۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۶
کد مطلب : ۱۳۸۲۳۳

کدام کشورها بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهستند؟

در حالی که آمریکا هم اکنون تقریبا بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز در جهان است اما پیش بینی می‌شود این روند نمی‌تواند خیلی ادامه یافته و به زودی تولید این کشور کاهش خواهد یافت.
کدام کشورها بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهستند؟
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   شرکت بریتیش پترولیوم اخیرا گزارشی آماری مربوط به اوضاع تولید حامل‌های انرژی در جهان ارائه کرده است.
آمریکا تا دهه 1980 یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز در جهان بود، اما پس از آن سلطه را به روس‌ها واگذار کرد. طی 50 سال گذشته البته کشورهای خاورمیانه هم توانسته‌اند، تولید گاز خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.
تا پیش از سال 2005 تولید گاز آمریکا در حال کاهش بود، اما با ورود فناوری شکست هیدرولیک شاهد معکوس شدن این روند بودیم. بین سال 2005 تا سال 2020 تولید گاز آمریکا 86 درصد رشد کرده و باعث شد تا این کشور دوباره به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز در جهان تبدیل شود.
از آن طرف مصرف گاز در آمریکا هم بسیار بالا رفته؛ چراکه اکثر نیروگاه‌های حرارتی در این کشور به سمت استفاده از گاز به جای زغال سنگ روی آورده‌اند. افزایش عرضه گاز و روی آوردن نیروگاه‌ها به سمت استفاده از این حامل انرژی باعث شده تا در میان فرآورده‌های سوختی گاز بیشترین رشد مصرف را داشته باشد.
طی 10 سال گذشته به طور متوسط سالانه 2.9 درصد به مصرف گاز جهان اضافه شده و این در حالی است که مصرف نفت 1.5 درصد و مصرف زغال سنگ 9 دهم درصد رشد کرده است.
به خاطر شیوع ویروس کرونا در سال 2020 تولید گاز کاهش چشمگیری داشته است و همین اتفاق در سال 2008 هم افتاده بود. از سال 1965 تاکنون آمریکا بزرگ‌ترین مصرف کننده گاز در جهان است.
در میان 10 کشور برتر جهان در مصرف گاز چین، ایران و عربستان در سال 2019 مصرف گاز خود را افزایش دادند. در سال 2011 آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز بود، اما در سال 2020 تولید گاز این کشور 1.9 درصد پایین آمد و باعث شد تا قیمت گاز در این کشور افزایش یابد.
یکی از دلایلی که باعث شد تولید گاز در آمریکا افزایش یابد، صادرات این حامل انرژی بود. آمریکا هم از طریق خط لوله و هم از طریق تولید LNG گاز را صادر کرده و فقط طی سال گذشته 61 میلیارد مترمکعب LNG صادر کرده است. این در حالی است که رقم صادرات LNG آمریکا در سال 2012 فقط 1.5 میلیارد مترمکعب بود. آمریکا هم اکنون پس از استرالیا و قطر بزرگ‌ترین صادرکننده LNG در جهان است.
طی 10 سال گذشته همچنین صادرات گاز آمریکا از طریق خط لوله هم سه برابر شده و به 76 میلیارد مترمکعب رسیده است.
مکزیک هم بزرگ‌ترین واردکننده گاز آمریکا بود و کانادا هم در جایگاه دوم قرار دارد. ممکن است طی چند سال آینده آمریکا بتواند همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده گاز در جهان باشد، اما ذخایر گازی اثبات شده آمریکا نشان می‌دهد که این روند نمی‌تواند برای مدت طولانی ادامه یافته و به زودی دست آمریکا در حوزه گازی خالی خواهد شد.
مجموع ذخایر گازی اثبات شده کشورهای خاورمیانه 2800 تریلیون فوت مکعب است و این در حالی است که کل ذخایر گازی آمریکا 446 تریلیون فوت مکعب است.
از طرف دیگر آمریکا فقط 6.7 درصد از کل ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد. ایران و روسیه هر کدام با داشتن به ترتیب 1.1 و 1.3 هزار تریلیون فوت مکعب گاز به تنهایی حدود 2.5 تا 3 برابر آمریکا گاز دارد و از آنجایی که هم اکنون آمریکا از کل کشورهای خاورمیانه تولید گاز بیشتری دارد، به زودی میزان برداشت و به طور کلی حجم ذخایر آن کاهش چشمگیری را به ثبت خواهد رساند.

منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی