۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸
کد مطلب : ۱۳۵۶۲۲

پرونده شکایت از پالایشگاه آبادان به دادگاه رسید

فتحی رئیس اداره محیط زیست آبادان از شکایت رسمی علیه پالایشگاه آبادان به علت انتشار مواد معلق دود سیاه در روزهای پایانی هفته گذشته خبر داد.
پرونده شکایت از پالایشگاه آبادان به دادگاه رسید
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    روز پنجشنبه گردی سفید رنگ در فضای شهر آبادان پراکنده شد که منشا آن پالایشگاه آبادان اعلام شد،در روز بعد آبادانی ها شاهد تصاعد دود سیاه رنگ از این پالایشگاه بودند که به نگرانی مردم انجامید.
ترک زاده مسئول واحد ایمنی و بهداشت (HSE) پالایشگاه آبادان در واکنش به این اتفاق مواد انتشار یافته در هوا را بدون عاضه خطر آفرین و از جنس شن و سلیس اعلام کرده بود.
بنا به گفته او نقص فنی در واحد کت کراکر عامل اصلی این اتفاق بود که به سرعت به موضوع رسیدگی شد و عملیات با موفقیت خاتمه یافت. خبرهای دیگر در این خصوص از شکایت رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان از پالایشگاه آبادان به دلیل ایجاد آلودگی محیط زیست حکایت داشت.
علی فتحی رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان  گفت: در پی آلودگی در روز پنجشنبه و جمعه گزارش موضوع در همان روز به صورت شفاهی به اطلاع دادستان رسانده شد و در آغاز روز اداری شنبه گزارش کامل تقدیم دستگاه قضا شد و دادستان دستور رسیدگی ویژه صادر کرد.
او به تشریح علت پخش شدن این پودر سفید و دود سیاه رنگ در هوای شهر آبادان در دو روز گذشته پرداخت و گفت: آلودگی در روز پنجشنبه به دلیل پوسیدگی لوله انتقال مواد کاتالیزوری بوده است که رفع مشکل مدتی به طول انجامید و دود سیاه در روز جمعه آلودگی کاتالیزوری نبود و به بخش کمپرسور مربوط می شد.
فتحی در واکنش به ادعای بی خطر بودن ذرات معلق در هوا ناشی از پالایشگاه بیان کرد: اساس اینکه یک ماده عوارض دارد یا خیر را قانون تعیین می کند و طبق قانون هر آنچه باعث تغییر آب و هوا شود اقدامی غیر قانونی است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان در ادامه گفت: اینکه مسئولی ادعا کند ذرات معلق در هوا خاک است و عارضه شیمیایی ندارد ممکن است نظر شخصی او بوده باشد و اصل در این رابطه نظر محیط زیست و علوم پزشکی است.
او افزود: طبق نظر قانون انتشار هر اندازه ذرات معلق در هوا که بیش از حد استاندار باشد قانونی نیست و از هر نوع که باشد تبعات پزشکی دارد، از طرف دیگر این مواد کاتالیزوری هستند و حتی اگر شیمیایی نباشند بر تنفس مردم اثر منفی خواهند داشت که به اعتقاد من این مواد شیمیایی هستند و به طور قطع مشکل ایجاد خواهند کرد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان به سابقه شکایت های این نهاد نظارتی از پالایشگاه آبادان به مراجع قضایی اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته نیز شکایت هایی علیه پالایشگاه انجام شده بود اما با توجه به اینکه پالایشگاه از بخش ها و واحدهای مختلف تشکیل شده است شکایت ها در هر بار از بخش های مختلف بوده و در مواردی نیز شکایت به محکومیت پالایشگاه انجامید و باعث شد این واحد صنعتی آلودگی را برطرف کند.
او با بیان اینکه از همه واحدهای صنعتی از جمله واحدهای نفتی با درجه آلایندگی بالا انتظار می رود ضوابط را رعایت کنند بر همکاری دستگاه قضا و پیگیری و جدیت دادستان آبادان در موارد مختلف زیست محیطی از جمله مورد اخیر تاکید کرد.
دیروز و در سومین روز این بار آتش سوزی در پالایشگاه خبر ساز شد تا این واحد صنعتی قدیمی باز در سرتیتر مهمترین اخبار قرار گیرد.
هرچند ترکی مدیر ایمنی پالایشگاه نفت این اتفاق را یک آتش‌سوزی جزئی در واحد کت کراکر (FCCU) فاز سه پالایشگاه آبادان خواند و علت حادثه را حرارت بیش از حد محیط و وجود مواد سوختی اعلام کرد.
بنا به گفته او گروهی از کارگران در حال تعمیر نقص فنی ایجاد شده در واحد کت کراکر در پالایشگاه بودند که انفجار جزئی رخ داد و در این اتفاق به هیچ کس آسیب نرسید.

منبع: باشگاه خبرنگاران 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی