۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۱۳۵۸۰۳

کاهش غلظت گوگرد در گازوئیل پالایشگاه اصفهان

پیش‌راه‌اندازی طرح بهبود فرآیند و کیفیت گازوئیل پالایشگاه اصفهان با سرمایه‌گذاری ۵۴۰ میلیون یورو و ۳۷ هزار میلیارد ریال، با هدف افزایش ۱۰ برابری ظرفیت تولید گازوییل یورو ۵ و کاهش یک‌هزار برابری غلظت گوگرد انجام شد.
کاهش غلظت گوگرد در گازوئیل پالایشگاه اصفهان
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    با هدف بهبود فرآیندهای عملیاتی و افزایش کیفیت محصولات تولیدی، پالایشگاه اصفهان در قالب ۴۱ واحد فرآیندی را تعریف و اجرا کرده است که امروز پیش راه‌اندازی آن انجام شد.
این پروژه‌ها که با بودجه ارزی ۵۴۰ میلیون یورو و ۳۷ هزار میلیارد ریال اجرا شده، غلظت گوگرد در گازوئیل تولیدی را از ۱۰ هزار پی.پی.ام به ۱۰ پی.پی.ام کاهش خواهد داد.
این اقدام سبب می‌شود تا روزانه ۳۰۰ تن گوگرد آلاینده از ۱۰۰ هزار بشکه گازوئیل تولیدی این پالایشگاه حذف شود.
همچنین تولید گازوئیل یورو ۵ در این پالایشگاه از ۲ تا سه میلیون لیتر در روز به ۱۸ تا ۲۰ میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.
علاوه بر آن ۱۰ واحد فرآیندی نیز در پالایشگاه اصفهان تعریف شده که با موافقت محیط زیست، نفت کوره تولیدی را به محصولات سبک‌تر تبدیل خواهد کرد. با بهره‌برداری از این طرح، تولید نفت کوره در پالایشگاه اصفهان که سهمی ۱۸ درصدی دارد به صفر خواهد رسید.
همچنین طرح گوگردزدایی از ته‌مانده برج‌های تقطیر در این پالایشگاه تعریف شده که با اجرای آن ۸۱ هزار بشکه در روز از ته‌مانده‌های برج تقطیر به واحدهای فرآیندی برای تصفیه مجدد و تبدیل به محصولات سبک‌تر آماده خواهد شد و تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد.
علاوه بر این طرح‌ها، راه‌اندازی واحدهای تقطیر و گاز مایع شماره سه پالایشگاه اصفهان در سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید که علاوه بر تثبیت خوراک پالایشگاه به ۳۶۵ هزار بشکه در روز، امکان تولید روزانه ۹ هزار و ۲۰۰ بشکه گاز مایع ایجاد شده است.
هدف از اجرای آن، کاهش تنگناهای عملیاتی و کاهش بار ترافیکی خوراک نفت خام در واحدهای تقطیر خواهد بود.
  پیش از این واحدهای بنزین‌سازی این پالایشگاه به بهره‌برداری رسیده است. اجرای طرح‌های بهبود فرایند و بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان افزایش درآمدی ۳۲۴ میلیون یورویی را به دنبال خواهد داشت و نقش مهمی در حفظ محیط زیست ایفا می‌کند.
همچنین با تثبیت خوراک این پالایشگاه، تولید محصولات سبک مانند بنزین و ال. پی. جی افزایش خواهد داشت و محصولات سنگین‌تر مانند نفت کوره کاهش می‌یابد.
سهم ساخت داخل در اجرای بهبود کیفیت گازوئیل پالایشگاه اصفهان ۸۰ درصد است. 
این پروژه در سال ۹۳ آغاز شده و تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری کامل می‌رسد.
طرح زیست‌محیطی پالایشگاه اصفهان با هدف تثبیت تولید این پالایشگاه انجام می‌شود، زیرا در زمان جنگ افزایش ظرفیت غیر نرمال در این پالایشگاه اتفاق افتاد و اکنون در تلاش است تا این ظرفیت با تولید محصولات سبک‌تر تثبیت شود. 
همه پروژه‌های جدید با هدف حفظ محیط زیست است و سه‌هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی