۳
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۱۳۷۰۹۵

شرکت های زیان ده شستا چگونه به سوددهی رسیدند؟

بسیاری از کارشناسان اقتصادی خروج شرکت‌های زیان ده شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی( شستا) از زیان را به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای این هلدینگ چند رشته ای در دوسال اخیر ارزیابی می کنند.
شرکت های زیان ده شستا چگونه به سوددهی رسیدند؟
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   دستاوردی که علی رغم شرایط نامساعد اقتصادی کشور و در دوره تحریم‌های ظالمانه و فراگیری پاندمی شوم کرونا بدست آمد. به منظور بررسی چگونگی دستیابی به این موفقیت به بررسی عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری هامون کیش به عنوان یکی از شرکت‌های تحول یافته شستا در دوسال اخیر پرداختیم.
 این شرکت تابعه شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی از سال 82، با هدف سرمایه‌گذاری و مشارکت درشرکت‌ها و طرح‌های اقتصادی، با استراتژی سرمایه گذاری کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و همچنین بهینه سازی پرتفوی سرمایه گذاری، فعالیت خود را آغاز کرد.
 شرکتی که تا سال 97 با زیان عملکرد روبرو بود، پس از یک دوره بازسازی، با ساختارسازی و برنامه ریزی مناسب در خصوص مدیریت کوتاه مدت و میان مدت پرتفوی سرمایه گذاری ها، توانست در سال ۹۹ با سرمایه ۷۰ میلیارد تومانی و بار شد 312 درصدی به سود خالص 239 میلیارد تومانی دست پیدا کند.

  بازدهی بالاتر از متوسط بازار سرمایه

 حسین صبوری کارخانه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری هامون کیش که خود دانش آموخته رشته اقتصاد از دانشگاه شهید بهشتی است درتشریح روند طی شده تا حصول موفقیت در هامون کیش گفت:در این دوسال سعی کردیم با تغییر استراتژی شرکت از «استراتژی منفعل» یا Passive به "استراتژی فعال" یا Active سهم 5 درصدی خارج از گروه به کل سبد را به 20% افزایش دهیم در عین حال با متنوع سازی پرتفوی، ریسک پرتفوی منطقی تر و عقلانی تر شد. در نتیجه اتخاذ این رویکرد از ابتدای سال 98 تا پایان 99 ، توانستیم بازدهی تجمیعی شرکت را نسبت به بازدهی بازار سرمایه که 643 درصد بود، بالاتر ببریم و به بازدهی تجمیعی 668 درصدی دست یابیم.
این در حالی است که بررسی های موردی نشان می دهد متوسط بازدهی سبد این شرکت ها(10 شرکت نمونه فعال در بازار سرمایه) در دو سال 98 و 99 مجموعاً 550% بوده است/ در حقیقت مجموعه این تلاش ها خود را در افزایش نسبت بازدهی سبد سرمایه گذاری شرکت به بازدهی متوسط بازار از 0.25 به 1.8 برابر در سال 98 و 1.03 برابر طی دوره دو ساله 99-98 نشان داد.
وی در ادامه افزود: هامون کیش در حالی توانست به این شرایط برسد که در سال 96 شرکت با زیان یک میلیارد تومانی روبرو بود و بازدهی کل پرتفوی شرکت ، علی رغم بازدهی 24 درصدی بازار سرمایه، تنها 11 درصد بود. شرکت در سال 97 نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد و با وجود بازدهی 85 درصدی بازار سرمایه، تنها توانست به بازدهی حدود 23 درصدی دست یابد که بشدت ناامیدکننده بود.

 استمرار سوددهی علی رغم ریزش بازار سرمایه

مدیرعامل هامون کیش در ادامه گفت: در ابتدای این دوره دوساله با توجه به سرمایه 70 میلیارد تومانی و ناچیز شرکت و عدم تغییر آن طی چند سال، گزینه اصلاح پرتفوی به عنوان منطقی ترین گزینه به سهامدار اصلی پیشنهاد داده شد که به دلایلی مورد تأیید واقع نشد. بنابراین اخذ اعتبار و فروش سهام خارج از گروه و بخشی از سهام شرکتهای گروه در دستور کار قرار گرفت که این اقدام خود را در افزایش بهای تمام شده پرتفوی شرکت از 135 میلیارد تومان در سال 97 به حدود 200 میلیارد تومان در سال 98 و افزایش ارزش روز این سبد از 150 میلیارد تومان به 808 میلیارد تومان در سال مزبور نشان داد.
 وی همچنین با اشاره به شرایط بازار سرمایه در سال گذشته و سوددهی هامون کیش علی رغم ریزش‌های بازار گفت:  تصمیم گیری سریع، پیش بینی درست و اقدام به موقع باعث شد در بازه زمانی 5 ماهه ابتدایی سال 99 از کف و سقف قیمتی بازار بهترین استفاده را ببریم . گزارش عملکرد فصلی پرتفوی شرکت برای دو فصل بهار و تابستان که در سامانه کدال نیز منتشر شده، خود گواهی بر این مدعاست. همچنین با کارسازی بموقع استراتژی «کاهش میانگین»، ( (averaging down از افت شدید برخی نمادها در پاییز سال 99 تا حد امکان کمال استفاده را بردیم.
 ناگفنه پیداست که بیمه شدگان شریف سازمان تامین اجتماعی به عنوان سهامداران اصلی هامون کیش تنها گروه بهره‌مند از این عمملکرد مناسب شرکت هستند.
 

 عملکرد درخشان مالی

 صبوری کارخانه در ادامه با اشاره به انتشار صورت‌های مالی این شرکت به صورت منظم در سامانه کدال هم راستا با سیاست های کلان شستا در حوزه شفافیت، به سراغ اعداد و ارقام مندرج در صورتهای مالی هامون کیش رفت و گفت: براساس صورتهای مالی حسابرسی و منتشر شده در سامانه کدال، درآمد شرکت سرمایه گذاری هامون کیش در سال مالی 99 با رشد 312درصدی نسبت به سال 98 به رقم 239میلیارد تومان رسیده است.
مجموع بهای تمام شده و ارزش روز سبد سرمایه گذاری های شرکت سرمایه گذاری هامون کیش در انتهای سال 1397 بترتیب 135 و 150 میلیارد تومان بود که در پایان سال 99 بترتیب به 414 میلیارد تومان(افزیش 279 میلیارد تومانی و رشد 206 درصدی بهای تمام شده) و حدود 1900میلیارد تومان (افزایش 1749 میلیارد تومانی و رشد 1162 درصدی ارزش روز سرمایه گذاری ها) رسیده که مابه التفاوت این دو درصد، نشان از رشد قابل توجه ارزش افزوده حسابداری و اقتصادی در شرکت طی دو سال اخیر دارد.
 

 کنترل هزینه‌ها مطابق با سیاست های شستا

مدیرعامل هامون کیش در پایان گفت: در این دوسال همراستا با رویکردها و سیاست های کلان شستا تلاش کردیم تا فعالیت برخی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت را محدود و با ادغام آنها در شرکت اصلی، هم کاهش هزینه‌‌ها و هم متمرکز کردن مدیریت پرتفوی و فرایندهای تصمیم گیری، را تسریع ببخشیم.
از همین روی ساختمان متعلق به شرکت در تهران، بعنوان املاک مازاد جهت واگذاری به شستا معرفی شد. این در حالی است که هم اکنون یکی از واحدهای ساختمان مرکزی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی به عنوان دفتر مرکزی در اختیار هامون کیش قراردارد.همچنین تلاش شد با حداقل نیروی انسانی مورد نیاز، فعالیت شرکت انجام شود بطوری که در حال حاضر با احتساب مدیرعامل، شرکت با مجموعاً ده نفر اداره می شود.
این همه تنها نمونه ای از فعالیت‌های موفق شرکت های تابعه شستا در دوسال اخیر بود. موفقیتی که سود ناشی از حصول آنها به بیمه شدگان و مستمری بیگران شریف سازمان تامین اجتماعی خواهد رسید و به اذعان بسیاری از کارشناسان اقتصادی استمرار آنها به بهبود شرایط زندگی منتج خواهد شد.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی