۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۱۲۹۵۲۶

جزئیات منابع سرمایه ای شرکت ملی گاز

منابع سرمایه ای شرکت ملی گاز ایران در پایان سال 1397، بالغ بر 31 هزار و 102 میلیارد تومان بوده که بیش از نیمی از این رقم یعنی 15 هزار و 788 میلیارد تومان، منابع ناشی از صادرات سوخت صرفه جویی شده بوده است.
شرکت ملی گاز
شرکت ملی گاز
یکی از بخش هایی که در قالب یادداشت های توضیحی گزارش صورت مالی شرکت های دولتی، توضیحاتی درباره آن ارائه می شود، منابع سرمایه ای شرکت هاست.
 منابع سرمایه ای شرکت ملی گاز ایران در پایان سال 1397، بالغ بر 31 هزار و 102 میلیارد تومان بوده است که بیش از نیمی از این رقم یعنی 15 هزار و 788 میلیارد تومان، منابع ناشی از صادرات سوخت صرفه جویی شده بوده است. حدود 42 درصد از این رقم یعنی 13 هزار و 1 میلیارد تومان هم منابع حاصل از عوارض گازرسانی به روستاها بوده است.

براساس این گزارش، به استناد مصوبه هیات وزیران در تاریخ 18 تیرماه 1387 (مصوبه شماره 57849/ت 39773 ه) مقرر گردید معادل ارزی 950 میلیارد تومان از محل حساب ذخیره ارزی جهت گازرسانی به روستاها در اختیار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته است که مراحل افزایش سرمایه از این محل در حال انجام است.
به استناد ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مقرر گردید منابع ناشی از صادرات سوخت صرفه جویی شده جهت اجرای پروژه‌های مرتبط در اختیار شرکت ملی گاز ایران قرار گیرد و متعاقبا پس از تکمیل پروژه‌ها به حساب افزایش سرمایه منظور می‌گردد.
همچنین به استناد ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و مصوبه شورای اقتصاد مقرر گردید منابع ناشی از صادرات گاز به کشور عراق جهت بازپرداخت سرمایه گذاری پروژه احداث بخشی از خط لوله گاز ششم سراسری و اتصال به خطوط لوله کشور عراق به روش BOT منظور گردد. در سال 97، مقدار 1 میلیارد و 425 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ارزش 400 میلیون دلار از محل صادرات و به استناد قانون بودجه سال 1397 به حساب منابع سرمایه ای منظور گردیده است. خطوط لوله صادراتی مذکور از طریق انعقاد قرارداد BOT با پیمانکار ایرانی به مبلغ 2 میلیارد و 280 میلیون دلار در حال ساخت است و بازپرداخت سرمایه گذاری از سال 1397 آغاز گردیده است.
گفتنی است طبق تبصره جزء 9 بند 3 قانون بودجه سال 1392 و جزء «ح» تبصره 2 قانون بودجه سال 1392 و جزء «د» تبصره 2 قانون بودجه سال 1394 و ماده 65 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)، هر ساله مبالغی علاوه بر بهای نرخ گاز، از مشترکین گاز طبیعی به استثناء خوراک پتروشیمی ها، دریافت و جهت اجرای پروژه های مصرح در قانون منظور می گردد. این منابع به عنوان درآمد شرکت محسوب نمی شود و مشمول مالیات نیست. مراحل افزایش سرمایه بخشی از این منابع در دست اقدام است.

منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی