۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۱۲۸۵۰۷

شرکت‌های ملی نفت بازیگر اصلی بازار می‌شوند

با کاهش گسترده هزینه از سوی صنعت جهانی نفت و وعده توسعه منابع جایگزین از سوی غولهای انرژی، خلاء به وجود آمده در عرضه به بازار را شرکت‌های ملی نفت مانند آرامکوی سعودی و شرکت ملی نفت ابوظبی پر خواهند کرد.
شرکت‌های ملی نفت بازیگر اصلی بازار می‌شوند
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   شرکت بریتیش پترولیوم (BP) با اعلام طرحهای کاهش تولید نفت و گاز به میزان ۴۰ درصد در یک دهه آینده، سرمایه گذاران را غافلگیر کرد. شرکت شل هم ۳۰ سپتامبر جزییات طرح تعدیل ۹۰۰۰ شغل تا پایان سال ۲۰۲۲ را اعلام کرد. شرکت فرانسوی توتال هم قصد دارد با توسعه انرژی دارای آلایندگی اندک مانند انرژی خورشیدی، به یک غول انرژی مسئول تبدیل شود. این شرکتها با فشار فزاینده از سوی سرمایه گذاران، فعالان محیط زیست و اذهان عمومی برای کاهش سهمشان در تغییرات جوی و سرمایه گذاری در پروژه های بادی، خورشیدی و هیدروژن مواجه هستند. شرکت‌های نفتی آمریکایی در نتیجه قیمتهای اندک که بخشی از تولید نفت شیل را غیرسودآور کرده است، تولیدشان را کاهش می دهند.
مایک مولر، رییس و مدیرعامل شرکت ویتول آسیا در وبینار گلف اینتلیجنس اظهار کرد: مسئله کاهش سرمایه گذاری از سوی غولهای نفتی که تاکید می کنند قصد ندارند در تولید نفت و گاز مرسوم، حضور پررنگی داشته باشند، تشدید شده است. اگر پیک تقاضا برای نفت چنانچه برخی معتقدند هنوز اتفاق نیافتاده باشد، این مسئله مسئولیت توسعه ذخایر نفت را بر دوش دیگران می گذارند. شمار زیادی از افراد همچنان تصور می کنند که پیک تقاضا در سال ۲۰۳۰ خواهد بود.
اوپک در گزارش ماهانه سپتامبر اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت سال آینده به ۹۶.۸۶ میلیون بشکه در روز می رسد که ۶.۶۲ میلیون بشکه در روز نسبت به سال ۲۰۲۰ بالاتر است. تقاضا امسال کاهش پیدا خواهد کرد و به ۹۰.۲۳ میلیون بشکه در روز بالغ می شود.
اس اند پی گلوبال پلاتس آنالیتیکس انتظار دارد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۴۰ به پیک خود برسد و به حدود ۱۲۰ میلیون بشکه در روز بالغ شود و سپس در سال ۲۰۵۰ به ۱۱۶.۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.
کریستوف روهل، کارشناس مرکز سیاست انرژی جهانی دانشگاه کلمبیا در همین وبینار اظهار کرد: هر چه غولهای انرژی بیشتری از بخش نفت و گاز خارج شوند، فضا توسط شرکت‌های ملی نفت تصرف خواهد شد.
بر اساس گزارش پلاتس، مولر گفت: در یک کنفرانس اخیر کالا، اکثر مدیران ارشد معتقد بودند که قیمت نفت در محدوده ۳۰ دلار بسیار اندک و غیرپایدار بوده و احتمالا سال آینده به بالای محدوده ۴۰ دلار صعود خواهد کرد.
شرکت روس‌نفت اخیرا با انتقاد از رویکرد شرکتهای BP و رویال داچ شل در عرصه تجدیدپذیرها در شرایطی که تقاضا برای نفت همچنان رو به رشد است، هشدار داد این شرکتها بحران اگزیستانسیالیستی برای عرضه نفت ایجاد می کنند که به قیمتهای بالاتر منتهی می شود. فاصله گرفتن غولهای انرژی از نفت با کاهش شدید قیمتها در پی ضعیف شدن تقاضا در دوران شیوع ویروس کرونا مصادف شده است. برخی از تحلیلگران هشدار داده اند که پاندمی ممکن است زمان پیک مصرف نفت را جلو بیاندازد. اما بخش قابل توجهی از صنعت همچنان بر این باور است که تقاضا برای نفت بمحض تحت کنترل درآمدن پاندمی، به وضعیت عادی برخواهد گشت و اگر سرمایه گذاری در عرضه جدید پایین بماند، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.
 

منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی