۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۱۳۸۵۶۶

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت پرداختند.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    بررسی صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون های تخصصی مربوطه قرائت می شود.
 

موافق وزیر پیشنهادی نفت/حبیب‌زاده: اوجی از بدنه صنعت نفت و آشنا به مشکلات آن است

 عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی نفت از بدنه صنعت نفت است و نسبت به مشکلات این حوزه آشنایی دارد.
  انور حبیب‌زاده نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز صبح مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور، در موافقت با جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: اوجی فردی توانمند بوده و از شجاعت فوق‌العاده‌ای در مدیریت صنعت نفت برخوردار است.
وی افزود: وزیر پیشنهادی نفت خودش از بدنه صنعت نفت و آشنا به مشکلات آن است و به دلیل تجربه طولانی در این حوزه می‌تواند مؤثر واقع شود.
نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 97 درصد انرژی اولیه مورد نیاز در داخل از نفت و گاز تامین می‌شود تصریح کرد: اهداف و استراتژی‌های مهم این بخش اهمیتی بالا دارد و در روابط خارجی کشور نیز تأثیر گذار است.
حبیب‌زاده خاطرنشان کرد: بر این اساس، رسیدن به اهداف مهم این حوزه مستلزم برنامه‌ریزی درست و اصولی است که وزیر پیشنهادی نفت دارای برنامه و توانمند برای اجرای آن است.

موافق وزیر پیشنهادی نفت/حسین زاده: وزارت نفت قرارگاه جنگی کشور است/«اوجی» از بدنه نفت بوده و هست
عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: وزرات نفت نه تنها یکی از بزرگترین بنگاه های اقتصاد کشور بلکه قرارگاه جنگی کشور است.
  حسین حسین زاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس صبح امروز (چهارشنبه 3 شهریورماه) در صحن علنی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: وزرات نفت نه تنها یکی از بزرگترین بنگاه های اقتصاد کشور بلکه قرارگاه جنگی کشور است.
وی افزود: وزارت نفت، وزارت اقتصاد، اشتغال و حتی وزارت فرهنگ ما هم هست و اکنون 113 سال از عمر آن و وابستگی ما به نفت می گذرد  و باید فرمانده این قرارگاه فردی توانمند، متخصص، جهادی و انقلابی باشد.
نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس با تاکید بر اینکه من فرزند نفت هستم و آقای اوجی (وزیر پیشنهادی نفت) را دو دهه است که می شناسم، تصریح کرد: روند رشد مهندس اوجی در نفت از پایین به بالا بوده است و شخصی از بدنه نفت بوده و هست.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه به پاکدستی، امین بودن و داشتن روحیه انقلابی اوجی شهادت می دهم و ایمان دارم، گفت: وزارت نفت از افرادی پاکدست و متخصص در حوزه های مختلف تشکیل شده که قطعا به اوجی کمک می کنند.
وی با تاکید بر اینکه وزارت نفت به نوعی وزارت فرا دولت‎‌ها است، خاطرنشان کرد: وزیر نفت وزیر اول اقتصاد کشور ما است و اوجی می تواند با پاکدستی و مظلومیت اش بهترین رأی را از مجلس بگیرد.
حسین زاده می گوید: وزارت نفت به وزیری استراتژی محور با فکر توسعه ای نیاز دارد و بحث اقتصاد بدون نفت به معنای تعطیل کردن بخش نفت نیست که با استفاده از ظرفیت فروش نفت، گاز، پتروشیمی و فراورده های آن می توان اقدامات موثری در حوزه اقتصادی کرد.
وی تاکید دارد که اوجی بنا به تجربه ای که در یخش های مختلف نفتی کشور دارد می تاوند چالش ها در این حوزه را مرتفع کند که اکنون بزرگترین چالش کشور تأمین گاز مردم است.
نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس بر این باور است: اوجی دومین وزیر نفت بعد از انقلاب است که در حوزه نفت و گاز متخصص بوده و در واقع چالش اصلی ما یعنی نداشتن متخصص در این وزارتخانه به نوعی رفع می شود.
وی با تاکید بر اینکه کلید موفقیت وزارت نفت در پویایی آن است، تصریح کرد: فردی که سکان وزارت نفت را در دست می گیرد می تواند با تصمیم سازنده نقش بسزایی در توسعه و آبادانی کشور داشته باشد.
حسین زاده با بیان اینکه کل بدنه صنعت نفت نیز از اوجی (وزیر پیشنهادی نفت) حمایت می کنند، گفت: نمایندگان مطمئن باشند که با حضور اوجی موضوع توجه مناطق محروم و کم برخوردار حل خواهد شد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: اوجی قراردادهای گازی با عراق، پاکستان و ترکمنستان را منعقد کرد و ایده تهاتر کالا را مطرح کرد و سپس تحریم شد. این ها همه نشان از انقلابی بودن و کارآمدی اوجی است.

مخالف وزیر پیشنهادی نفت/عسگری: رسالت مجلس توجیه و تضعیف عملکرددولت نیست بلکه تعامل برای تکامل است
نماینده مردم کرج در مجلس گفت: رسالت امروز مجلس مردمی نه توجیه تصمیمات دولت و نه تضعیف عملکرد آن است بلکه تعامل برای تکامل است.
  مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس امروز (چهارشنبه ۳ شهریورماه) در صحن علنی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت، اظهار داشت: انتخاب وزرا با رئیس جمهور و اعتماد به آنها با مجلس است؛ محصولات آنچه که ما امروز می‌کاریم یا می‌گماریم مردم در 4 سال آینده برداشت خواهند کرد بنابراین این نشان از اهمیت سنگینی است که امروز بر دوش ما است.
وی افزود: رسالت امروز مجلس مردمی نه توجیه تصمیمات دولت و نه تضعیف عملکرد آن است بلکه تعامل برای تکامل است. 
این نماینده مجلس با بیان اینکه برخی از وزارتخانه ها مانند آموزش و پرورش و بهداشت و درمان دارای عائله سنگین و زیادی هستند که اعتماد بالا و دقت مضاعف در رای اعتماد را می طلبد، تصریح کرد: برخی دیگر وزارتخانه ها نقش تامین منابع را برای دولت دارند که دیگر وزارتخانه ها بر سر سفره آن ها قرار دارند، از مهم ترین آن ها وزارت نفت، اقتصاد و صمت هستند.
عسگری تصریح کرد:در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی، وضعیت کرونایی و آغاز گام دوم انقلاب پیشنهاد می کنم برای ترازیابی وزرا در کنار شاخص هایی همچون تخصص، تعهد و تجربه معیار تناسب نیز لحاظ شود.
وی توضیح داد: تناسب باید با شرایط پیچیده کشور، وضع اقتصادی دولت و مردم، محیط بین‌المللی، شرایط داخلی وزارت مذکور و ورود به قرن جدید با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب در نسبت با توان، تجربه و برنامه وزیر پیشنهادی باشد.
نماینده مردم کرج در مجلس با بیان اینکه امروز گلوگاه اصلی وزارت نفت بحث تحریم نفتی است، تاکید کرد: موضوعات فنی و مهندسی، اکتشاف، توسعه میادین مشترک و تعیین تکلیف ۱۴/۵ درصد سهم شرکت ملی نفت و شفافیت آن، انتقال گاز و ضرورت مردمی سازی این وزارتخانه پس از گذشت دهه ها از ملی شدن صنعت نفت مسائل مهمی هستند، اما اولویت اصلی این وزارتخانه بحث تجارت و فروش نفت و بازگشت ارز آن به کشور است.
وی ادامه داد: آقای اوجی مانند اغلب وزرا دارای تخصص و تعهد مطلوبی است اما مسئله اصلی سنجش تناسب گرینه پیشنهادی با شرایط موجود و اولویت های این وزارتخانه ها است، تجربه ایشان بیشتر در حوزه گاز می باشد ولی مسئله اصلی ما در بحث تحریم نفتی می باشد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در حوزه گاز معمولا خریدار  هستیم و اگر هم فروشنده باشیم بر پایه قراردادهای بلند مدت بوده و قیاس آن با بحث نفت قیاس مع الفارق است، دولت پاسخ دهد این تفاوت و این نقیصه را چگونه جبران می کند؟
عسگری از وزیر پیشنهادی نفت خواست که پاسخ دهد که در چه بازه زمانی و چه میزان این را افزایش می دهند؟ توضیح دهد اکنون چه میزان سرمایه گذاری در حوزه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی انجام می شود و ایشان با چه مدل ها و برنامه ای این را افزایش می دهد؟ اکنون چه میزان نفت می فروشیم و چه میزان از ارز آن به کشور باز می گردد؟

مخالف وزیر پیشنهادی نفت/ نادران: اوجی درباره اموالش خلاف واقع سخن گفته است
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بنده درباره اموال وزیر پیشنهادی نفت از مراجع ذیصلاح استعلام گرفتم و 9 مورد از اموال ایشان را در دو برگه کاغذ استعلام گرفتم. کسی که به این صراحت خلاف واقع می گوید در جاهای دیگر هم همین گونه خواهد بود.
   الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان، در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت در مخالفت با این گزینه پیشنهادی، طی سخنانی اظهار داشت: آنچه که برای ما در این سال‌های اخیر بیش از همه اهمیت پیدا کرده است، این است که مردم به یک جریان انقلابی پاکدستی اعتماد کردند و از مجلس، دولت و شوراها انتظار دارند که جریانات اداره کشور بر این مدار حرکت کنند.
وی افزود: به همین دلیل دوستان اگر ملاحظه فرموده باشند بنده در مخالفت و موافقت‌ها بیش از آنکه به کارآمدی افراد نگاه کنم -که طبیعتاً اینها در کمیته‌های تخصصی دولت بررسی شده است- به سلامت افراد و پاکدستی آنها حساسیت نشان داده‌ام.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مجالس گذشته بحث جدی بین ما و دوستان ما وجود داشت که این حیف و میل، حیفش بدتر است یا میلش؟ تا میل نباشد حیف نیز اتفاق نخواهد افتاد.
نادران تصریح کرد: امروز در کشور «نفوذ» از پنجره فساد به کشور وارد شده است؛ اگر امروز فخری زاده‌های ما را می‌زنند به دلیل فساد در نقطه‌هایی است که باید روی آن رصد کرد هیچ تعارفی هم نکنیم.
وی در همین راستا بیان کرد: من دو جلسه با آقای خطیب داشتم که به ایشان عرض کردم آنچه که دوستان ما درباره ۸۸ و قم می‌گویند به کنار؛ با آنچه درباره فساد در وزارت شکل گرفته چه خواهیم کرد؟ هیچ تعارفی هم با هم نداریم ما مدیران پاکدست می‌خواهیم.
این نماینده مجلس یازدهم در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه نهادهای اطلاعاتی و امنیتی باید سلامت ترین افراد باشند، عنوان کرد: به دیگر عزیزان و وزرا هم همین را گفتم، بنده با جناب آقای اوجی جلسه گذاشتم و به ایشان هم عرض کردم که قصد من راستی آزمایی است نه اقرار به چیزی.
نادران ادامه داد: بنده چند نکته را به ایشان (وزیر پیشنهادی نفت) گفتم برای اینکه بدانند من چه می‌دانم اما متاسفانه ایشان نگرفتند. به ایشان گفتم لیست اموال شما در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است، دیدید؟ که گفت خیر ندیدم! به او گفتم چه دارید؟ گفت شما چه می‌دانید؟ گفتم من می‌پرسم شما چرا می‌گویید؟ گفت سه آپارتمان در هروی که یکی آپارتمان همسرم است از ارث پدر ایشان بوده و یکی هم برای پسرم است. گفتم من از مراجع ذیصلاح استعلام گرفتم و 9 مورد از اموال ایشان را در دو برگه کاغذ استعلام گرفتم. کسی که به این صراحت خلاف واقع می گوید در جاهای دیگر هم همین گونه خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: بنده دربارهیک قضیه از ایشان پرسیدم که اگر فرصت شد بعداً درباره آن حرف می‌زنم؛ ایشان به من گفت آقای رستم قاسمی و شخص دیگری کاری کردند و فرد شاکی برای اینکه بخواهد علیه رستم قاسمی به خط شود علیه من حرف زده است؛ من گفتم اگر قرار باشد ایشان کاری انجام دهد علیه رستم قاسمی حرف می زد نه شما! با شما چه پدرکشتگی داشت؟
نادران بیان کرد: دوستان ما اشاره می‌کنند که گزارش‌های نهاد امنیتی چنین و چنان است. بنده عرض کردم که قضیه دیمیتریس کامبیس و دکل های گمشده و کشتی‌هایی که خوردند و اموال مملکت رو شد را پاسخ دادند؟ روزی که از فرودگاه امام رفت نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نبودند؟
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی