۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۰
کد مطلب : ۱۲۸۲۶۰

ارز چند نرخی باید برچیده شود

ریشه مشکلات در اقتصاد ایران کجاست؟ این پرسشی است که معاون وزیر اسبق اقتصاد، پاسخ را « اقتصاد دولتی»می‌داند.
حیدر مستخدمین حسینی
حیدر مستخدمین حسینی
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   حیدر مستخدمین حسینی گفت: « دولت‌ها تاجران موفقی نبوده و نخواهند بود. همان‌طور که شاهد هستیم ، بخش عظیمی از مشکلات اقتصادی طی سال های گذشته تاکنون در نتیجه دخالت دولت در امور اقتصادی است. به جای آن که به توان بخش  خصوصی تکیه شود متاسفانه چسبندگی و وابستگی دولت به مردم کاهش پیدا کرده است».
به باور مستخدمین حسینی : وقتی دولت خودش می خرد و می فروشد در نتیجه نیازی به رونق تولید و خصوصی سازی احساس نمی‌کند، نتیجه هم مانند اتفاق این روزها گذر دلار از 30 هزار تومان است».
این آگاه اقتصادی در ادامه صحبت‌های خود همچنین به آشوب بازار سرمایه اشاره کرد و اظهار داشت: «  هدف  دولت از به تکاپو افتادن بازار سرمایه ایجاد رفاه اقتصادی نبود. حتی رفاه نیز دستمایه درآمد زایی برای دولت قرار گرفت».
به  گفته این صاحب نظر اقتصادی: « طی دو سال گذشته تاکنون دولت برای جبران کسری بودجه خود، دست به اقداماتی زد که همه بازارها را به هم ریخت و از تعادل خارج کرد.  با وجود تورمی بیش از 40 درصد ، اما شورای پول و اعتبار تصمیم به کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی گرفت و به این شیوه خواسته یا ناخواسته، سرمایه‌های خرد از بانک بیرون آمد و در بازارهای مختلف غیر مولد سرگردان شد. همین اتفاق موجب سنگین شدن موجب افزایش نقدینگی و نیز صعودی شدن شاخص‌های تورم و همچنین، شاخص فقر شد».
او با اشاره به آت هجوم مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز گفت: در دولت اصلاحات هرگز شاهد پس انداز ارزی مردم نبودیم. به همین دلیل نیز تورم به بهترین شکل قابل کنترل بود و مردم آرامش اقتصادی بیشتری داشتند دلیل این اتفاق نیز یکسان سازی نرخ ارز بود. اما حالا شاهد رقابت نرخ ارز بانک مرکزی با ارز بازار آزاد هستیم. ارز چند نرخی بدون شک یکی از گلوگاه‌های فساد خواهد بود».
مستخدمین حسینی در پایان گفت:« با توجه به کارنامه اقتصادی دولت، نمی توان انتظار بهبود بازار ارز را داشت مگر اینکه تحول جدی در تصمیم گیری های دولت انجام شود. اگر چه به نظر می‌رسد در شرایط فعلی نیز دولت زمان کافی برای سروسامان دادن به اوضاع اقتصادی را ندارد».
او صحبت‌های خود را این طور پایان داد: « حل مشکلات اقتصادی راهکار عاجلی ندارد. باید به یک برنامه بلند مدت برای اقتصاد ایران اندیشید».

منبع: فراز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی