۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
کد مطلب : ۱۳۶۸۴۹
مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به نفت ما خبر داد:

طرحهای پیشران تکمیل زنجیره ارزش متانول در حال اجراست

موافقت اصولی مجتمع های تولید متانول مربوط به شرایط زمانی و مکانی و دانش فنی ده سال گذشته است و امروزه نباید متانول را خام فروشی کرد. لذا تلاش شده است تا با تکمیل زنجیره ارزش متانول در قالب طرح های پیشران، محصولات مختلفی با ارزش افزوده بالا تولید شوند.
طرحهای پیشران تکمیل زنجیره ارزش متانول در حال اجراست
ّه گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"؛ نشست خبری امیر وکیل‌زاده، مدیر طرح‌ های شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز 14 تیرماه در جمع اصحاب رسانه برگزار و آخرین وضعیت طرح‌ های صنعت پتروشیمی کشور تشریح شد.
وکیل زاده در تشریح عملکرد مدیریت طرح ها و بررسی آخرین وضعیت طرح های در دست اجرای صنعت پتروشیمی با تاکید بر نقش بی بدیل این صنعت در شرایط تحریم، گفت: صنعت پتروشیمی یکی از معدود صنایعی است که اهداف پیش بینی شده در برنامه ششم را تا پایان امسال با موفقیت محقق خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه این مدیریت در سه بخش فعالیت دارد، افزود: از فعالیت های این مدیریت، پیگیری احداث طرح‌های تعریف شده و اجرای طرح های زیر بنایی و نیز پشتیبانی ساخت داخل و شرکت‌های دانش بنیان است.
مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی به ایفای نقش بسیار مهم صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: مبادلات صنعت پتروشیمی در جهان ۳۷۰۰ میلیارد دلار است و سهم ایران از این مقدار در سال گذشته، ۱۷ میلیارد دلار، یعنی کمتر از نیم درصد بود که با توجه به منابع عظیم هیدروکربوری ایران و نیروی انسانی هوشمند ظرفیت افزایش این رقم وجود دارد و تدوین نقشه راه جامع در برنامه توسعه هفتم در این زمینه بسیار کمک می‌ کند.
وی، ارزش ریالی پروژه های در حال اجرا در صنعت پتروشیمی را سه‌ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برشمرد و گفت: باید شرکت های دانش بنیان را شناسایی کرده و با شناخت نیاز مجتمع های پتروشیمی، این دو بخش را به هم نزدیک کرد تا به قرارداد برسند. وکیل زاده ادامه‌ داد: فن بازار صنایع پتروشیمی در صنعت پتروشیمی اجرا خوهد شد و با این کار دفتری برای ارتباط بین مجتمع ها و شرکت های دانش بنیان ایجاد خواهد شد.
 مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح های در دست اجرا در صنعت پتروشیمی، با بیان این که عملیات اجرایی 43 طرح موسوم به جهش دوم صنعت از سال 1392 شروع شده است، گفت: از سال گذشته تا ابتدای امسال 17 طرح وارد مدار تولید شده اند و تلاش می شود که 11 طرح باقی مانده در این جهش نیز تا پایان سال 1400 به بهره برداری برسند. وی بیان کرد: میانگین پیشرفت 11 طرح باقیمانده از جهش دوم صنعت پتروشیمی 84 درصد است و با تکمیل این طرح ها، با سرمایه گذاری 8.5 میلیارد دلار در مجموع سالانه 4 میلیارد دلار به در آمدهای ارزی کشور افزوده می شود.
وکیل زاده افزود: میزان سرمایه گذاری انجام شده در صنعت پتروشیمی تا پایان سال 99 بالغ بر 79 میلیارد دلار بود که با بهره برداری از 17 طرح جدید با ظرفیت سالانه 25 میلیون تن در مجموع ظرفیت صنعت پتروشیمی به 90 میلیون تن در سال رسیده است. وی تصریح کرد: با پایان جهش دوم صنعت ظرفیت تولید تا پایان امسال به 100 میلیون تن و تا پایان جهش سوم صنعت به 133 میلیون تن می رسد
مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در جهش سوم 39 طرح پتروشیمی با سرمایه گذاری20 میلیارد دلار احداث می شود، گفت: تاکنون 5.6 میلیارد دلار برای اجرای این طرح ها هزینه شده است.
به گفته مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با اجرای طرح های سبد جهش سوم پتروشیمی تا پایان سال 1404، در حدود 10 میلیارد دلار به درآمد کشور افزوده خواهد شد.
وکیل زاده ادامه داد: ظرفیت تولید100 میلیون تن محصول معادل 1.6 میلیون بشکه نفت خام خوراک بالادست است و ظرفیت تولید 133 میلیون تن نیز معادل 2 میلیون بشکه نفت خام خوراک مورد نیاز در روز خواهد بود.
مدیرطرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی به میزان اشتغال طرح ها اشاره کرد و گفت: در سال 99 بیش از 27 هزار نفر در طرح های پتروشیمی مشغول به فعالیت بودند و صنعت پتروشیمی در حال حاضر107 هزار اشتغال مستقیم ایجاد کرده است که درصورت فعال شدن کلیه بخش های مرتبط در این صنعت با تکمیل زنجیره ارزش قابلیت ایجاد یک میلیون شغل پایدار مستقیم وجود خواهد داشت.
وکیل زاده درباره هاب های جدید صنعت پتروشیمی اظهارکرد: منطقه انرژی بر پارسیان در استان هرمزگان با 2 هزار هکتار زمین، جاسک با یک هزار هکتار، چابهار با 1200 هکتار و قشم با یک هزار هکتار هاب های جدید صنعت پتروشیمی ایران در مسیر توسعه خود خواهند بود و تاکنون سرمایه گذاری های زیادی در مناطق مورد اشاره برای ساخت طرح های پتروشیمی انجام شده است.
مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی به ۲۸۶ دانش فنی موجود در بخش‌ های مختلف صنعت پتروشیمی و ۱۱۷ لایسنسور در جهان اشاره کرد و افزود: باید سهم ایران را در تولید دانش فنی افزایش دهیم که در این زمینه شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی موفقیت‌ های خوبی داشته و در حال توسعه دانش ‌های مورد نیاز این صنعت است. وی با اشاره به آغاز فعالیت امور توسعه کسب ‌وکار دانش‌بنیان در مدیریت طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: این دفتر شرکت ‌های دانش‌بنیان را که توانایی ساخت تجهیزات موردنیاز صنعت پتروشیمی را دارند، شناسایی و ارتباط این شرکت ‌ها را با مجتمع‌های پتروشیمی برقرار می‌کند تا به قرارداد منتج شود. مدیر طرح ‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه به‌زودی تفاهم ‌نامه راه اندازی فن بازار صنعت پتروشیمی کشور میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شبکه ملی فن بازار امضا می‌شود، اظهار کرد: با این کار در عمل ارتباط بین مجتمع‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌شود.
مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به پرسش خبرنگار "نفت ما"، مبنی براینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر روی محصولات خاصی مثل افزایش ظرفیت تولید متانول تمرکز کرده در حالیکه برخی برآوردهای بین المللی مثل Platts و ICIS از اشباع بازار جهانی متانول با توجه به متانول تولیدی چین و هند از زغالسنگ و درنتیجه افت شدید قیمت متانول در بازار جهانی خبر می دهند ، چه برنامه ای برای تکمیل زنجیره ارزش متانول و تبدل آن به الفین و پروپیلن دارید گفت: موافقت اصولی مجتمع های تولید متانول مربوط به شرایط زمانی و مکانی و دانش فنی ده سال گذشته است و امروزه نباید متانول را خام فروشی کرد. لذا تلاش شده است تا با تکمیل زنجیره ارزش متانول در قالب طرح های پیشران، محصولات مختلفی با ارزش افزوده بالا تولید شوند.
 احمد جلیلیان معاون مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در پاسخ به همین پرسش گفت: در مورد تکمیل زنجیره ارزش متانول دبا هدف تولید محصولات مختلف، می توان به احداث پارک پروپیلن در عسلویه اشاره کرد که چند موافقت اصولی برای متقاضیان تولید پروپیلن از متانول در عسلویه صادر شده است و خوشبختانه تعدادی از سرمایه گذاران جهت حضور در این پارک اعلام آمادگی کرده اند. پارک پروپیلن عسلویه قرار است سالانه از 1.5 میلیون تن خوراک متانول بالغ بر 470 هزار تن پروپیلن تولید کند که این میزان به 1.5 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.  معاون مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به سبد طرح های جهش دوم، افزود: صنعت پتروشیمی ایران از واردات 4 محصول مهم صنعت پتروشیمی تا پایان سال 1400 بی نیاز خواهد شد.  محصول MDEA از سوی پتروناد آسیا در ماهشهر، اکسو الکلها از سوی شرکت بدر شرق در چابهار،SAP در پارک شیمیایی فاتح و نیز EVA از سوی پتروشیمی لاله به عنوان 4 محصول مهم به سبد محصولات پتروشیمی کشور افزود می شوند و همچنین شرکت فرسا شیمی نیز در حال ساخت یک واحد PET است که دومین مجتمع تولید کننده این محصول ارزشمند در کشور خواهد شد.
وکیل زاده در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار "نفت ما" در خصوص بروز کمبود در مجتمع های با خوراک گازی با توجه به افت فشار در سکوهای پارس جنوبی و تاثیر آن بر جهش سوم پتروشیمی اعلام کرد: طرحهای پتروشیمی که اجرایی شده اند قطعا بحث تامین خوراک شان پیش بینی شده است و در صورت کمبود با مهندسی و کارشناسی، این کمبود جبران خواهد شد. در خصوص تاثیر بر جهش سوم، عمدتا این طرحها تکمیل زنجیره ارزرش و واحدهای پایین دستی پتروشیمی هستند و نیازی به خوراک گازی ندارند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی