۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۱۳۳۹۶۶

عراق خواهان افزایش واردات گاز از ایران شد

سخنگوی وزارت برق عراق با بیان اینکه بدهی کشورش به ایران آماده انتقال است، ابراز امیدواری کرد: جمهوری اسلامی حجم صادرات گاز به عراق را افزایش دهد.
عراق خواهان افزایش واردات گاز از ایران شد
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   بدهی عراق به ایران بابت صادرات برق و گاز بنا به اعلام منابع دولتی در تهران حدود ۵ میلیارد دلار است و در همین ارتباط چندی پیش رییس کل بانک مرکزی و وزیر نیروی جمهوری اسلامی به بغداد سفر کردند.
«رضا اردکانیان» وزیر نیرو دی ماه ۹۹ از فعال شدن کمیسیون مشترک اقتصادی و همچنین پرداخت مبالغ قابل توجهی از بدهی برقی و گازی عراق به ایران خبر داد؛ در آخرین رایزنی‌های مقامات دو کشور نیز اواخر اسفند ماه «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با وزیر دارایی این کشور دیدار و گفت وگو داشت.
در همین پیوند سخنگوی وزارت برق عراق، «احمد العبادی» امروز (سه شنبه) به خبرگزاری "ناس" نزدیک به دولت این کشور گفت که این وزارتخانه با وجود بودجه محدود مالی و عدم تصویب بودجه کشور، توانست به تولید ۱۹ هزار مگاوات برق برسد و برنامه بعدی این وزارتخانه این است که با نوسازی و تجهیز چند نیروگاه در چند استان، ظرفیت تولید برق در عراق را به ۲۲ هزار مگاوات تا پیش از آغاز فصل تابستان برساند.
تابستان‌های عراق با توجه به گرمای شدید معمولا با کمبود و قطعی برق در ساعاتی از روز مواجه است که مردم این کشور در چندسال گذشته همواره نسبت به این اتفاق معترض بوده‌اند.
العبادی درباره صادرات برق و گاز ایران به عراق نیز گفت که صادرات گاز ایران به کشورش قبلا ۵۰ میلیون فوت مکعب در روز بود، اما در حال حاضر این عدد به ۲۲ میلیون فوت مکعب گاز رسیده که دلیل این کاهش صادرات از سوی ایران انباشته شدن بدهی بغداد به تهران ناشی از «تحریمهای آمریکا» است.
وی در ادامه با بیان اینکه بدهی عراق که بالغ بر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار می‌باشد در بانک تجارت تامین مالی شده است و ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی ایران صادرات گاز خود را به میزان سابق بازگرداند تا عراق برای تامین برق در تابستان مشکلی نداشته باشد که این مسئله بین دو طرف حل شده است تا ایران صادرات گاز به عراق را تا پیش از فصل تابستان به همان حجم سابق (۵۰ میلیون فوت مکعب) برگرداند.
در اسفند ماه ۹۹ هرچند برخی منابع از آزادسازی مبالغ بلوکه شده ایران در عراق خبر دادند، اما یک مرجع دیپلماتیک ایران گفت که نمی‌تواند خبر را تایید کند.
همچنین دی ماه سال گذشته اخباری مبنی بر "تهاتر" بدهی‌های عراق منتشر شد، اما بعدا با سفر مقامات ایرانی به گفته وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران مبالغ قابل توجهی از بدهی‌های برقی و گازی پرداخت شد.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی