۲
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۱۳۰۲۲۵

همکاری نفتی جمهوری آذربایجان با نروژ

دولت جمهوری آذربایجان با امضای قرارداد توسعه میدان نفتی قره باغ با یک شرکت نفتی نروژ امیدوار است در نهایت سالیانه ۱.۵ میلیون تن نفت و حدود ۲ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از آن استخراج کند.
همکاری نفتی جمهوری آذربایجان با نروژ
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   میدان انرژی " قره باغ " در سال ۱۹۵۹ میلادی در زمان شوروی سابق در جریان تحقیقات زمین شناسی در دریای خزر کشف شد.
این میدان در ۱۲۰ کیلومتری شرق باکو قرار دارد که عمق دریا در آن به ۱۵۰الی ۲۰۰ متر می رسد.  طی سالهای ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ میلادی در نتیجه حفاری وجود ذخایر نفت و گاز در آن به اثبات رسید .
پس از فروپاشی شوروی و استقلال ملی جمهوری آذربایجان کنسرسیوم شرکت های نفتی به پیمانکاری شرکت بین المللی نفت خزر (CIPCO)  در سال ۱۹۹۵ میلادی بر اساس قرار داد امضا شده با جمهوری آذربایجان ۳ حلقه چاه  اکتشافی در میدان " قره باغ " حفر و وجود لایه های  نفت و گاز در این میدان را کشف کرد .
  با این حال این شرکت در مرحله بعدی ادامه کار  در میدان قره باغ را از نظر اقتصادی با صرفه ندانست و بنا بر این در سال ۱۹۹۹  میلادی از اجرای این طرح خودداری کرد .
  شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان ( سوکار ) پس از چند سال در سال ۲۰۱۸ میلادی با شرکت  اکینور (Equinor) نروژ  ( استات اویل سابق) قرارداد توسعه میدان قره باغ در دریای خزر را  امضا کرد  که سهم هر دو شرکت ۵۰ درصد در این طرح انرژی می باشد .
 شرکت نروژی از سال ۱۹۹۴ میلادی در اجرای  برخی طرح های انرژی  از جمله توسعه بزرگترین میادین نفتی " آذری ، چراغ و گونشلی " در دریای خزر با جمهوری آذربایجان همکاری می کند  .
 در قالب این قرارداد امضا شده در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی نخستین چاه اکتشافی در این میدان در ۱۸۰ متری عمق دریا با دستگاه حفاری شناور " دده قرقوت " یکی از بزرگترین و مجهزترین دستگاه حفاری شناور در منطقه خزر ، حفر شد .
حفاری اکتشافی نشان داد لایه های حاصل خیز این میدان در ۳.۴ کیلومتری عمق بستر دریا قرار دارد  و ذخایر آن بیش از ۶۰ میلیون تن نفت می باشد .
  شرکت اکینور نروژ و شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان ( سوکار ) ذخایر نفتی کشف شده در "قره باغ " را از نظر اقتصادی و برای ادامه کارهای بعدی توسعه این میدان رضایت بخش خواندند .
   در مرحله بعدی توسعه این میدان،  انتقال بخش پشتیبان ۱۶ هزار تنی دکل نفتی جدید در ماه مرداد سال جاری به میدان "قره باغ"،  طی مراسمی با حضور الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان انجام گرفت.
  این بخش پشتیبیانی دکل نفتی که ۱۹۰ متر ارتفاع دارد  از سوی یک شرکت مهندسی وابسته به شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) احداث شده  و قرار است در عمق ۱۸۲ متری دریا در میدان قره باغ نصب شود.
  طبق برنامه کاری تدوین شده،  عملیات نصب بخش پشتیبان ۱۶ هزار تنی دکل نفتی جدید در میدان قره باغ ۴۰۰ الی ۴۵۰ روز ادامه خواهد داشت و این عملیات توسط ۲۶  ناو خدماتی مختلف اجرا می شود.
بنا بر گزارش اخیر شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان بخش پشتیبان دکل نفتی جدید میدان قره باغ بزرگترین سازه انرژی مورد استفاده در دریای خزر به شمار می رود  .
این گزارش می افزاید؛ در حال حاضر عملیات نصب این سازه انرژی در میدان قره باغ طبق جدول زمانبندی با موفقیت پیش می رود .
  شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار ) و شرکت اکینور برنامه ریزی کرده اند تا پس از پایان عملیات نصب ، در این دکل نفتی جدید ۶ حلقه چاه نفتی ، ۳ حلقه چاه  تزریق آب و نیز با به کار گیری فن آوری های زیر دریایی پیشرفته دو حلقه چاه استخراج گاز طبیعی حفر کنند .
  این دو شرکت نفتی در نظر دارند ، در مرحله نخست سالانه ۱.۵ میلیون تن نفت و ۱.۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از میدان قره باغ استخراج شود  .

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی