۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۱۳۹۲۷۴

خسارت به کشور با قطع ارتباط گازی با ترکمنستان

نخعی با بیان اینکه قطع ارتباط گازی با ترکمنستان خسارت‌های زیادی را به کشور تحمیل کرد، گفت: موضوع واردات گاز تضادی با سیاست‌های کلی استقلال انرژی کشور ندارد، حتی اگر این کار را نکردیم ایراد دارد.
خسارت به کشور با قطع ارتباط گازی با ترکمنستان
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   جواد اوجی وزیر نفت گفته است امسال باتوجه به اینکه ما در زمینه تولید گاز طبیعی رقم اضافه‌ای نخواهیم داشت و مصرف در بخش‌های خانگی، صنایع و نیروگاهی هم نسبت به پارسال با افزایش 10 درصدی روبه‌رو می‌شود، در فصل سرد سال (دی و بهمن‌ماه) پیش‌بینی می‌شود روزانه با 200 میلیون مترمکعب کسری گاز روبه‌رو شویم.
با توجه به این موضوع شاید از سرگیری واردات گاز از ترکمنستان که در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته بخشی از این کسری را جبران کند ضمن اینکه بنا به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی این اقدام علاوه بر تامین گاز مورد نیاز کشور بخصوص در فصل زمستان به لحاظ دیپلماتیک نیز حائز اهمیت است. 
مصطفی نخعی  درباره واردات گاز از ترکمنستان اظهار داشت: درست که منابع عظیم گازی داریم و صادرکننده گاز به دو کشور ترکیه و عراق هم هستیم اما هیچ‌کدام تناقضی با واردات گاز از کشور ترکمنستان ندارد. 
وی افزود: منابع گازی ما عمدتا در جنوب کشور و در منطقه عسلویه است اما مصارف گاز در تمام نقاط کشور است، بنابراین اینکه انتظار داشته باشیم در تمام کشور خط لوله و زیرساخت ایجاد کنیم، کما اینکه در بسیاری از بخش‌ها هم اینگونه بوده، شاید فعلا چندان منطقی نباشد.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: دیپلماسی و مراودات گازی در چارچوب واردات و صادرات تعریف می‌شود، یعنی یک نقطه از کشور نیاز است که گاز را وارد و در بخش دیگری از کشور که مازاد داریم اقدام به صادرات آن کنیم، این موضوع تناقض و تضادی با سیاست‌های کلی استقلال انرژی کشور ندارد، حتی اگر این کار را نکردیم ایراد دارد. 
وی با بیان اینکه قطع ارتباط گازی با ترکمنستان خسارت‌های زیادی را به کشور تحمیل کرد، گفت: در شرق و جنوب شرق و برخی نقاط شمالی کشور نبود زیرساخت مناسب و مشکل تامین انرژی داریم، تنها مخزن بخش شمالی کشور مخزن سرخس است که در طول زمان با افت فشار مواجه می‌شود و افزایش مصرف نیز می‌تواند در این زمینه مخاطره‌آمیز باشد، بنابراین نیاز است که این منطقه به لحاظ تامین انرژی تقویت شود و واردات گاز از کشور ترکمنستان کمک خوبی در این راستا است.
نخعی یادآور شد: حتی با سواپ گاز را نیز در راستای دیپلماسی انرژی می‌توان تعریف کرد یعنی گاز را از ترکمنستان وارد و مصرف کنیم و در منطقه دیگر به جای این کشور صادرات داشته باشیم و یا بخشی از گاز کشور را با واردات از این کشور تامین کنیم و میزان گازی را که مختص تامین مناطق شمالی است، صادر کنیم.
وی توضیح داد: اکنون ما با ناترازی تولید و مصرف گاز مواجهیم، زمستان سال گذشته هم شاهد بودیم که به دلیل افزایش مصرف گاز بعضا با مشکل تامین سوخت بخصوص در نیروگاه‌ها مواجه شدیم، بخشی از خاموشی‌های تابستان امسال هم به دلیل این بود که نتوانستیم گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها را تامین کنیم. بنابراین جمع‌بندی اینکه ناترازی و عدم توازن مخازن گازی در کشور را می‌توانیم با واردات گاز از ترکمنستان حل کنیم. 
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر دولت مذاکره کند و موفقیت حاصل شود قطعا اتفاق و قدم بزرگی رو به جلو جهت تامین منافع کشور و تحقق دیپلماسی گازی و افزایش مراودات با کشورهای همسایه خواهد بود.

منبع: ایلنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی