۲
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۱۳۰۰۳۰

تعطیلی بهتر از آن است که کاسبی جان ببازد

وزیر بهداشت با اشاره به اعمال محدودیت‌های جدید کرونا در کشور از شنبه گفت: معتقدم هیچ آفتی برای اقتصاد یک کشور از تعطیلی و طولانی شدن دوره اپیدمی بیماری بدتر نیست و تعطیلی بهتر از این است که کاسبی آلوده شده، یک ماه گرفتار بیماری شود و خدایی نکرده بر اثر بیماری جان خود را از دست دهد.
سعید نمکی
سعید نمکی
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   دکتر سعید نمکی در جلسه با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به نامه‌ای که به مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری تقدیم کرده است، گفت: نامه عجیب و غم‌انگیزی بود که در تاریخ این کشور ثبت خواهد شد. مقام معظم رهبری بلافاصله پیگیری کردند و جلسه در حضور ایشان تشکیل شد. در جلسه‌ ستاد مقابله با کرونا که با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد اتفاق عجیبی افتاد، این یک سرفصل جدید در تاریخ است؛ ایشان چند تکلیف فرمودند و گفتند که مصادیق تعیین محدودیت‌ها بر عهده وزارت بهداشت است و هرچه ما اعلام کردیم بقیه باید اجرا کنند.
وی افزود: دوم هم اینکه وزارت بهداشت باید برای بیماریابی بیشتر طرح محله محور تهیه کند و چون مصوبات ستاد ملی بلاعمل می‌ماند، فرمودند قرارگاهی تشکیل شود تا مصادیق اجرایی شود و این اتفاق بلافاصله رخ داد و توانستیم در طول مدت کمتری این طرح را تدوین کنیم؛ زیرا تجربه های خوبی پیدا کرده بودیم. همانطور که در موج اول بیماری 78 میلیون ایرانی را بر اساس پرونده الکترونیک سلامت غربالگری کردیم و توانستیم از این تجربه استفاده کنیم و بار بیمارستان‌ها را کاهش دهیم. با همکاری عزیزان بسیج جامعه پزشکی و دوستان هلال‌احمر طرح غربالگری مشتمل بر چند بند اصلی را تدوین کردیم.
نمکی ادامه داد: با اشاره به آغاز طرح جدید مدیریت کرونا گفت: اولین اقدام ما در این طرح آموزش مردم است، اگر اقناع عمومی ایجاد نشود و شاید ما پوشش بیمه‌ای کاملی نداشته باشیم تا خسارت مردم را جبران کند، هرچند دولت در اوج تنگدستی دارد کارهایی را می‌کند و دیشب هم بحث شد تا منابعی را برای تزریق به گروه‌های کم درآمد تهیه کنیم اما، معتقدم هیچ آفتی برای اقتصاد یک کشور از تعطیلی و طولانی شدن دوره اپیدمی بیماری بدتر نیست. این مشکل می‌تواند تمام دست‌آوردهای یک مملکت را زیر سوال ببرد. من معتقدم تعطیلی بهتر از این است که کاسبی آلوده شود و یک ماه گرفتار بیماری شود و خدایی نکرده بر اثر بیماری جان خود را از دست دهد. پس برای ما یکی از تلخ ترین موارد، مشکلات اقتصادی است اما از آن تلخ تر این است که مقام معظم رهبری با تمام غصه‌ای که برای معیشت مردم می‌خورند گفتند که بین مقوله سلامت، اقتصاد و حتی امنیت، مقوله سلامت مردم اولویت دارد و اگر دیدیم باید یکی را انتخاب کنیم، سلامت اولی‌ترین است. این فرمایش حکیمانه از فردی که در مسند رهبری و پیش از این هم ریاست جمهوری کشور را بر عهده داشته است، حرف عادی نیست و این تفکیک برخواسته از خرد است.
 
شهرهای زرد کرونایی چه شهرهایی هستند؟

وزیر بهداشت ادامه داد: در این طرح دو بال را با هم مدیریت می‌کنیم که اولین آن اعمال محدودیت‌ها است که از شنبه اعمال خواهد شد. در طرح جدید شهرها را به سه گروه تقسیم کردیم، اول شهر زرد، شهری است که در آن به ازای هر 100 هزار نفر چهار بیمار بستری PCR مثبت داشته باشیم؛ یعنی یک شهر یک میلیونی باید روزی ۴۰ بیمار بستری pcr مثبت داشته باشد و ما چون می‌دانیم تعدادی از بیماران کووید۱۹ بستری ممکن است pcr مثبت نباشند و با سایر موارد بیماری برای ما محرز شود باید حدود ۵۰ درصد به موارد بیماری اضافه کنیم که یعنی ورودی بیمارستان ما روزانه حدود ۶۰ نفر می‌شود.

افزایش زمان بستری بیماران کرونا در بیمارستان
وی افزود: قبلا متوسط زمان بستری بیمارستان 5.5 روز بود اما امروز به دلیل چموش شدن بیماری به 9 تا ۱۰ روز رسیده است و در این شهر به ازای یک میلیون نفر جمعیت، 60 تخت آی سی یو اشغال خواهد بود و ۲۰ درصد از اینها کیس ICU هستند که به ۱۲۰ تخت هم در آنجا نیاز است؛ در حالی که حداقل باید ۳۰ درصد از تخت‌های ICU را به مریض‌های اورژانسی اختصاص دهیم.

منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی