۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۱۳۰۸۹۴

تشکیل بازار آب به کجا رسید؟

تشکیل بازار آب که چندین سال است منتظر تصمیم گیری باقی مانده بود در مراحل پایانی خود به سر می برد و آن طور که معاون وزیر نیرو در در امور آب و آبفا اعلام کرده کمیته بازار آب تشکیل و احکام آن توسط وزیر نیرو صادر و ابلاغ شده است. تا کنون نیز دو جلسه در همین راستا برگزار شده است و امیدواریم این طرح نیز به زودی به نتایج قابل قبولی برسد.
تشکیل بازار آب به کجا رسید؟
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    سال ۱۳۹۵ طرح تشکیل بازار آب به‌صورت آزمایشی در چهار استان و چهار دشت در همان استان‌ها به اجرا درآمده و قرار بود، درنهایت نتیجه آن تا سال ۱۳۹۶ منتشر شود اما در آن سال مسوولان وقت اعلام کردند مقدمات ایجاد بازار آب هنوز فراهم نشده لذا لازم است که نظام‌نامه‌های متعددی در این باره تدوین شود.
این در حالی است که با تشکیل بازار آب می‌توان تا حد زیادی میزان منابع و مصارف را مدیریت کرد؛ به‌عبارت دیگر از این طریق می‌توان با مدیریت بر عرضه و تقاضای آب، بحران منابع آبی از جمله منابع زیرزمینی را مهار کرد. فعال کردن بازار آب به باور کارشناسان  یکی از راهکارهای مقابله با بحران آب در کشور است.
قاسم تقی زاده خامسی در رابطه با اقداماتی که برای تشکیل بازار آب انجام شده است، با بیان اینکه هدف اصلی از تشکیل بازار آب افزایش بهره وری آب است که در کشور متاسفانه بسیار پایین است، اظهار کرد: تا قیمت واقعی آب مشخص و الگوی کشت تعیین نشود وضعیت تغییر نخواهد کرد. بیش از ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود و با تشکیل بازار آب به تدریج قیمت ذاتی آب مشخص خواهد شد.
وی افزود: درواقع به دنبال افزایش بهره وری در صنعت آب هستیم. ایران هم به کشاورزی و هم به صنعت نیاز دارد و در اولویت اول به آب شرب نیاز است. اگر با روال فعلی پیش برویم قطعا در آینده دچار مشکلات جدی از نظر منابع آبی می شویم.
معاون وزیر نیرو در در امور آب و آبفا  با بیان اینکه باید این مساله را مدنظر داشت که  آب تابع یک متغیر به نام بارندگی است که اصلا قابل پیش بینی نیست، تصریح کرد: به عبارت دیگر اکنون کسی نمی تواند بگوید سال آینده سالی خشک یا تر است. حتی نمی توان دو یا سه ماه آینده را پیش بینی قطعی کرد.
به گفته تقی زاده خامسی در سال ۱۳۹۶ تمام بحث روی خشکسالی و مقابله با این مساله بود و تمام پیش بینی ها این بود که سال های خشکی در انتظار است، اما همان سال با سیلاب های غیر قابل پیش بینی مواجه شدیم. بارندگی های امسال نیز پیش بینی نشده بود و انتظار پاییزی خشک را داشتیم اما اکنون شاهد بارش باران هستیم؛ بنابر این نمی توان روی متغیر باران حساب کرد و باید به دنبال آب پایدار بود.
 وی با تاکید بر اینکه آب پایدار یعنی آب های تجدیدپذیر که اکنون حدود ۱۳۰ میلیار مترمکعب در این حوزه کمبود آب داریم و اگر به همین منوال پیش برویم در افق ۱۴۲۰ نزدیک ۲۵۰ میلیارد متر مکعب کسری مخزن خواهیم داشت، گفت: باید در این شرایط بهره وری را افزایش دهیم؛ به ویژه در بخش کشاورزی که بیشترین مصرف آب صورت می گیرد نباید آب را به راحتی هدر داد و باید فکری برای آب کشور شود. راه حل این کار وجود دارد و نیازمند یک اراده ملی است.

منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی