۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۱۲۹۵۶۳

آغاز عملیات اکتشاف نفت و گاز در عراق

در سایه نگرانی‌های برخی محافل داخلی عراق، وزیر نفت این کشور از آغاز عملیات اکتشاف نفت و گاز در استان «الانبار» در غرب عراق خبر داد.
آغاز عملیات اکتشاف نفت و گاز در عراق
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   «احسان عبدالجبار» وزیر نفت عراق امروز  در سخنانی مطبوعاتی گفت: رویکرد راهبردی وزارت نفت در اکتشاف و بهره‌برداری از منابع طبیعی است، بنابر این اقدام به اکتشاف و توسعه مطالعات در خصوص حوزه‌های نفتی استان الانبار کرده است.
وی افزود: ارزش منابع گاز استان الانبار بیش از یک میلیارد متر مکعب برآورد می‌شود.
«نشوان محمد» مدیرکل شرکت اکتشاف نفت عراق نیز سه شنبه شب گفت که این کشور ذخایر گسترده گاز طبیعی دارد و استان الانبار یکی از محورهای گازی کشور است و از این رو، توجه به این استان معطوف شده است.
وی افزود: آغاز عملیات اکتشاف براساس رویکرد دولت برای حمایت از استان‌های آزاد شده از دست گروه تروریستی «داعش» و همچنین افزایش تقاضای داخلی و جهانی به گاز صورت گرفته است.
اعلام خبر آغاز اکتشاف نفت و گاز در استان الانبار درحالی صورت می‌گیرد که اخیرا تعدادی از سیاستمداران و جریان‌های سیاسی عراقی درباره طرح آمریکا برای ایجاد یک «اقلیم سنی» در مناطق غربی و مرکزی عراق هشدار داده و آن را باعث ایجاد منازعات بزرگی داخلی و مقدمه‌ای برای تقسیم و تجزیه این کشور دانسته‌اند.
پیش از این، «وائل الرکابی» تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی عراق  گفته بود که آمریکا برای سلطه بر منابع گازی عراق به دنبال تشویق ایجاد اقلیم سنی در این کشور است.
وی افزوده بود: آمریکا به خوبی می‌داند که یکی از دومین منابع بزرگ گازی در جهان در استان الانبار در غرب عراق است و برای سلطه بر این منابع بزرگ و دست نخورده انرژی از ایده ایجاد اقلیم سنی حمایت می‌کند.
به گفته وی، از نظر آمریکایی‌ها هرچه عراق تضعیف شود و در آشفتگی فرو رود، فرصت‌ها برای سلطه بر این منابع برداشت نشده گازی، بیشتر برایش فراهم می‌شود.
وی تشویق به ایجاد اقلیم سنی، تقویت اقلیم کردستان عراق به عنوان یک جزء مستقل از عراق و درگیر کردن مناطق شیعه‌نشین در جنوب و مرکز کشور با ایجاد آشوب و ناآرامی را در همین راستا دانست.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی