۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
کد مطلب : ۱۳۱۱۷۸
با محوریت خوراک ترکیبی، تولید پروپیلن و پیشران انجام می شو؛

اجرای 31 طرح راهبردی پتروشیمی

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد: 31 طرح راهبردی شامل طرحهای خوراک ترکیبی، تولیدپروپیلن و طرح های پیشران اجرا می شود که با اجرای این طرح ها 22 میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران افزوده می شود.
اجرای 31 طرح راهبردی پتروشیمی
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   بهزاد محمدی معاون وزیر نفت ومدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز چهارشنبه (26 اذرماه) درمراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از برگزیدگان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با تبریک این هفته به پژوهشگران و همکاران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، اظهارکرد: دستاوردهای کسب شده ازسوی این شرکت به عنوان بازوی قدرتمند و ابزار پویای پتروشیمی بسیار ارزشمند است و در توسعه صنعت پتروشیمی می تواند تاثیر به سزایی در اقتصاد و خلق ثروت داشته باشد.
وی با بیان اینکه در مسیر توسعه هوشمند، هنوز راه های بسیاری وجود دارد، افزود:  ارزش فروش محصولات پتروشیمی در دنیا 3350 میلیارد دلار در سال است که سهم ایران از این سبد 18 تا 20 میلیارد دلار است که با توجه به دارا بودن مزیت خوراک و دسترسی به بازارهای جهانی به نظر می رسد که در بحث سرمایه گذاری و دانش فنی دچار مشکلاتی بوده ایم. و همه حاکی به گفته رئیس هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیکی ، بررسی وضعیت رو به رشد صنعت پتروشیمی در وسعت و استاندارد جهانی حاکی از این است که  NPC و در مجموع صنعت پتروشیمی  باید در مسیر تحقق برنامه های هوشمندانه توسعه گام و تلاش نماید.

سال طلایی صنعت پتروشیمی با تحقق جهش دوم
بهزاد محمدی ادامه داد: امسال در مسیر تحقق جهش دوم صنعت، سالی طلائی است و از 17 طرح پیش بینی شده تاکنون 6 طرح به بهره برداری رسیده است و 3 طرح هفته آینده بطور رسمی افتتاح خواهد شد.
به گفته وی، یکی از این طرح ها، مجتمع پتروشیمی هگمتانه است که چندین سال به دلایل مختلف متوقف شده بود، اما با تلاش مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تامین منابع مالی و سرمایه، هگمتانه پس از سال ها به بهره برداری کامل می رسد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که 5 طرح نیز تا پایان سال جاری به تولید می رسد گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا برخی مشکلات در مسیر ساخت این طرح ها به وجود آمد و سایرطرح ها نیز تا خرداد ماه سال 1400 به بهره برداری می رسند.
وی تصریح کرد: ما در شرکت ملی صنایع پتروشیمی آموخته ایم که آمارها و صحبت ها مبتی برواقعیت و درست باشد و حتمن آمارها و محتواهای ارائه شده بیانگر واقعیت است.
محمدی افزود:در جهش سوم صنعت نیز 23 طرح وجود دارد و طرح های در دست ساخت جهش دوم در سال جاری ظرفیت تولید رابه 90 میلیون تن می رساند و 38 درصد افزایش ظرفیت تولید در یک سال بسیار مهم و قابل توجه است و در این مسیر در مجموع تا پایان سال 1400 ظرفیت تولید به 100 میلیون تن در سال می رسد و رشدی 50درصدی نسبت به ابتدای سال 99 تحقق خواهد یافت.
وی ادامه داد: در سال 1400 و پایان برنامه ششم توسعه کشور پتروشیمی تنها صنعتی خواهد بود که تعهد خود را برای تحقق اهداف خود که رسیدن به 100 میلیون تن تولید بوده است بطور کامل محقق می کند.
معاون وزیر نفت با اشاره به این که اگربه57 سال که از تشکیل صنعت پتروشیمی توجه کنیم اکنون باید توسعه صنعتی پایدار را انجام دهیم و صنعتی تاب آور و مقاوم را ایجاد کنیم گفت: بر اساس آمارگمرک سالانه حدود یک میلیون و سیصد هزار تن واردات محصولات پتروشیمی به ارزش حدود 2 میلیارد دلار داریم ازهمین رو طرح های راهبردی صنعت با هدف توسعه هوشمند تعریف کرده ایم.

طرح های راهبردی و هوشمند
محمدی افزود: 31 طرح راهبردی را در 3 گروه تعریف کرده ایم و نخستین گروه آن طرح هایی با استفاده از خوراک ترکیبی است و با استفاده از اتان، بوتان و میعانات گازی محصولات آروماتیکی و پروپیلن بیشتری را تولید خواهیم کرد و تاکنون هلدینگ خلیج فارس، هلدینگ نفت و گاز پارسیان و یک شرکت دیگر که متعلق به صندوق بازنشستگی صدا و سیما است فعالیت های مهندسی خود را آغاز کرده اند.
وی ادامه داد: دومین راهبرد طرح های تولید پروپیلن است و با توجه به این که در کشور کمبود تولید این محصول را شاهد هستیم و تولید حدود 950 هزار تن است با توجه به برنامه ریزی های انجام شده تولید به 3 میلیون تن خواهد رسید و 6 طرح توسعه ای در مناطق مختلف کشور با استفاده از گاز طبیعی یا متانول برای این راهبرد ساخته می شود که می توان به طرح اسلام اباد غرب اشاره کرد و یا به پارک پروپیلن عسلویه که در آن 3 شرکت متانولی برای فعالیت اعلام آمادگی کرده اند.
محمدی تصریح کرد: دانش فنی این طرح های ارزشمند و مهم را شرکت پزوهش و فناوری تامین می کند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که سومین گروه از طرح های راهبردی ساخت 22 طرح پیشران است گفت: این طرح ها با نگاه به رفع نیاز بازارهای داخلی ساخته می شود و تنوع سبد محصولات را به دنبال دارد و هرچند برخی از این طرح ها ظرفیت های پایینی حدود30 یا 50 هزار تن دارند اما نیازهای کشوررا تامین می کنند.
وی با بیان این که در مجموع طرح های راهبردی صنعت 22 میلیون تن ظرفیت را به ارزش 11 میلیارد دلار به تولید صنعت پتروشیمی ایران اضافه خواهد کرد گفت: درآینده صنعت پتروشیمی با سرمایه گذاری های جدید و با تولیدی شدن طرح های راهبردی ، ارزشمند و پایدار خواهد بود.
محمدی به نقش سرمایه گذاران بخش خصوصی اشاره کرد و بیان کرد: بخش خصوصی ثابت کرده است که توان کسب دانش فنی را دارد و باید به سمت جذب دانش های جدید گام برداریم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: مفتخر هستیم که شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نگین صنعت پتروشیمی ایران است و مصمم به حمایت از این شرکت ارزشمند هستیم و3 عامل نیروی انسانی متخصص و کارآمد، امکانات و زیر ساخت های مطلوب و همچنین مدیریت موفق از ارکان موفقیت این شرکت به شمار می رود.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی