۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۱۳۲۶۷۴

سنگ تمام برای ساخت پتروشیمی گچساران

مجتمع پتروشیمی گچساران با اتکا به توان متخصصان داخلی در شرایط سخت تحریم ظالمانه صنایع نفت و پتروشیمی با سرعت در حال تکمیل شدن است و کم کم رویای جوانان گچسارانی در مسیر تبدیل به واقعیت گام بر می دارد.
سنگ تمام  برای ساخت پتروشیمی گچساران
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   وجود منابع عظیم نفت و گاز در گچساران، بالا بودن نرخ بیکاری و اهمیت ایجاد کارخانه پتروشیمی برای پیشگیری از خام فروشی طلای سیاه ، مسئولان این شهرستان را بر آن داشت تا در دهه هشتاد برای احداث مجتمع پتروشیمی آستین ها را بالا بزنند.
روند کند ساخت مجتمع پتروشیمی گچساران در سال های نخست باعث دلسردی مردم شد تا اینکه در سال ۱۳۹۶ با تامین اعتبار ارزی و ریالی مورد نیاز ، بار دیگر امید به دل جوانان جویای کار گچساران بازگشت.
در حالی که شرایط برای تسریع در ساخت مجتمع پتروشیمی فراهم می شد تشدید تحریم های ظالمانه آب پاکی را بر روی دست مسئولان و شهروندان گچسارانی ریخت و آنان تصور کردند ساخت مجتمع پتروشیمی گچساران به رویای تعبیر نشده ای تبدیل خواهد شد اما این تازه اول راه بود و این بار متخصصان داخلی با دستان توانمند خود در شرایط تحریم ،سازه های این مجتمع بزرگ را یکی پس از دیگری برافراشتند و شعار می توانیم را بخوبی محقق کردند.
طرح بزرگ اقتصادی و صنعتی پتروشیمی گچساران که در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار در شمال غربی شهرستان درحال ساخت است در حال حاضر محل درآمد ۲ هزار و ۳۰۰ خانوار است.

سرمایه گذاری انجام شده
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون هفت هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال برای ساخت مجتمع پتروشیمی گچساران هزینه شده است.
حشمت الله صمیمی دوست تاکید کرد: این طرح سالانه یک هزار و ۲۵۰ تن خوراک اتان خود را از پالایشگاه بید بلند بهبهان دریافت خواهد کرد. گاز متان مورد نیاز کارخانه پتروشیمی گچساران ۵۳ هزار و ۹۰۰ مترمکعب در ساعت از خط سراسری و نیز برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات از سوی شرکت برق منطقه خوزستان تامین می گردد.
صمیمی دوست عنوان کرد: تامین آب این طرح از سد کوثر با لوله ۲۸ اینچی به ظرفیت یکهزار و ۷۶۰ مترمکعب در ساعت و به طول ۲۷ کیلومتر تامین می شود.
«برای بهره برداری کامل از این طرح میزان سرمایه گذاری ریالی به ۱۰ هزار میلیارد ریال می رسد.» 

زمان بهره برداری
مدیر عامل پتروشیمی گچساران گفت: مجتمع پتروشیمی این شهرستان ۷۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا اواخر سال ۱۴۰۰بهره برداری می شود.
مصطفی حیدریان اضافه کرد: تحقق به هنگام طراحی،احداث و نصب تجهیزات پتروشیمی گچساران مدیون توان متخصصان داخلی است که در این زمینه سنگ تمام گذاشتند.
به گفته وی این طرح با ۵۸۰ میلیون یورو و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در دست اجراست.
وی بیان کرد:با بهره برداری از کارخانه پتروشیمی  گچساران سالیانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن سی تری پلاس تولید می شود.
وی ابراز داشت: با بهره برداری از طرح پتروشیمی گچساران ظرفیت تولید اتیلن کشور از هشت میلیون تن به ۹ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد و تراز تولید اتیلن کشور مثبت می شود.
حیدریان عنوان کرد: کارخانه پتروشیمی گچساران علاوه بر تامین خوراک پتروشیمی‌های دهدشت، بروجن، کازرون و نورآباد، بخشی از خوراک پتروشیمی‌های باختر را نیز تامین می‌کند.
مدیر عامل پتروشیمی گچساران گفت: قرار است افزون بر این طرح چهار واحد تولید پلیمر در گچساران احداث می شود.
با بهره برداری از مجتمع پتروشیمی گچساران ،۳۵۰شغل بطور مستقیم و افزون بر ۲هزار شغل بطور غیر مستقیم برای جوانان منطقه ایجاد می شود.
ساخت مجتمع پتروشیمی گچساران به گفته کارشناسان اقتصادی نقش مهمی در توسعه اقتصادی شهرستان گچساران ایفا خواهد کرد.
شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی