۴
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶
کد مطلب : ۱۳۰۶۳۶

استفاده حداکثری ازنیروهای بومی در پتروشیمی کارون

حسین رفیع زاده بابیان اینکه این شرکت تنها تولیدکننده ایزوسیانات در خاورمیانه است گفت: شرکت پتروشیمی کارون دو محصول استراتژیک به نام‌های تولوئن دی ایزوسیانات بانام تجاری TDI و متیل دی فنیل ایزوسیانات بانام تجاری MDI تولید می‌کند. هر دو محصول با ظرفیت ۴۰ هزار تن در سال می بایست تولید گردد که بر همین اساس ظرفیت تولید این شرکت ۸۰ هزار تن می باشد. عمده کاربرد این محصولات در صنایعی مانند اتومبیل‌سازی، مبلمان منزل، چسب و رزین، صنعت کفش و فوم‌های برودتی و حرارتی است.
استفاده حداکثری ازنیروهای بومی در پتروشیمی کارون
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    حسین رفیع زاده بابیان اینکه دو خوراک اصلی و استراتژیک موردنیاز شرکت پتروشیمی کارون برای تولید ایزوسیانات گازهای هیدروژن و مونوکسید کربن است گفت: بدلیل ماهیت شیمیایی و فیزیکی این گازها، این دو خوراک اصلی قابلیت ذخیره‌سازی نداشته و به‌شدت قابل‌احتراق و انفجار و همچنین سمی هستند به همین دلیل نیاز است تا به‌صورت آنلاین تولید و مصرف شوند.
وی بابیان اینکه امکان ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل این دو خوراک وجود ندارد و از سوی دیگر به دلیل کمبود خوراک شرکت پتروشیمی کارون تنها ۵۰ تا ۵۵ درصد ظرفیت اسمی طرحی تاکنون تولید داشته است، ادامه داد: رسالت طرح‌ هایکو تولید ۳۵ هزار تن گاز مونوکسید کربن و هشت هزار تن گاز هیدروژن در سال است تا به کمک آن شرکت پتروشیمی کارون بتواند با تأمین ۴۵ درصد کمبود خوراک به ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی خود در تولید دو محصول اصلی ایزوسیانات برسد.
رفیع­زاده ادامه داد: پس از اخذ مجوزهای لازم از هیئت‌مدیره و سهامدار پتروشیمی کارون، در فضای برجام و با برگزاری مناقصه بین‌المللی فی‌مابین پنج شرکت بین‌المللی صاحب‌نام و صاحب دانش پیمانکار فعلی انتخاب گردید. مناقصه با موضوع تهیه لیسانس مهندسی پایه، مهندسی تفصیلی، خرید و تدارکات کل کالای پروژه، عملیات ساختمان و نصب و پیش راه اندازی، راه‌اندازی، آموزش و لوازم‌یدکی دوسالانه برگزار و یک شرکت معتبر داخلی و یک شرکت بین­المللی صاحب‌نام با تخصص در طرح ‌های هایکو برنده مناقصه شدند و عملیات طراحی پروژه از مرداد ۹۷ رسما" آغاز گردیده است.
این مقام مسئول بابیان اینکه تامین لیسانس و عملیات طراحی پایه با پیشرفت ۱۰۰ درصدی به اتمام رسیده اظهار داشت: عملیات طراحی تفضیلی واحد که تولید کلیه نقشه‌ها دستورالعمل ها و تمامی جزئیاتطرح را در بر می گیرد، ۷۴.۲۱ درصد پیشرفته فیزیکی دارد. مهندسی خرید ۶۳.۶۵ درصد، تدارکات و امور کالا ۱۴درصد و همچنین عملیات ساختمان و نصب که از ۲۴ شهریور سال جاری آغاز و ۴.۲۹ درصد پیشرفت داشته است.
مدیر پروژه‌های سرمایه‌ای شرکت پتروشیمی کارون در خصوص بخش تدارکات کالا بیان داشت: از طریق فاینانس بانک تجارت تجهیزات اصلی سفارش گذاری شده و از شرکت‌های معتبر که مورد تائید هلدینگ خلیج‌فارس هستند در حال انجام است. خرید داخلی نیز با توجه به توانمندی سازندگان داخلی و در راستای منویات مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس که حمایت از تولید داخل بوده آغازشده و بخش زیادی از خریدهای طرح از طریق از سازندگان معتبر و توانمند داخلی در حال انجام است.
وی با اشاره به شروع عملیات ساختمان و نصب در محل سایت گفت: عملیات شمع کوبی برای ایجاد فونداسیون‌ها آغازشده و تاکنون ۶۱۲ نقطه شمع کوبی شده در بخش کولینگ تاور و مجموع ساختمان کنترل به اتمام رسیده و عملیات خاک‌برداری انجام بتن مگر، آرماتوربندی و بتن ریزی در محل ساختمان کنترل در حال انجام می باشد و طبق برنامه زمانبندی طرح، عملیات شمع کوبی بخش فرآیندی طرح طی روزهای آتی آغاز خواهد گردید .
رفیع­زاده ادامه داد: در حال حاضر پیشرفت پروژه به‌صورت طراحی، خرید، اجرا و راه ­اندازی بالغ‌بر ۱۷.۲ درصد پیشرفت داشته و برآورد بر این است که تا پایان سال جاری عملیات شمع کوبی و خاک­برداری به پایان برسد.
وی در خصوص به‌کارگیری نیروهای بومی در پروژه هایکو گفت: در راستای سیاست‌های شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت پتروشیمی کارون که استفاده حداکثری از نیروهای مستعد و بالقوه از  بومی است، از ۲۴ شهریور تاکنون ۱۱۵ نفر در عملیات اجرایی پروژه در مشغول به فعالیت بوده که بیشتر از ۸۰ درصد از این نیروها بومی هستند. همچنین، با تأکیدی که از سوی مدیرعامل محترم شرکت پتروشیمی کارون وجود دارد تمام تلاش بر این است که از تمام ظرفیت موجود در منطقه با توجه به نیاز و ظرفیت پروژه استفاده بهینه صورت پذیرد.
مدیر پروژه‌های سرمایه‌ای ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که در آینده و با توجه به ادامه کار و به‌تناسب شروع عملیاتی مانند پایپینگ، نصب تجهیزات، ابزار دقیق از حداکثر نیروهای بومی در این پروژه استفاده شود.
حسین رفیع زاده در پایان اظهار داشت: طبق زمان‌بندی انجام‌شده طرح هایکو در دی‌ماه ۱۴۰۱ در مدار تولید قرار خواهد گرفت و با راه اندازی این طرح کمبود خوراک ای شرکت مرتفع خواهد گردید.. همچنین، پیش‌بینی می‌شود که این پروژه ظرفیت اشتغال‌زایی غیرمستقیم حدود ۵۰۰ نفر و به‌صورت مستقیم حدود ۸۰ نفر را فراهم کند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی