۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
کد مطلب : ۱۳۳۳۶۵

بهره برداری از سه طرح نفتی و پتروشیمی

امروز در حالی ۵.۶ میلیارد دلار پروژه نفت و پتروشیمی در کشور افتتاح می‌شود که ایران در سه سال گذشته تحت شدیدترین تحریم‎های اقتصادی قرار داشته است.
بهره برداری از سه طرح نفتی و پتروشیمی
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   صنعت نفت ایران در سال های اخیر با وجود آنکه تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده، اما هیچگاه از توسعه بازنمانده است و حتی در شرایطی که به دلیل  همین تحریم ها دسترسی به منابع مالی و تکنولوژی های روز دنیا به سختی صورت گرفته نیز توجه به توسعه میادین نفتی و گازی و همچنین تکمیل زنجیره ارزش درصنایع پتروشیمی مورد توجه بوده است.
واقعیت اینکه، توسعه میادین مشترک نفت و گاز اهمیت ویژه ای داشته تا آنجا که در دولت تدبیر و امید تولید گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی ۲.۵ برابر و از میادین مشترک غرب کارون نیز حدود پنج برابر شده است. 
قرار است امروز( دوشنبه ۱۱ اسفند) نیز در تازه ترین اقدام، توسط حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به شیوه ویدئو کنفرانس سه طرح نفتی و پتروشیمی به بهره برداری برسد. 

افزایش ۶۵ هزار بشکه ای ظرفیت تولید نفت ایران
مراسم بهره برداری رسمی از طرح توسعه میدان نفتی مشترک آذر با هزینه‌ای بالغ بر ۱.۴ میلیارد یورو و ظرفیت تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت خام، با حضور رییس جمهوری و به شیوه ویدیو کنفرانس برگزار می‌شود.
عملیات بهره برداری رسمی از میدان نفتی آذر به عنوان پیچیده ترین میدان مشترک نفتی، روز دوشنبه (۱۱ اسفندماه ۱۳۹۹) برگزار می شود.
 بهره برداری رسمی از این طرح، ظرفیت تولید روزانه از میدان نفتی مشترک آذر به ۶۵ هزار بشکه در روز خواهد رسید و این در حالی است که تولید زودهنگام از این طرح در اسفند ماه ۱۳۹۵ و با هدف دستیابی به ظرفیت تولید نفت خام به میزان ۳۰ هزار بشکه در روز انجام شده بود.
 اجرای این طرح، حفاری تمامی چاه ها (۲۰ حلقه) با مجموع عمق ۸۸ کیلومتر به انجام رسیده است.
بر اساس این گزارش، نخستین دکل در مهرماه سال ۱۳۹۱ در میدان آذر مستقر و برپا شد؛ هزینه‌های اجرایی طرح توسعه میدان آذر، بالغ بر ۱.۴ میلیارد یورو برآورد می شود که بخش قابل توجهی از آن بوسیله صندوق توسعه ملی و بخشی دیگر نیز توسط شرکت و وام‌های بانکی تأمین شده است. سهم ساخت داخل در این پروژه بالغ بر ۷۵ درصد و سهم سرمایه انسانی بومی ۵۵ درصد است.
تأمین منافع ملی، ایجاد فرصت اشتغال برای نیروهای بومی و رونق اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها در منطقه ایلام، از شاخص‌های برجسته اجرای طرح توسعه میدان نفتی مشترک آذر به شمار می آید.
میدان نفتی آذر در بلوک اکتشافی اناران در استان ایلام (در جنوب غربی ایران و ۲۵ کیلومتری شهرستان مهران) در مرز ایران و عراق واقع شده است.

بهره‌برداری از بزرگترین واحد تامین خوراک پتروشیمی ها
همچنین امروز پتروپالایش کنگان به عنوان بزرگترین واحد تأمین خوراک پتروشیمی‌ها به بهره‌برداری می‌رسد و این واحد سالانه یک میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی خواهد داشت.
واحدبازیابی اتان پتروپالایش کنگان با حجم سرمایه ۹۷۰ میلیون دلاری ساخته شده و این واحد به عنوان فاز نخست شرکت پتروپالایش کنگان با ظرفیت سالیانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن راه‌اندازی شده و در حال تولید است.
 واحد بازیابی اتان، سالانه ۲۱ میلیون تن خوراک را از فاز ۱۲ پارس جنوبی دریافت می‌کند. همچنین سالیانه ۱.۷۵میلیون تن اتان، یک میلیون تن پروپان، ۵۰۰ هزار تن بوتان و ۲۵۰ هزار تن پنتان در این واحد تولید می‌شود که درآمد حدود یک میلیارد دلار را برای کشور به همراه خواهد داشت.
 ۱۰۰ درصد طراحی و مهندسی و راه‌اندازی همه واحدها و بخش‌ها اعم از مهندسی پایه و مهندسی تفضیلی ازسوی شرکت‌های ایرانی انجام شده و در اجرای این طرح تلاش حداکثری برای استفاده از کالاهای ایرانی انجام و ۶۵ درصد از تجهیزات از داخل کشور تأمین شده است.
 اجرای این طرح برای سه هزار و ۵۰۰ نفر در دوران ساخت و ۶۲۲ نفر در دوران بهره‌برداری اشتغالزایی داشته است، عملیات اجرایی واحد بازیابی اتان در بهمن ۹۴ آغاز و در کمتر از پنج سال تکمیل شد و  فاز دوم نیز حدود ۴۵ درصد پیشرفت دارد و تا سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می رسد.
 همجواری با پالایشگاه نهم فاز ۱۲ پارس جنوبی را از ویژگی‌ این طرح است که آن را نسبت به طرح‌های مشابه متمایز می‌کند. همچنین دسترسی به خوراک و تولید متنوع محصولات از ویژگی‌های این طرح در مسیر افزایش توان عملیاتی و پایداری تولید است.
همچنین امروز ( دوشنبه) عملیات اجرایی پتروشیمی کیان عسلویه نیز آغاز خواهد شد. 

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی