۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶
کد مطلب : ۱۲۷۹۹۹

افزایش ۶۵ درصدی ظرفیت پالایش گاز

ظرفیت پالایش گاز ایران که در سال ۹۲ و در آغاز کار دولت تدبیر و امید ۶۷۰ میلیون متر مکعب در روز بود، با رشدی ۶۵ درصدی، ‌مرداد امسال به یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.
تولید گاز
تولید گاز
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   توسعه شبکه گاز در ایران اگرچه از اوایل دهه ۸۰ و با برداشت گاز از پارس جنوبی آغاز شد اما در ۷ سال گذشته شتاب زیادی به خود گرفته است. تا آنجا که در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد از جمعیت شهری و ۸۲ درصد از جمعیت روستایی به شبکه گاز متصل هستند. همچنین نیروگاه‌های کشور نیز مصرف سوخت مایع را به شدت کاهش داده‌اند از۴۳ درصد به حدود ۱۰ درصد رسانده‌اند.
اما این مهم تنها با تکمیل شبکه تولید و توزیع گاز در کشور قابل تحقق بوده است. ایران در ۷ سال گذشته تولید گاز خام خود را ۳۸.۵ درصد افزایش داده است.
تولید گاز خام ایران در حالی مرداد سال جاری به ۸۸۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده که این عدد در سال ۹۲،‌ حدود ۶۳۵ میلیون متر مکعب برآورد می‌شده است.
تولید گاز ایران البته تا پایان سال نیز افزایش خواهد داشت و به یک میلیارد متر مکعب در روز می‌رسد. در این میان سهم پارس جنوبی از تولید گاز نیز بالا رفته است.
ایران در سال ۹۲ تنها ۲۸۰ میلیون متر مکعب در روز گاز از میدان مشترک پارس جنوبی تولید می‌کرد. این عدد در مرداد امسال با رشدی ۱۵۰ درصدی به ۷۰۰ میلیون متر مکعب بالغ شده و تا پایان سال نیز با بهره‌برداری از فازهای جدید این میدان به ۷۵۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.
در کنار افزایش تولید، ظرفیت فرآورش و پالایش گاز خام تولیدی نیز با رشد همراه شده و از ۶۷۰ میلیون متر مکعب در سال ۹۲ در مرداد سال ۹۹ به یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون متر مکعب رسیده است. ظرفیت پالایش گاز ایران تا پایان سال جاری به عدد یک میلیارد و۱۴۰ میلیون متر مکعب می رسد که نشان‌دهنده رشدی ۷۰ درصدی در این زمینه است.
با این حال تولید و فرآورش بدون امکان انتقال گاز تولیدی به مبادی مصرف باعث حبس گاز در پارس جنوبی می‌شد. از همین رو در کنار توسعه فازهای پارس جنوبی، ‌شبکه انتقال گاز نیز به صورت متوازن در کشور توسعه پیدا کرد. در آخرین گام نیز دو خط اصلی انتقال گاز یعنی خطوط ششم و نهم سراسری با هدف تامین پایدار گاز غرب کشور و همچنین امکان صادرات بیشتر، ‌با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.
در مجموع شبکه انتقال گاز از سال ۹۲ تا مرداد امسال ۶ درصد افزایش پیدا کرد و از ۳۵.۴ هزار کیلومتر در سال ۹۲ به ۳۷.۵ کیلومتر در سال جاری افزایش پیدا کرد و تا پایان سال نیز به ۳۸ هزار کلیومتر افزایش پیدا می‌کند.
با تکیه بر ایجاد این شبکه وسیع تولید و انتقال گاز در کشور، ‌تعداد روستاهای گازرسانی‌شده رشدی ۱۱۷ درصدی را تجربه کرد و از ۱۴ هزار و ۴۱۹ روستا در ابتدای دولت تدبیر و امید به ۳۱ هزار و ۳۹۲ روستا رسید. این عدد تا پایان سال نیز بیشتر  می‌شود و تا آن زمان ۳۴ هزار و ۲۳۶ روستا معادل ۸۸ درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد.
با این حال اگرچه تا سال ۹۲،‌ حدود ۹۵ درصد از جمعیت شهری ایران به گاز دسترسی داشتند اما این میزان تا مرداد ماه سال جاری به ۹۸ درصد رسیده و تا پایان سال ۹۹.۷ درصد از جمعیت شهری به شبکه گاز متصل می‌شوند.
انقلاب گازرسانی در ایران در کنار توسعه متوازن،‌ عدالت اجتماعی را نیز محقق کرده تا آنجا که اغلب روستاهای گازرسانی شده در دولت تدبیر و امید در استان‌های مرزی قرار دارند.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی