با یک دستمال‌کاغذی یک‌بارمصرف پوشانده شود. دستمال استفاده‌ شده برای پوشاندن دهان و بینی بیمار باید پس از استفاده به‌صورت مناسب دور انداخته و یا تمیز شود به‌عنوان‌مثال ماسک‌های پارچه‌ای به‌صورت منظم و مکرر با آب و صابون یا مواد شوینده شسته شود.

منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی