۲
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۱۳۱۳۸۹
در بازدید بهزاد محمدی از طرحهای جهش دوم و سوم بررسی می شود:

تحقق بهره‌برداری از طرح‌های 17گانه پتروشیمی

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی طی سفری دو روزه (2 و 3 دی ماه) از آخرین وضعیت طرح های باقی مانده از سبد جهش دوم صنعت پتروشیمی در منطقه عسلویه بازدید می کند.
تحقق بهره‌برداری از طرح‌های 17گانه پتروشیمی
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    بهره‌برداری از 17 طرح جهش دوم صنعت پتروشیمی برای سال 99 برنامه‌ریزی شده است که از ابتدای امسال تاکنون 6 طرح افتتاح و پایان این هفته نیز 3 طرح دیگر به صورت رسمی به بهره‌برداری خواهند رسید. با بهره برداری از این 17 طرح، ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی به بیش از 90 میلیون تن در سال خواهد رسید.
نقش بی‌بدیل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان سازمان حاکمیتی و توسعه‌ای در روند حفظ تولید پایدار و توسعه این صنعت برکسی پوشیده نیست. در این مسیر بازدیدهای دوره‌ای از پروژه‌ها بسیار مفید و اثربخش است.
بر اساس این گزارش ، بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز سه شنبه ( 2 آذر ماه ) به همراه تعدادی از مدیران ارشد این شرکت از طرح های، استحصال اتان شرکت پالایش پارسیان سپهر ( سایت مهر ) و مجتمع پالایش پارسیان سپهر ( سایت عسلویه ) بازدید خواهد کرد .

بازدید از چند طرح پتروشیمی در دومین روز بازدید از منطقه عسلویه
بر اساس این گزارش،معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین قرار است که فردا(چهارشنبه سوم دی ماه) از محل احداث پارک پروپیلن، طرح های اکسیر حلال، پلیمر پاد جم، سبلان و کیان و نیز مجتمع پتروپالایش کنگان بازدید کند.
برنامه دو روزه بازدید میدانی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، معطوف به طرح های جهش دوم و نیز برخی از طرح های جهش سوم است.

اشاره‌ای کوتاه به طرح‌هایی که در این بازدید قرار دارد، در زیر آمده است:
طرح پالایش پارسیان سپهر در دو بخش مجتمع پالایش پارسیان سپهر در سایت عسلویه و طرح استحصال اتان در سایت مُهر به منظور رفع نیاز صنعت پتروشیمی به اتان به عنوان یکی از مهمترین خوراک‌های گازی تعریف شده است. بهره‌برداری از این طرح نقش مهمی در افزایش تولید اتان و متنوع‌سازی سبد تولید محصولات پایه و نهایی خواهد داشت.
این طرح با سرمایه‌گذاری یک هزار میلیون دلاری، روزانه 82.5 میلیون مترمکعب گازغنی به عنوان خوراک مصرف خواهد کرد که سالانه 16 میلیون تن متان برگشتی، 1.3 میلیون تن اتان، 612 هزار تن پروپان، 450 هزار تن بوتان، 970 هزار تن برش پنج کربنه و سنگین‌تر تولید خواهد داشت که بیش از یک هزار میلیون دلار برای کشور درآمدزایی دارد.
اجرای این طرح در دوران ساخت برای 4 هزار به صورت مستقیم و غیرمستقیم و در دوران بهره‌برداری برای 2400 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.
طرح پتروپالایش کنگان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های تأمین خوراک صنعت پتروشیمی با سرمایه‌گذاری 760 میلیون دلاری در کنگان استان بوشهر احداث شده است. این طرح گاز خروجی فاز ۱۲ پارس جنوبی را جداسازی و تفکیک کرده و سبب افزایش 3.5 میلیون تنی ظرفیت خوراک صنعت پتروشیمی می‌شود.
این طرح با روزانه 89 میلیون مترمکعب گاز غنی به عنوان خوراک سالانه، 17.5 میلیون تن متان برگشتی، 1.7 میلیون تن اتان، 499 هزار تن بوتان، 966 هزار تن پروپان و 198 هزار تن برش پنج کربنه و سنگین‌تر تولید خواهد کرد که ارزش این محصولات سالانه 580 میلیون دلار خواهد بود. اجرای این طرح سبب ایجاد اشتغال برای 2400 نفر در دوران ساخت و 1123 نفر در دوران بهره‌برداری می‌شود.
طرح اکسیر حلال به عنوان تولیدکننده پنتان و هگزان که در صنعت پتروشیمی از جمله محصولات جدید هستند که در حال حاضر این محصول وارداتی می باشد که با تولید آن کشور در تولید آن خودکفا خواهد شد. 
در حال حاضر این طرح پتروشیمی در عسلویه استان بوشهر با سرمایه گذاری 45 میلیون دلار احداث شده است. این طرح برای 100 نفر در دوران ساخت و 100 نفر در دوران بهره‌برداری اشتغالزایی دارد.
این طرح با سالانه 260 هزار تن رافینیت به عنوان خوراک، 40 هزار تن هگزان و 10 هزار تن پنتان تولید خواهد که ارزش فروش این محصولات (برپایه قیمت سال 95) 30 میلیون دلار در سال خواهد بود.
پلیمر پاد جم از گروه طرح‌های پارک پلی‌استایرن است که با ظرفیت ۲۶۰ هزار تن در سال با هدف تولید ABS و RUBBER در عسلویه با سرمایه‌گذاری 460 میلیون دلاری احداث شده است.
طرح پلیمر پادجم از نظر تنوع و کیفیت محصول تولیدی از پروژه‌های مهم صنعت پتروشیمی و جزو سبد پروژه‌های ۱۴۰۰ است که سالانه 330 میلیون دلار ارزش محصولات این طرح است. پلی‌استایرن این طرح از پتروشیمی پارس، بوتادین از پتروشیمی جم و سومین خوراک مورد نیاز نیز از طریق واردات تامین می‌شود.
پتروشیمی سبلان به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی در زمینی به مساحت ۷ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی با هدف تولید سالانه ۱.۶ میلیون تن متانول با سرمایه‌گذاری 490 میلیون دلاری احداث شده است.
خوراک مورد نیاز این طرح سالانه 1340 میلیون مترمکعب گازطبیعی به عنوان خوراک و 149 میلیون مترمکعب گازطبیعی به عنوان سوخت است که ارزش محصول تولیدی سالانه 305 میلیون دلار خواهد بود.
بهره‌برداری طرح پتروشیمی سبلان سبب ایجاد اشتغال برای ۳۵۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۱۲۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم در منطقه می‌شود.
طرح پتروشیمی کیان به عنوان یکی از طرح های جهش سوم صنعت پتروشیمی در دو فاز و در سه قطعه زمین به مساحت حدود 75 هکتار در منطقه ویژه اقتصادی پارس عسلویه احداث که پس از بهره‌برداری کامل یکی از بزرگترین مجتمع‌های پتروشیمی کشور با بیش از 3 میلیون تن ظرفیت تولید خواهد بود. این مجتمع طیف گسترده‌ای از محصولات میانی و نهایی را تولید خواهد کرد.
فاز نخست طرح پتروشیمی کیان مختص به واحد الفین به همراه با واحد بوتادین، واحد استخراج بنزن و واحد هیدرو دی‌آلکیلاسیون و واحد پلی‌اتیلن سنگین است. در این واحد سالانه 1260 هزار تن اتیلن، 277 هزار تن پروپیلن، 177 هزار تن بوتادین، 202 هزار تن بنزن و 500 هزار تن پلی‌اتیلن سنگین تولید خواهد شد.
پارک پروپیلن در راستای طرح‌های راهبردی صنعت پتروشیمی و افزایش ظرفیت تولید پروپیلن در کشور در عسلویه اجرا خواهد شد که شامل سه طرح 470 هزار تنی تبدیل متانول به پروپیلن است. با افزایش ظرفیت تولید پروپیلن در کشور از مسیر متانول، علاوه بر مدیریت مازاد متانول در کشور، می‌توان زنجیره پایین دست پروپیلن که ارزش افزوده بالایی دارد را توسعه داد.
بهره‌برداری از طرح‌های باقیمانده جهش دوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال 1400، ظرفیت تولید این صنعت را به 100 میلیون تن با 25 میلیارد دلار درآمد می‌رساند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی