۳
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۹
کد مطلب : ۱۳۰۹۴۰

روح‌الله زم اعدام شد

«روح‌الله زم» موسس و سرشبکه سایت و کانال ضد انقلاب «آمدنیوز» به دار مجازات آویخته شد.
روح‌الله زم اعدام شد
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   روح‌الله زم در حالی خود را فعال رسانه‌ای معرفی می‌کرد که اقداماتش از جمله تحریک علنی به آشوب و شورش و پیام دادن به مسئول میز براندازی ایران در کنگره آمریکا اجازه تصور پوششی بودن فعالیت رسانه‌ای را هم نمی‌دهد.
  22 مهر سال گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای از دستگیری "روح‌الله زم" سرشبکه سایت وابسته و ضدانقلاب "آمدنیوز" توسط سازمان اطلاعات سپاه خبر داد. این عملیات پیچیده و تحیرآور، بیانگر شکست و جا ماندن سرویس‌های اطلاعاتی دشمن از قدرت اطلاعاتی سپاه است اعلام شد.
دستگیری روح‌الله زم که در قالب فعالیت ظاهری رسانه‌ای، با سرویس‌های جاسوسی دولت‌های غربی، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی همکاری و ارتباط داشت و برای ایجاد اغتشاش و ناامنی در کشور برنامه‌ریزی می‌کرد، خرسندی تمامی گروه‌های داخلی و نارضایتی و نگرانی کشورهای عموماً غربی را که از زم به عنوان ابزار و آلت دست خود استفاده می‌کردند و نیز احمق‌های به‌اصطلاح فرصت‌طلب منطقه که فکر می‌کردند زم می‌تواند به آنها برای رسیدن به اهداف شومشان کمک برساند، در پی داشت و البته همکاران و همفکران و مرتبطین زم را در شوک بزرگی قرار داد.
تا اینکه غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه ‌قضاییه در نشست خبری 12 آبان 98 خود با خبرنگاران اظهار کرد: "تحقیقات در پرونده زم در حال انجام است و مستندات بسیار خوبی به دست آمده و به لحاظ حجم انبوه مستندات، کار کارشناسی زمان‌بر است و خودش هم توضیحات مفیدی را ارائه می‌دهد و آثار مثبت دستگیری وی همین بود که خیلی از جعلیات و اخباری که در حوادث مشابه منتشر می‌شد، فروکش کرد."
 
آغاز دادگاه
14 بهمن‌ماه سال قبل القاصی‌مهر، دادستان تهران از صدور کیفرخواست روح‌الله زم خبر داد و پس از آن حجت‌الاسلام غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب اعلام کرد: کیفرخواست پرونده روح‌الله‌ زم صادر و به این مرجع قضائی ارسال شده است. قرار است این پرونده در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی رسیدگی شود.
به این ترتیب، روح‌الله زم که راه فراری پیش روی خود نمی‌دید، در جایگاه متهم در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران و مقابل قاضی صلواتی ایستاد.
سخنگوی قوه ‌قضائیه فردای آن روز (15 بهمن‌ماه)  گفت: "کیفرخواست زم صادر و پرونده به دادگاه رفته و به شعبه 15 دادگاه انقلاب ارجاع شده است. علت ارجاع به این شعبه نیز این بود که قبل از دستگیری این فرد، در مورد برخی از مرتبطین پرونده‌ای تشکیل و کیفرخواست صادر و به دادگاه رفته و در همین شعبه 15 دادگاه انقلاب پرونده جریان داشت. لذا به موجب قانون ما مکلف بودیم به اتهامات متعدد متهم توأم و یک‌جا با رعایت صلاحیت ذاتی رسیدگی کنیم."
به این ترتیب نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات "روح‌الله زم" در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی در 21 بهمن‌ماه آغاز شد. در این جلسه کیفرخواست توسط نماینده دادستان قرائت شد.

اتهامات روح‌الله زم در کیفرخواست دادستان
عناوین کیفرخواست شامل 17 بند اتهامی به این شرح است:
1- افساد فی الارض
2- تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت کشور
3- جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه
4- جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه
5- همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران
6- اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور
7- مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به طور گسترده
8- عضویت و مدیریت پایگاه خبری معاند سحام نیوز با هدف برهم زدن امنیت کشور
9- مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت کشور
10- مشارکت در جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده به قصد ارائه به دیگران با هدف برهم زدن امنیت کشور
11- مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده
12 - تحریک مؤثر نیروهای رزمنده و اشخاصی که به نحوی در خدمت نیروهای مسلح هستند به عصیان، فرار، تسلیم یا عدم اجرای وظایف نظامی
13- توهین به مقدسات اسلام
14- توهین به امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران (رضوان الله علیه) و مقام معظم رهبری (حفظه الله)
15- توهین به مقامات و مأمورین در حال انجام وظیفه یا به سبب آن
16- تحصیل مال از طریق نامشروع جمعاً به میزان 97 هزار و 550 یورو
17- شکایت برخی اشخاص حقوقی و حقیقی
 
مهم‌ترین فرد برای سرویس امنیت فرانسه بعد از امانوئل مکرون
دومین جلسه محاکمه زم 27 بهمن در حالی برگزار شد که این محکوم در آن اعلام کرد؛ "سنگین‌ترین حلقه حفاظت فرانسه پس از مکرون در اختیار من بود."
در این جلسه نماینده حقوقی معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری، ‌نماینده حقوقی وزارت ورزش و جوانان، نماینده حقوقی بانک تجارت،‌ وکیل ابراهیم اسلامی و حمید شیرمحمدی از جانبازان مدافع حرم، به‌صورت حضوری در جایگاه شاکی قرار گرفتند و به گفته قاضی صلواتی، رئیس دادگاه تعداد دیگری از شکات هم با ارسال لایحه شکایت خود را از متهم پرونده به دادگاه اعلام کردند؛ از جمله کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، جعفری‌دولت‌آبادی دادستان پیشین تهران، کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، غلامرضا کاتب، نماینده مجلس، حسن یوسفی‌مطلوب و خانم بهاره صادقی و ... و تعداد دیگری از شکات.

آغاز دفاعیات
روح‌الله زم دفاعیات خود را از نخستین جلسه دادگاه آغاز کرد و گفت: "من اتهام افساد فی‌الارض را قبول ندارم."
با مرور این جلسه از دادگاه می‌توان به اطلاعاتی از زندگی روح‌الله زم دست یافت: او که مدعی است روزنامه‌نگار بوده است، یک بار در سال 88 بازداشت شد و دو ماه را در زندان گذراند و دو سال بعد از آزادی در سال 90 از کشور به مقصد مالزی خارج شد. زم در مالزی مشغول تور لیدری بود و امور گردشگری مرتبط با گردشگران ایرانی را انجام می‌داد. یک سال بعد به ترکیه رفت و پس از ملاقات با سفیر فرانسه، ویزای این کشور را دریافت و به پاریس مهاجرت کرد. فعالیت در پاریس همکاری با "سحام‌نیوز" را از سال 93 آغاز کرد و در سال 95 "آمدنیوز" را راه‌اندازی کرد.
زم در همان جلسه بود که از حمایت سرویس اطلاعاتی فرانسه از خودش پرده گشود و گفت: "پس از مکالمه روحانی و مکرون، از پلیس فرانسه با من تماس گرفتند و گفتند که در خطر ترور هستی و شش یا هفت جلسه طول کشید تا من را بشناسند و حدود چهار یا پنج ماه این رفت و آمدها ادامه داشت و ایمیل دادند که گزارشات را در خصوص اخبار خودت ارسال کن. گزارشات را ارسال کردم. حفاظت نامحسوس گذاشتند تا اینکه آدرس خانه، تلفن، کارت‌های بانکی و مشخصاتم در سایت‌های داخلی منتشر شد. پس از آن آدرس را به پلیس دادم و 24 ساعت بعد خانه من را عوض کردند و تیم حفاظت سنگینی قرار دادند و هر دو ماه یک بار با من قرار می‌گذاشتند. تعیین وضعیت حفاظت می‌کردند و به من گفتند که بعد از مکرون سنگین‌ترین تیم حفاظت برای تو است. درباره شرایط ایران با من مشورت می‌کردند در خصوص تحلیل وضعیت صحبت می‌کردیم."

اعلام ترددهای حاج قاسم به سرویس‌های جاسوسی
سومین جلسه محاکمه روح‌الله زم 5 اسفند 1398 برگزار شد. زم در این جلسه دادگاه از یک مأموریت ویژه خود گفت؛ اعلام عملیات‌ سوریه و ترددهای حاج قاسم و همچنین، ارسال لیست دور زنندگان تحریم به افسر سیا.
در جلسه دادگاه نماینده دادستان گفت: "متهم در بخشی از اقرارش گفته که اعلام زمان و مکان عملیات‌های سوریه، تردد فرماندهان مخصوصاً سردار شهید حاج قاسم سلیمانی جزء مأموریت‌هایش بوده است" که زم در پاسخ گفته بود؛ "اقرارم را قبول دارم، اما مگر تمام این موارد صورت گرفته است؟"
در ادامه نماینده دادستان اضافه کرده بود: "به سندی اشاره می‌کنم که متهم زم در زمان ورود سردار شهید سلیمانی به یکی از کشور‌های منطقه با ارسال پیامی به افسر سرویس جاسوسی اعلام می‌کند و می‌گوید که فردا یک تیم نظامی وارد می‌شوند که احتمالاً قاسم سلیمانی هم با آنهاست."
پس از آن بود که رئیس دادگاه پرسید: "آیا خبر جابه‌جایی یک فرمانده نظامی کار خبری محسوب می‌شود؟"
جواب زم قابل تأمل است: "هرچه دستم می‌آمد منتشر کردم."

آغاز انکار اعتراف و اقرار
شیوع ویروس کرونا و آغاز همه‌گیری، برگزاری جلسه چهارم رسیدگی به اتهامات زم را تا 15 اردیبهشت‌ماه امسال به تأخیر انداخت. روح‌الله زم در این جلسه از دادگاه با گفتن اینکه مگر من فقط با سرویس اطلاعات فرانسه رابطه داشتم؟! افراد دیگری نیز در فرانسه با سرویس آنجا ملاقات دارند و تحت حفاظت هستند." تلاش می‌کرد تا ارتباط خودش با سرویس جاسوسی بیگانه را عادی جلوه دهد.
او همچنین در پاسخ به نماینده دادستان که پرسید؛ "آیا قبول دارید به‌صورت گسترده مرتکب اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران شده‌اید؟" با قطعیت گفت: "خیر، من کار مطبوعاتی می‌کردم."
او همچنین درباره اقدامات گسترده تبلیغاتی علیه نظام بعد از دی ماه 96 تا اواسط سال 97 به دلیل اعتقاد به براندازی توضیح داد: "یک‌سری از اقاریر را قبول دارم و یک‌سری را قبول ندارم؛ من خبرنگار بودم و کار خبری می‌کردم."
البته نماینده دادستان توضیحی کوتاه درباره تفاوت کار خبرنگاری و جاسوسی داد و گفت: "سوءنیت در همان پیام ارسالی به ساغر کسرائی قابل تشخیص است، شما رسانه نبودید چرا که رسانه با سرویس جاسوسی خارجی ارتباط نمی‌گیرد و به مسئول میز براندازی در کنگره آمریکا پیام نمی‌دهد."
نماینده دادستان ادامه داد: " در ماده 286 ارکان تشکیل‌دهنده افساد فی‌الارض تشریح شده که یکی از ارکان اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی است. زم در جلسه قبل پذیرفت که برای یکی از سرویس‌های اطلاعاتی کشور‌های منطقه جاسوسی کرده است."
زم در حالی اقدام به انکار اقاریر قبلی خود کرد که در پاسخ به قاضی در مورد نوع رفتار بازجویان با وی اظهار کرد: "با بهترین روش رفتار می‌کردند و هرجا که خود می‌خوابیدند من نیز آنجا می‌خوابیدم، همان غذایی که خودشان می‌خوردند به من می‌دادند."


طرح حمله راکتی به مراکز حساس ایران
13 خرداد در پنجمین جلسه دادگاه، روایت تلاش زم برای حمله راکتی به مراکز حساس نظام اختصاص مطرح شد.
در این دادگاه توانا محمدی با روح‌الله زم رودررو شد.
محمدی ضمن معرفی خود در جلسه دادگاه گفت: توانا محمدی هستم. متولد 2 تیر 74 و مدیر فنی رسانه ضد انقلاب و معاند آمدنیوز. با احتساب مدتی که حبس هستم حدود 5 سال است که با روح الله زم و آمدنیوز در ارتباط بوده‌ام و همکاری‌های زیادی داشته‌ایم. از مهم‌ترین مسائل همکاری قضیه موشک بود. من راکت‌های کوچکی را درست کرده بودم. روح‌الله زم به من پیشنهاد داد یک سری مکان‌های حساس کشور را بزنم.
وی ادامه داد: به دستور روح‌الله زم قرار بود برای زدن یک پایگاه سپاه به صورت پایلوت 500 هزار دلار و پس از آن برای بقیه جا‌ها 2 میلیون دلار دریافت کنم.
وی گفت: روح الله زم به من اعتماد کامل داشت و حتی عکس پاسپورت و گواهینامه خود را برای من ارسال می‌کرد. به حساب مالی روح‌الله دسترسی داشتم و آدرس پستی، قبض آب و برق و گاز را نیز داشتم.
چندین بار از طریق زم پیشنهاد خارج شدن از ایران مطرح شد که تحت حمایت او قرار گیرم، اما قبول نکردم. من توانایی ساخت موشکی که ردگیری نشود  و بتوانم آن را جایی بزنم ندارم، قصد داشتم پول از او بگیرم و بعد بگویم بازداشت شدم که بیخیال من شود.
زم درباره ارتباطش با توانا محمدی گفت: در مورد قضیه موشک و پهپاد باید بگویم این موضوع برای اوایل آشنایی و در سال 95 و 96 بود که توانا خودش را با آنها معرفی می‌کرد. یک فیلم برایم فرستاد و گفت فلان چیز را درست کردم تا جا‌هایی را بزنم. به من گفت می‌خواهد پادگانی را که نام آن را به خاطر ندارم در محلشان بزند. گفتم پادگان می‌زنی، از کسی هم پولی می‌گیری پاسخ داد پولی نمی‌گیرم، اما اگر اسپانسر باشد می‌توانم بزنم، من سر این موضوع پرسیدم اگر فلان جا را بزنی چقدر می‌گیری؟
وی مدعی شد قبول دارم اسم آوردم، اما نیت این کار را نداشتم می‌خواستم او را محک بزنم و ببینم تا کجا می‌تواند پیش برود.
قاضی خطاب به متهم گفت: در پیامک‌هایی که رد و بدل شده تو به او گفته‌ای مراکز حساس را بزند و فلان قدر پول می‌دهید.
متهم زم پاسخ داد: چنین نیتی نداشتم. می‌خواستم ببینم چه شخصیتی دارد به او اعتماد نداشتم.

اعلام حکم بدوی
ششمین جلسه دادگاه در 20 خرداد برگزار شد و در آن روح‌الله زم آخرین دفاعیات خود را اینگونه مطرح کرد: " قصد اقدامات ضد امنیتی نداشتم؛ از دستم در رفت!"
غلامحسین اسماعلیی، سخنگوی قوه قضائیه 10 تیرماه حکم بدوی دادگاه را اعلام کرد: "دادگاه 13 مورد از اتهامات زم را از مصادیق افساد فی‌الارض تشخیص داده و برای وی حکم اعدام صادر کرده است که البته این حکم قطعی نیست."
زم و وکیل او به رأی صادره اعتراض کردند. خبر ارسال لایحه اعتراض 18 تیرماه منتشر شد. رأی در دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار گرفت و حجت‌الاسلام احمد مرتضوی‌مقدم، 21 آبان‌ماه در جمع خبرنگاران در گرگان، گفت: رأی پرونده روح‌الله زم در دیوان عالی کشور صادر شده که سخنگوی قوه قضاییه جزئیات آن را اعلام می‌کند."
تا اینکه سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری 18 آذرماه خود از تأیید حکم اعدام روح‌الله زم در دیوان عالی کشور خبر داد و به‌این ترتیب، داستان رسیدگی قضائی روح‌الله زم، از بازداشت تا تأیید حکم دادگاه پایان یافت.

منبع: تسنیم 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی