۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۱۳۳۲۴۵

اختلاف روسیه و عربستان درباره تولید نفت

عربستان سعودی خواستار خودداری «اوپک پلاس» از کاهش تعهدهای مربوط به کاستن از تولید نفت شده اما در مقابل روسیه ترجیح می دهد که روند تدریجی افزایش تولید آغاز شود.
اختلاف روسیه و عربستان درباره تولید نفت
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   خبرگزاری بلومبرگ در این باره فاش کرد که اختلاف هایی میان عربستان سعودی و روسیه وجود دارد که به توافق کاهش تولید در «اوپک پلاس» باز می گردد جایی که تولید نفت به علت افت شدید قیمت های این ماده در بازارهای جهانی باید کاهش یابد.
بر پایه اعلام این خبرگزاری، عربستان و روسیه که توافق کاهش تولید نفت در چارچوب اوپک پلاس را اداره می کنند بر سر ادامه روند کاهش تولید این ماده در آینده اختلاف نظر پیدا کرده اند.
به نوشته بلومبرگ، با وجود افزایش نسبی قیمت و بهبود اوضاع بازارهای نفتی، عربستان خواستار خودداری از کاهش تعهدهای مربوط به کاستن از تولید شده اما در مقابل روسیه  معتقد است که روند تدریجی افزایش تولید باید آغاز شود.
قرار است نشست آینده اوپک پلاس در چهارم مارس (۱۴ اسفند ۹۹) با هدف بررسی وضعیت بازار و تمدید کاهش ۷.۲ میلیون بشکه ای تولید کنونی نفت برگزار شود.
عربستان داوطلبانه تولید نفت خود را از آغاز فوریه جاری برای مدت دو ماه در مجموع روزانه یک میلیون بشکه کاهش داد  و این در حالی است که قیمت نفت به ۶۲.۷ دلار در هر بشکه رسیده که از دسامبر سال ۲۰۱۹ سابقه نداشته است.
کاهش تولید برای شماری از تولیدکنندگان مانند عراق و نیجریه که با افت صادرات و پایین آمدن درآمدها مواجه شده اند از نظر اقتصادی، فداکاری است، با وجود اینکه این کاهش منجر به دستاوردهای مثبت در افزایش قیمت هر بشکه شد.
عربستان به طور رسمی از تولیدکنندگان نفت خواسته است که با وجود افزایش قیمت، محتاط باشند و به تولید خود نیافزایند.
به گفته نمایندگانی در اوپک، عربستان خواستار این است که مقدار تولید در سطح کنونی باقی بماند یا اینکه اندکی تغییر کند، اما روسیه در مقابل به دنبال افزایش تولید نفت خود است.
«الکساندر نوواک»، معاون نخست وزیر روسیه در ۱۴  فوریه گذشته گفت که بازار نفت به وضعیت تعادل رسیده است. اظهار نظری که بسیاری آن را به معنای خواست مسکو برای افزایش تولید نفت تعبیر کردند.
«عبدالعزیز بن سلمان»، وزیر نفت عربستان نیز در مقابل با اعتراف به اینکه موضع ریاض درباره تولید نفت حامیان و دوستداران بسیاری ندارد، گفت که هنوز برای اعلام پیروزی در افزایش قیمت نفت زود است.
در همین پیوند نیز نیمه دی ماه گذشته برخی منابع آگاه در هیات های مذاکره کننده اوپک پلاس اعلام کردند که کشورهای عضو اوپک پلاس با افزایش تولید نفت روسیه و قزاقستان موافقت کردند.
خبرگزاری «ریانووستی» روسیه به نقل از دو مقام از هیات های مذاکره کننده اوپک پلاس فاش کرد که اعضای اوپک پلاس به توافق برای شاخص های تولید نفت در ماه های فوریه و مارس دست یافتند.
بر اساس این توافق، شاخص های تولید نفت در ماه ژانویه (کاهش ۵۰۰ هزار بشکه در روز) برای ماه های فوریه و مارس به استثنای روسیه و قزاقستان حفظ خواهد شد.
به گفته یکی از منابع آگاه، روسیه در ماه های فوریه و مارس تولید نفت خود را روزانه ۶۵ هزار بشکه افزایش می دهد و قزاقستان هم روزانه ۱۰ هزار بشکه افزایش خواهد داد.
 یک مقام دیگر مذاکره کننده اوپک پلاس نیز گفت که عربستان سعودی کاهش بیشتر تولید نفت را برای افزایش قیمت  اعلام خواهد کرد.
سیزدهمین اجلاس وزارتی اوپک پلاس دی ماه گذشته برگزار شد و در میان کشورهای غیر اوپک، روسیه و قزاقستان درخواست افزایش تولید به میزان نیم میلیون بشکه در روز را مطرح کرده بودند.
براساس توافق، وزیران اوپک پلاس در نشست دسامبر (آذر) این گروه تولید نفت در ژانویه (دی) را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دادند و پس از آن وزیران هر ماه برای بررسی شرایط بازار و تغییر احتمالی مفاد پیمان محدودیت عرضه دیدار خواهند کرد.
«طرح کاهش تولید نفت» بر اساس تصمیم کشورهای اوپک پلاس از سال ۲۰۱۹ اجرایی شد که با کاهش تولید ۷.۷ میلیون بشکه ای کوشیدند قیمت نفت را در بازار افزایش دهند و تا حدودی موفق هم بوده اند.
اوپک پلاس به قصد همراهی تولیدکنندگانی مثل روسیه، مکزیک، جمهوری آذربایجان، بحرین، سودان، سودان جنوبی، مالزی و عمان با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تنظیم بازار شکل گرفته است.
این ائتلاف صرفا برای کاهش تولید نیست بلکه دقیق ترین عبارت در این مورد شاید تعیین سیاستی مشترک در تنظیم بازار است.
سازمان کشورهای تولید کننده نفت (اوپک) دسامبر ۲۰۱۶ میلادی پس از تجربه ۲ سال سقوط قیمت در بازارهای جهانی با جمعی از تولیدکنندگان غیر عضو اوپک برای کاهش تولید به توافق رسید. این کشورهای غیر عضو در کنار اوپک توانستند در پی بازنگری بر میزان تولید و عرضه نفت در سال ۲۰۱۷ بازار را تنظیم کنند.
مشورت سیاست‌گذاری مشترک میان ۱۰ کشور تولید کننده نفت از جمله روسیه در کنار ۱۳ عضو اوپک، به اوپک پلاس شهرت یافت؛ نهادی که در عمل و تا پیش از ششم آوریل سال گذشته میلادی (فروردین ۹۹)، ائتلافی به رهبری مسکو و ریاض بوده تا با حجم تولید و عرضه خود بازار را تنظیم کنند.
آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۹۹) کشورهای اوپک پلاس توافق کردند که تولید نفت خود را در مجموع ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.
در اوت ۲۰۲۰ کاهش به ۷.۷ میلیون بشکه رسید. اکنون این کشورها متعهد به کاهش ۷.۲ میلیون بشکه ای تولید نفت خود هستند و این توافق تا آوریل ۲۰۲۲ زمان بندی شده است.
پیش از این اختلاف عربستان و روسیه درباره کاهش تولید نفت سبب شد که دو کشور تولید نفت خود را رها کنند و در نتیجه قیمت نفت زیر صفر دلار رسید.
برخی کارشناسان حجم زیان های عربستان در این بحران را حدود ۱۵ میلیارد دلار برآورد کردند.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی