۳
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۱۳۰۴۷۱

رتبه نخست پالايش نفت تهران در حوزه محيط زيست

شركت پالايش نفت تهران به عنوان برترين شركت در حوزه محیط زیست در ميان ۱۰ پالايشگاه كشور معرفي شد.
رتبه نخست پالايش نفت تهران در حوزه محيط زيست
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    پس از ارزيابي صورت گرفته توسط ارزيابان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ، پالايشگاه تهران با كسب بيشترين امتياز، عنوان نخست در حوزه محيط زيست را در ميان شركت هاي پالايشي كشور كسب کرد.
ارزیابی ها بر اساس شاخص هاي فضای سبز، پساب، پسماند، آلاینده های هوا، گزارشات زیست محیطی، کسب گواهینامه و جوایز زیست محیطی، مدیریت مصرف انرژی، خاک و آب، آموزش و فرهنگ زیست محیطی و هزینه پروژه های زیست محیطی انجام گرفت.
در حوزه فضای سبز طبق قوانین و مقررات زیست محیطی بایستی صنایع و واحدهای تولیدی ۱۰ درصد از فضای کل خود را به فضای سبز اختصاص دهند که این شرکت علاوه بر پوشش این استاندارد اقدام به نگهداشت ۲۹۳ هكتار فضاي سبز كرده است.
در خصوص مدیریت پساب افزايش ظرفيت تصفيه خانه پساب تا ۱۱ هزار متر مكعب در روز و نصب سيستم پايش آنلاين بر روي خروجي تصفيه خانه و اتصال به سازمان حفاظت محيط زيست و همچنين طرح جايگزيني پساب تصفیه شده شهري با آب شهري در پالايشگاه تهران جهت مقابله با بحران كم آبي را مي توان از مهم‌ترین دستاوردهای اين شركت برشمرد.
لازم به ذكر است كه نصب و راه اندازي ۵ دستگاه آنالايزر آنلاين هوشمند توليد داخل جهت سنجش كيفي ۵ حلقه آب شرب چاه هاي باقرشهر به منظور مسئوليت اجتماعي با هدف اطمينان بخشي از سلامت آب شرب باقرشهر از جمله مواردي بود كه مورد تحسين ارزيابان شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌های نفتي قرار گرفت.
آنالايزرهاي مذكور داراي سيستمي هستند كه به محض ورود احتمالي آلودگي به آب چاه، به صورت اتوماتيك چاه را از مدار بهره برداري خارج مي کند.
علاوه بر آن دفع اصولی پسماند نیز مطابق روش اجرایی مدیریت پسماند با تحویل به شرکت‌های تائید شده سازمان محیط زیست از قبیل مدیریت پسماند و شهرداری مدیریت می شود.
در خصوص كاهش آلاينده هاي هوا، پالايشگاه تهران ضمن تداوم توليد محصولات سبز، با جايگزين كردن گاز طبيعي به عنوان سوخت در کوره‌ها و بويلر ها، نصب آنالايزر اكسيژن بر روي تمام كوره هاي پالايشگاه جهت كنترل فرايند احتراق و احداث واحد توليد ازت (نيتروژن) به ‌عنوان گاز پوششي مخازن گام بلندي به منطور رعايت الزامات زيست محيطي در کلان‌شهر تهران برداشت.
یادآور می شود با افتتاح پروژه انتقال گاز CO۲ پالايشگاه تهران و تبديل به يخ خشك، از انتشار ۴۰ هزار تن گاز CO۲  در جو جلوگيري و این پالايشگاه به عنوان اولين پالايشگاه سبز كشور معرفي شد.
از ديگر اقدامات زيست محيطي اين شركت مي توان به روز آوري جنبه هاي محيط زيستي واحد هاي عملياتي و ستادي مطابق تغييرات ISO ۱۴۰۰۱:۲۰۱۵، انجام ارزيابي چرخه عمر محصولات (life cycle assessment) و همچنين آموزش ISO۱۴۰۰۱:۲۰۱۵  به نفرات واحدهاي عملياتي و ستادي مرتبط با شناسايي و ارزيابي جنبه هاي زيست محيطي، توسط آكادمي TUV NORD، تهيه گزارش هاي خود اظهاري و اندازه­ گيري آلاينده­ هاي زيست محيطي خروجي كوره ها، هواي محيطي، خروجي تصفيه خانه پساب، آزمايشات خاك و آب زيرزميني به‌صورت ماهيانه، توسط آزمايشگاه معتمد سازمان محيط زيست، تهيه گزارش هاي آماري محيط زيستي فصلي و ساليانه جهت ارسال به مديريت HSE ستاد پالايش و پخش، وزارت نفت و سازمان حفاظت محيط زيست از ديگر اقدامات شركت پالايش نفت تهران در جهت رعايت الزامات محيط زيست مي باشد.
همچنين اين شركت با استفاده از خدمات مشاور دانشگاهي نسبت به حفر چاه هاي گمانه و انجام مطالعات لرزه نگاري براي پايش ميزان آلودگي آب هاي زير زميني و ديگر اقدامات بنیادین توانست عنوان نخست پالایشگاه هاي كشور را در حوزه محيط زيست از آن خود سازد.
بر اساس اين گزارش پس از پالايشگاه تهران، شركت هاي پالايش نفت تبريز و آبادان به ترتيب حائز عناوين دوم و سوم برترين شركت هاي کشور در حوزه محیط زيست شدند. 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی