۲
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۱۲۹۴۲۸

بانک مرکزی ناکارآمدی ها را به گردن دیگران می اندازد

مدت هاست نمایندگان مجلس عملکرد ارزی همتی را ضعیف دانسته اند و در پی شکایت همتی از صادرکننده ها یی که ارز نیمایی را به خزانه برنگرداندند ، آن را نوعی فرار رو به جلو تعبیر کردند.
عبدالناصر همتی
عبدالناصر همتی
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،     عدم شفافیت و نظارت بانک مرکزی در زمان پرداخت ارز نیمایی به افرادی که در زمان باز پس گیری ارز دولتی، کارتن خواب در آمدند، این ضعف مدیریتی را پیش از پیش نمایان ساخت. نبودن مکانیزمی برای رصد و شناسایی تجار معتبر و اطلاعات ضعیف بانک مرکزی از صاحبان حساب های بانکی، امکان فراهم آمدن چنین معضلی را بوجود آورد . در همین خصوص با محمد حسن آصفری نماینده اراک ، خنداب و کمیجان و عملکرد ارزی  همتی گفت و گویی کوتاه داشتیم.
نماینده اراک عملکرد ارزی همتی را ضعیف شمرد و گفت: زمانیکه  همتی سکاندار بانک مرکزی شد ، برنامه برای پیشرفت اقتصاد و کمک به ارز مورد نیاز و کالای استراتژیک در کشور دیده نشد. قیمت ارز در زمان ریاست ایشان بر بانک مرکزی تورم زیادی را تجربه کرد و همچنین در پیگیری مطالبات ایران به مبلغ ۴۰ میلیارد دلار از کشورهای خارجی موفق نبوده است. هند ، چین، عراق و کره جنوبی بدهی خود را به ایران پس ندادند و  همتی نیز در این حوزه گام مثبتی برنداشتند. در جهت جایگزینی پول واحد برای مبادلات اقتصادی بین ایران و کشورهایی که مانند ما مورد تحریم هستند، اقدامی انجام نشد تا توافق نامه ای بین ایران و این ۵ کشور صورت بگیرد وجایگزینی برای دلار باشد. در حوزه برگرداندن ارزهای صادراتی نیز موفق عمل نکردند. ارز نیمایی را به افرادی خاص دادند که در شرایط کنونی این به اصطلاح صادر کننده ها یا ارز را بر نمی گردانند و یا کالاهایی را وارد کردند که چندان اساسی برای رفع نیاز مردم نیستند. کسانی هم بودند که به واسطه رانت از بانک مرکزی ارز نیمایی گرفتند و حالا که بانک مرکزی خواهان برگرداندن ارز به خزانه کشور شده، خود را در مواجهه با تعدادی معتاد و کارتن خواب ها دیده که به نام آن ها کارت بازرگانی گرفته شده است. یعنی با سوءاستفاده از کد ملی این افراد توانستند ارز نیمایی بیشتری را تصاحب کنند و سفرهای خارجی را با نام این افراد با ارزهای مسافرتی به ثبت برسانند. این ها از نقاط ضعف همتی در کارنامه خود و ریاست بر بانک مرکزی ایران است. متاسفانه مجلس نمی تواند بر بانک مرکزی نظارت کند و این وجود مشکلی در قانون ما است. در واقع بانک مرکزی نه به مجلس پاسخگوست و نه به وزارت اقتصاد. این ضعف در قانون باعث شده که بانک مرکزی هم درمقام نظارت بر پرداخت ارز نیمایی مسئولانه عمل نکند. این که الان بانک مرکزی در خصوص برنگرداندن ارز های صادراتی شکایت می کند، نوعی فرار رو به جلو است.  همتی تقصیر ناکارآمدی های خود را به گردن دیگران می اندازد. ایشان هیچ برنامه ای برای حوزه ارزی کشور نداشته تا به بازار ارز ثبات ببخشد. نتوانست لایحه ای به مجلس بدهد تا در بند مبادلات اقتصادی واحد پول مشترکی بین ایران و کشورهای دیگر تعیین کند و از گروهای پارلمانی که در مجلس قبل و مجلس فعلی هستند، استفاده نکرد تا طلب های مالی کشور از  دیگر کشور ها را برگرداند. تمام این ها از ضعف های بانک مرکزی است و به نظر ما عملکرد  همتی بسیار ضعیف بوده است.

منبع: راه مردم 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی