۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۱۳۳۳۸۸

ورود نهادهای نظارتی به استخدام نمایندگان در نفت

بعد از ابطال مصوبه ویژه‌خواری ۱۱ مدیر نفتی و حذف پایه‌های سازمانی غیرقانونی بهروز نعمتی نماینده سابق مجلس، به تازگی با ورود نهادهای نظارتی، مصوبه وزارت نفت برای اعطای امتیازات ویژه به نمایندگان مجلس نیز ابطال شد.
ورود نهادهای نظارتی به استخدام نمایندگان در نفت
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    با روی کار آمدن بیژن زنگنه وزیر نفت، درهای این وزارتخانه برای جذب و استخدام نمایندگان مجلس شورای اسلامی باز شد و تعداد زیادی از نمایندگان خانه ملت بعد از اتمام دوره نمایندگی یا حتی همزمان با حضور در کسوت نمایندگی مجلس، جذب وزارت نفت شده و حقوق‌بگیر این وزارتخانه شده‌ بودند.
بعد از پرداختن رسانه‌های رسمی کشور به موضوع جذب نمایندگان مجلس در وزارت نفت، بیژن زنگنه وزیر نفت در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس، به استخدام نمایندگان در این وزارتخانه واکنش نشان داد و آن را جز افتخارات خود به حساب آورد.

*زنگنه: افتخار می‌کنم نمایندگان مجلس را استخدام کنم
زنگنه در صحن علنی مجلس گفت: «می‌گویند نمایندگان ادوار را استخدام کردید. خب هر دوره‌ای که تمام می‌شود یکی از دغدغه‌های هیأت رئیسه مجلس این است که با وزرا جلسه می‌گذارد تا این نمایندگانی که کاری ندارند را به کار گیرند. خب نماینده‌ای که کار ندارد چه شود? آیا باید در جامعه رها شود؟ اگر نماینده‌ای نگران شغل آینده خود باشد حتی در حد یک حقوق دولتی هزار مفسده دیگر ایجاد می‌شود. لذا من هم افتخار می‌کنم که تعدادی از این نمایندگان ادوار را به کار گرفتم و این کار مخفیانه نیست».
این اقدام شیخ‌الوزرای دولت روحانی در جذب نمایندگانی که در طول دوران نمایندگی موافق و مدافع او بوده‌اند می‌تواند به بستری برای انجام اقدامات غیرقانونی یا رایزنی به نفع وزارت نفت در مجلس منجر شود.  

* با ورود سازمان بازرسی امتیازات ارفاقی «پسران خوب» زنگنه در ادوار مجلس باطل شد
اما در ادامه تلاش این وزارتخانه برای جذب نمایندگان، موضوع دیگری مبنی اعطای تشویقی به نمایندگان فعلی شاغل و تسهیل برای جذب نمایندگان جدید نیز در این وزارتخانه مطرح شده است. به طوری که در ماه‌های گذشته معاونت مدیریت توسعه و سرمایه انسانی وزارت نفت به دنبال اعطای شرایط ویژه و ارفاقی برای جذب نمایندگان جدید، افزایش حقوق و ترفیع نمایندگان فعلی شاغل در صنعت نفت بوده است.
در این راستا با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، مصوبه وزارت نفت مبنی بر اعطای امتیازات ویژه به نمایندگان مجلس باطل شده است. در نامه شورای اداری و استخدامی صنعت نفت به فرزین مینو معاون وزیر نفت در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی نیز بر حذف این ویژه‌خواری تاکید شده است. تصویر 1 مربوط ابلاغ مصوبه شورای اداری و استخدامی مبنی بر حذف اعطای امتیازات ویژه به نمایندگان مجلس است.

تصویر 1
پس از ابلاغ مصوبه شورای اداری و استخدامی، فرزین مینو معاون وزیر نفت در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت در نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که با توجه به مفاد قانونی مطرح شده، اعطای شرایط ویژه به نمایندگان مجلس را از مصوبه وزارت نفت حذف خواهد کرد. در این نامه آمده است: «موضوع اصلاح و حذف شرایط تشویقی در تعیین حقوق مقامات که منجر به تمایل نمایندگان مجلس در انتقال به وزارت نفت می‌شود بررسی شد و این شرایط حذف گردید».

*جزئیاتی از  برخورد نهادهای نظارتی با ویژه‌خواری در وزارت نفت در سال‌های اخیر
اعطای امتیازات ویژه و غیرقانونی به مدیران نفتی و نمایندگان مجلس که در وزارت نفت استخدام شده‌اند، موضوع عجیب و تازه‌ای در این وزارتخانه نیست. در گذشته بهروز نعمتی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و از مدافعان بیژن زنگنه وزیر نفت در مجلس که در سال 95 و دوران نمایندگی خود در مجلس نهم در وزارت نفت استخدام شده بود، طی هفت روز متوالی از 21 تا 27 آذر سال 95 به ازای هر روز یک گرید سازمانی ترفیع رتبه اخذ کرده بود.
بعد از ورود سازمان بازرسی کل کشور رتبه سازمانی بهروز نعمتی از D به رتبه 16 کاهش پیدا کرد و با این امتیاز ویژه برخورد قانونی شد.  
همچنین در ماجرای اعطای دو پایه تشویقی مادام‌العمر به 11 مدیر نفتی نیز اتفاقاتی مشابه رقم خورده است. در این پرونده 11 مدیر نفتی نزدیک به وزیر نفت بدون طی کردن مراحل قانونی، امتیازات ویژه‌ای درباره رتبه سازمانی و حقوق و مزایا برای خود قائل شدند. نکته جالب توجه اینکه یکی از همین مدیران که امتیازات ویژه آنها باطل شده، فرزین مینو معاون وزیر نفت در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت است.
بروز این پدیده جدید در مجموعه وزارت نفت آن هم در سال‌ پایانی دولت این شائبه را در اذهان عمومی ایجاد می‌کند که این 11 مدیر نفتی به دنبال تضمین حقوق و مزایای خود در دولت بعدی هستند، به گونه‌ای که حتی با تغییر دولت و کنار رفتن آنها از مسئولیت‌ها همچنان از حقوق و مزایای بالایی در این وزارتخانه برخوردار باشند.
سرانجام با پیگیری‌های سازمان بازرسی کل کشور در خصوص لغو مصوبه «اعطای دو پایه تشویقی» به 11 نفر از مدیران کل وزارت نفت و مدیران شرکت ملی نفت ایران، این مصوبه نیز ابطال شد.  

منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی