۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۱۳۲۸۰۴

طرح ارتقا کیفیت محصولات پالایش نفت بندرعباس

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: طرح ارتقا کیفیت محصولات سنگین به عنوان یکی از طرح‌های مهم شرکت پالایش نفت بندرعباس در سطح وزارت نفت، ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
طرح ارتقا کیفیت محصولات پالایش نفت بندرعباس
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   هاشم نامور اظهارداشت: طرح ارتقا کیفیت محصولات سنگین به دلیل الزامات کاهش تولید نفت کوره، نبود مصرف در بازارهای داخلی و خارجی و قیمت پایین آن برای صادرات و هم‌چنین تولید فرآورده‌های ارزشمند و سازگار با محیط زیست و بهبود عملکرد اقتصادی لازم است این محصول به فرآورده‌های سبک و باکیفیت که ارزش افزوده بیشتری دارد، تبدیل شود.
وی ادامه داد: با توجه به واردات کک اسفنجی و نبود تولید آن درداخل کشور و شناسایی شرکت‌های تولید کننده آلومینیوم داخلی و مصرف‌کننده کک اسفنجی، با شرکت‌های آلومینیوم‌سازی و سازمان ایمیدرو مذاکره شد و درنتیجه منجر به درخواست ایمیدرو برای تولید کک اسفنجی به منظور تامین نیاز صنایع آلومینیوم‎سازی شد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس ابرازداشت: روند انجام ارتقا کیفیت فرآورده‌های سنگین با تغییرالگوی پالایشی قبلی و طراحی الگوی پالایشی جدید بر مبنای تولید کک اسفنجی در دستور کار قرار گرفت تا کشور از واردات کک اسفنجی بی‌نیاز و وابستگی به خارج از کشور نیز قطع شود.
نامور افزود: مرحله مطالعات فنی و انتخاب الگوی پالایشی به طور کامل انجام شده و درحال حاضر طراحی پایه و بنیادین طرح با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت درحال انجام است و برای اجرای این طرح بزرگ ۳ سال زمان در نظر گرفته شده است که با هماهنگی و برنامه‌ریزی صورت گرفته، عملیات اجرایی طرح با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از نیمه سال ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.
وی در خصوص عملیات اجرایی ساخت ۶ مخزن جدید ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی نیز گفت: این طرح که تمامی اقدامات فنی مهندسی و طراحی آن توسط مهندسان و کارشناسان شرکت پالایش نفت بندرعباس انجام شده شامل احداث ۲ دستگاه مخزن ذخیره‌سازی بنزین با سقف شناورهریک به ظرفیت ۲۵۰ هزار بشکه و احداث ۴ دستگاه مخزن ذخیره‌سازی فرآورده نفت گاز با سقف ثابت هر یک به ظرفیت ۲۵۰ هزار بشکه است.
به گفته مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس، برای اجرای این طرح ۲۱ ماه زمان در نظر گرفته شده که پس از ارزیابی‌های فنی، مالی، اقتصادی و اجتماعی آن با طی مراحل مناقصه عمومی و انتخاب یکی از شرکت‌های پیمانکار توانمند داخلی اجرای طرح با اعتبار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال و همچنین ۸۰۲ هزار یورو از ادیبهشت امسال آغاز شد و هم اکنون ۲۳ درصدپیشرفت فیزیکی دارد.
نامور خاطرنشان کرد: با ساخت مخازن جدید در مجموع ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌ها در پالایشگاه نفت بندرعباس به میزان یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه افزایش می یابد و حجم ذخیره‌سازی را به مدت ۱۰ روز افزایش می دهد.
وی، کاهش ریسک و استمرار فرآیند تولید، افزایش توان تاب آوری مطابق با نقشه استراتژی شرکت، تامین بخشی از مخازن طرح بزرگ احداث واحدهای کک‌سازی، استفاده از تمامی ظرفیت‌های فنی موجود و افزایش راندمان سامانه انتقال و ذخیره‌سازی فرآورده را از دیگر مزیت‌های ساخت ۶ مخزن جدید ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی در شرکت پالایش نفت بندرعباس عنوان کرد.
نامور در پایان با بیان اینکه این شرکت به عنوان یکی از ۱۰ شرکت پالایشی کشور امسال بیست و چهار ساله شده است، اظهارداشت: با ایجاد طرح‌های توسعه در این شرکت که با هدف تکمیل واحدهای پالایشگاه و تولید بیشتر و بهبود کیفیت محصولات و دستیابی به استانداردهای نوین زیست محیطی برای دو فرآورده اصلی و مهم پالایشگاه(بنزین و نفت گاز) امکان‌پذیر شده، امروز بنزین کشور با استاندارد یورو ۵ و نفت گاز با استاندارد یورو ۴ در پالایشگاه نفت بندرعباس به تولید رسیده است.
پالایشگاه نفت بندرعباس به عنوان مدرن‌ترین پالایشگاه نفت خام با ظرفیت پالایش ۲۳۲ هزار بشکه در روز به بهره‌برداری درحالی بیست و سومین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد که در طول فعالیت خود علاوه بر اجرای ماموریت و رسالت اصلی‌اش مبنی بر تولید فرآورده‌های نفتی، حرکت در راستای توسعه کمی و کیفی فرآورده‌ها را با هدف پاسخ به الگوی مصرف جامعه و صیانت از محیط زیست با تولید سوخت پاک مطابق با  استانداردهای روز دنیا را نیز در برنامه‌های اصلی خود قرار داد.
هم اکنون خوراک این پالایشگاه شامل نفت خام سبک جزیره هنگام، نفت خام سنگین انتقالی از جزیره خارک و میعانات‌گازی از منابع گازی سرخون و عسلویه است.
در حال حاضر حدود ۱۸ درصد پالایش نفت خام و به تبع آن تامین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور در پالایشگاه نفت بندرعباس تنها پالایشگاه تصفیه نفت خام سنگین ایران تولید می‌شود و با این ظرفیت علاوه بر هرمزگان، فرآورده‌های مورد نیاز ۶ استان از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، فارس، بوشهر و خراسان جنوبی در این پالایشگاه تولید می‌شود.
گازمایع، بنزین موتور، سوخت جت (ATK)، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره محصولات اصلی پالایشگاه نفت بندرعباس را تشکیل می‌دهند و در کنار آنها وکیوم باتوم، وکیوم سلابس، گوگرد، لوبکات سنگین، آیزوریسایکل و حلال ۴۰۲ نیز فرآورده‌های ویژه تولیدی در این پالایشگاه را تشکیل می‌دهند.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی