۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹
کد مطلب : ۱۲۹۴۸۴

تولید بهینه از مخازن نفت و گاز صورت نمی‌گیرد

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ضریب برداشت ایران از مخازن نفت حدود 24درصد بوده ولی در دنیا بالای 35 درصد است، از عدم تولید بهینه انتقاد کرد و گفت: کمیسیون انرژی این موضوع را دنبال می‌کند تا منافع ملت تضییع نشود.
هادی بیگی‌نژاد
هادی بیگی‌نژاد
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   هادی بیگی‌نژاد عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم مصرف بهینه و تولید بهینه در کشور اظهار داشت: نیت اصلی مصرف بهینه آن است که اگر از کالایی بیش از آن حدی که نیاز داریم استفاده کنیم کار صحیحی نیست و آن را اسراف دانسته و کاری غلط می‌پنداریم.

** از ظرفیت بهینه مخازن نفت استفاده نمی‌کنیم
وی افزود: وقتی می‌گوییم در مصرف مردم باید بهینه عمل کنند معنایش آن است که استفاده بهتر داشته و کارایی را بالاتر ببرند. این در حالی است که معمولا در جامعه ما عرف آن است که واژه کم مصرف کردن را به کار می‌برند ولی اگر چنانچه ما از یک امکانی در کشور درست استفاده نکنیم شرایط غلط به وجود می‌آید.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت:‌ تولید بهینه بخشی از وظایف ماست و اگر ما یک مخزن نفتی داشته باشیم که تولی نفت ذخیره در آنجا 24 درصد باشد ولی عملا 20 درصد این ظرفیت را استفاده کنیم اسراف بوده و حق آن تضییع می‌شود.
بیگی‌نژاد گفت‌:‌ هم اکنون مخازنی که در کشور وجود دارد امکان آن را دارد که با ظرفیت بهتر و با ضریب بیشتری از آنها برداشت داشته باشیم اما این کار را انجام نمی‌دهیم.

** انتقاد از تفاوت زیاد ضریب برداشت ایران از مخازن نفت با دنیا
وی افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته متوجه شدم که ضریب برداشت ایران از مخازن نفت حدود 24درصد است در صورتی که این رقم در دنیا بالای 35 درصد است.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد:‌وقتی می‌توانیم از یک مخزن نفت یک میلیارد بشکه برداشت کنیم 600 تا 700 میلیون بشکه برداشت می‌شود که تفاوت زیادی داشته و ثروت زیادی از کف جامعه می‌رود.
بیگی‌نژاد گفت: برای بررسی این موضوع با وزیر نفت در کمیسیون انرژی نشستی داشتیم و او به صراحت اعلام کرد که یکی از اولویت‌هایم که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ام همین موضوع است لذا از کمیسیون انرژی هم توقع کمک دارم آن است که به دنبال افزایش ضریب برداشت از مخازن نفت باشیم.

** پرت شدن گاز‌ مخازن از لوله تا پالایشگاه
وی تصریح کرد:‌ متاسفانه وضعیت در مورد مخازن گاز هم چنین است. به طوری که بخش زیادی از گازهای برداشت شده از این مخازن پِرت شده و سوزانده می‌شود و ما حتی گزارشاتی از نشتی گاز داریم و عملا نمی‌توانیم تولید خود را بهینه کرده و در مسیر انتقال منجر به از بین رفتن آن می‌شویم.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: ‌نبایستی کاری کنیم که سرمایه‌های نفتی و گازی که از مخازن برداشت می‌شود به راحتی از بین برود در حالی که زحمت زیادی برای آن کشیده و سختی زیادی برای تولید آن متحمل شده‌ایم. اما چون تولیدمان بهینه نیست ضرر زیادی از این ناحیه متقبل می‌شویم.
بیگی‌نژاد افزود:‌200 تا 300 میلیون بشکه در مخزن نفت یک میلیارد بشکه‌ای بسیار زیاد است و عملا سرمایه‌‌های کشور در اثر این اهمال از بین می‌رود.

** راندمان تولید برق در سیکل ترکیبی از 30 به 80 درصد می‌رسد
وی  گفت:‌ رقم بسیار بالایی به عنوان گاز فلر سوزانده می‌شود در حالی که ثروت بسیار عظیمی است و آیندگان ما را نمی‌بخشند که چرا نتوانسته‌ایم این موضوع را مدیریت کرده و از آن استفاده بهینه کرده و حتی این نعمت را به گاز خانگی آورده و یا به پروژه‌های پالایشگاهی یا سوخت خودروها ببریم.
نماینده مردم ملایر در مجلس افزود: ما وقتی برای تولید برق از سیستم خشک استفاده می‌کنیم گاز را سوزانده و در نهایت برق تولید می‌کنیم. ولی عملا فقط 30 درصد از انرژی گاز در نیروگاه‌های برق استفاده می‌شود و مابقی آن از بین می‌رود چرا که حرارت تولید شده منجر به از بین رفتن انرژی موجود در گاز خواهد شد.این در حالی است که بر اساس روشی‌ بهینه با حرارت گاز، آب را گرم کرده و آب تبخیری و بخار برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد که اصطلاحا به آن سیکل ترکیبی می‌گویند؛ این در حالی است که استفاده از این روش باعث می‌شود ما با استفاده از انرژی حرارتی که از سوخت گازی به وجود می‌آید به جای 30 درصد راندمان به حدود 50 درصد راندمان می‌رسیم که کار بسیار خوبی است ولی ما از پِرتی موجود در این روش می‌توانیم آب دریا را شیرین کنیم که این کار موجب افزایش راندمان کار خواهد شد.

** باید راندمان تولید را بالا ببریم
بیگی‌نژاد تاکید کرد: استفاده از این روش منجر به آن خواهد شد که راندمان از حدود 50 درصد به حدود 80 درصد برسد؛ سیستان و بلوچستان مرز آبی دارد ولی از این ظرفیت استفاده نمی‌کند که این کار باعث می‌شود از این تولیدمان استفاده بهینه نکنیم.
وی افزود: تعدادی از شرکت‌های داخلی به نمایندگان عضو کمیسیون انرژی مجلس مراجعه کرده و خواسته‌اند تا به آنها اجازه داده شود تا در مناطق نزدیک به دریا با سرمایه‌گذاری شخصی نیروگاه بسازند به شرطی که برق تولیدی امکان صادرات را داشته باشد ولی آب شیرین تولیدی هم به استان سیستان و بلوچستان داده شود.

** کمیسیون انرژی تولید بهینه در نفت و گاز را بررسی می‌کند
عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه وضعیت آب شرب در استان سیستان و بلوچستان به گونه‌ای است که بایستی برای دریافت حقابه از هامون به افغانستانی‌ها التماس کنیم. در حالی که ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و کمک گرفتن از آنها مشکلات آب و برق کشور را حل کنیم.
بیگی‌نژاد افزود: متاسفانه با ممانعت از توسعه کارها با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به تولید کشور ضربه وارد می‌کنیم. ولی بنا داریم این موضوع را در کمیسیون انرژی مجلس دنبال کرده و تصمیم‌گیری لازم را اتخاذ کنیم.
 

منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی